VPN-server opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aar

Inventaris
Lid geworden
3 aug 2014
Berichten
10.020
Besturingssysteem
Windows 11 en diverse Linux-soorten
Office versie
Office 365
Goedendag,

Ik beschik over een (externe) server met CentOS. Nu zit ik te denken om hier een VPN-server op te installeren.
Nu viel mijn oog op OpenVPN.

Is het nu zo dat als ik met mijn telefoon hiermee connect, dan al mijn internetverkeer dan via de VPN-connectie gaat?
En als ik deze VPN-server configureer, zijn er nog bepaalde dingen waarop ik moet letten?
 
Gewoon een goede guide volgen en de juiste manier om de sleutels op te zetten.

Je kunt inderdaad al je verkeer laten lopen via VPN.
 
Dan lees ik iets over PPTP en OpenVPN verbindingen. Wat is het verschil hiertussen?
Ik lees dat OpenVPN beter is?
 
anders. beter is altijd nogal relatief. De gebruikte protocollen zijn heel anders en ook anders geimplementeerd op de server.

openvpn draait als aparte software over bekende protocollen (TLS / TCP+UDP). Het is dus eigenlijk een extra softwareprogramma. Voordeel hiervan is dat het veiliger gedraaid kan worden, omdat het geen root rechten e.d. nodig heeft.

IPSEC, PPTP, e.d. zijn specifieke VPN protocollen. Soms is de intrinsieke beveiliging van de verbinding wat beter, maar veel hebben ook specifieke beperkingen. IPSEC werkt niet optimaal in NAT omgevingen en PPTP is moeilijk te gebruiken met meerdere gebruikers. bovendien zijn deze protocollen anders geimplementeerd en zijn soms iets moeilijker te configureren en beveiligen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan