twee printers willen niet afdrukken: netwerkfout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryy

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2003
Berichten
509
dag beste wizzards,


ik heb twee Brother printers, een MFC- 4410DW en een eenvoudiger DCP-J132W voor twee pc´s op win 7.

de MFC is gewoon met de usb-kabel verbonden met de pc. Soms print hij maar meestal niet: Printer fout, printer offline, zo gauw ik op afdrukken klik.

De andere J132 staat boven en die heb ik via wifi verbonden . dat werkte eerst goed maar nu is het alsof hij niet aangesloten is als ik probeer af te drukken.

Probleemoplossing wil dan dat ik via de andere computer de printer laat werken maar dat gaat ook niet. maar ik wil dus ook geen netwerk, gewoon standalone , 1pc voor 1 printer.

Ik wil ze niet op een netwerk maar ik denk dat dat het probleem moet zijn. Af en toe komt er weer een extra ikoontje van de tweede printer bij Apparaten en printers

Inmiddels heb ik een andere router geïnstalleerd omdat die zou conflicteren met Brother printers maar dat hielp ook al niet..

Wie heeft er een idee waar het aan ligt en hoe ik van het probleem af kom? Al kan ik maar op één printer afdrukken!
 
Lekker duidelijke startposting :rolleyes:
Ik richt me even op de DCP-J132W, omdat ik zo snel geen idee heb bij de USB-problemen met de MFC.
Begin met het uitdraaien van een instellingen-pagina:
* Druk op Menu.
* Druk op of om de optie Print lijsten te selecteren en druk vervolgens op OK.
* Druk op of om de optie Netwerk Conf. te selecteren en druk vervolgens op OK.
* Druk op de knop Mono Start óf Kleur Start (Colour Start).
* Het netwerkconfiguratierapport wordt afgedrukt.
Kijk daarna in je printer-instellingen na, tabblad Poorten, of het ip-adres van de poort wel overeenkomt met wat het ip-adres dat op de uitdraai van de printer staat.
Doe ook (in een cmd.exe venster) een ping naar dat ip-adres.
Ook (in datzelfde cmd.exe venster) via ipconfig nakijken of jouw pc wel in hetzelfde ip-netwerk zit als de printer.
Voorbeeld:
Stel de printer heeft ip-adres 192.168.1.100 met subnetmasker 255.255.255.0 en ipconfig vermeldt (voor jouw pc dus) 192.168.2.33 dan zal je pc (doorgaans) niet kunnen communiceren met de printer, omdat de ip-adresreeks heel anders is.

Tijs.
 
dank voor je reactie. Je stuurt een link om de drivers te actualiseren - dat heb ik gedaan, beneden opnieuw Brother software per cd geïnstalleerd voor de PC. De MFC is net gerepareerd bij Brother en heeft de nieuwste software (staat op het blaadje van de reparateur). Daar zit het niet op vast lijkt me. Het ligt niet aan de printers, het moet een ongewenst netwerkeffect zijn. Toch?

wat me het meest frustreert is dat een printer MFC met een usb-kabel aan de pc zit en toch een foutmelding geeft bij printen. (Soms niet, een enkele keer print hij wel na herstarten van alles) . Meestal schiet hij off-line of ´printer: fout´. En wat opvalt is dat een spookbeeldje van de andere, de J132 opduikt bij apparaten en printers. Dat klik ik dan weer weg.

Op de J132 printer met wifi-verbinding boven -die heb ik ingesteld en is verbonden vanaf de printer met het thuisnetwerk--- geeft de PC niet-verbonden.Ik heb deze printer ook wel uit gezet maar dan is het beneden niet anders

Misschien kan ik het makkelijk maken: ik wil helemaal geen thuisnetwerk en ik werk veel beter mnet tweee pc´s en twee printers één op één.

Dus kan ik je nu vragen : hoe kom ik van dat thuisnetwerk af. Ik heb er niets aan alleen narigheid..
 
Ja , ik bedoelde thuisgroep. Ik heb Thuisgroep kunnen annuleren, er is nu geen thuisgroep meer. De printer werkt daarmee helaas nog niet. De verbinding wordt tot stand gebracht, Printer gereed staat er in het venstertje en dan wil ik afdrukken en valt hij weer op Fout, Offline en gebeurt er niets.

Het ligt niet aan de printers, een netwerk heb ik nu niet meer - in deze simpelste opstelling, printer via USB-kabel met PC verbonden heb ik alles gedaan wat mogelijk is in mijn optiek

Iemand nog een ideetje aub?
 
Hallo, ben je hier al geweest. Probeer eerst een hier die driver op te halen. Windows 7 staat er tussen. Even kijken of het een 64 of 32 bits moet zijn. En er staat nog veel meer op. En kijk ook een bij de veelgestelde vragen FAQ. Krijg je nog foutcodes, zo ja laat maar weten. Dan kunnen de helpers je wellicht nog verder helpen. Er zijn er genoeg hier die van wanten weten he. :D

http://support.brother.com/g/b/downloadtop.aspx?c=nl&lang=nl&prod=mfcj4410dw_us_eu_as
 
Laatst bewerkt:
@manamana: Hopelijk helpt je link. Indien niet, dan is er het probleem dat we (nu de Helpmij chat niet meer bestaat) niet meer de mogelijkheid hebben om Teamviewer codes uit te wisselen voor direct meekijken zonder identiteit/e-mail adres/etc. prijs te geven.

Tijs.
 
Ja dat is jammer Tijs. Ja en hopelijk werkt de link inderdaad, we horen het wel. Ik las laatst dat de chat is gestopt. Ook jammer voor degene die er regelmatig gebruik van maakten. :confused:
 
Tijs, ik reageer nog op jouw mooie tip ik heb de uitdraai gemaakt van de J132 IP adress is 192.168.014 en het subnetmasker 255.255.255.0 IP gateway 192.168.0.1. nu weet ik niet hoe ik aan het IP adres van de printer op de PC kom, hoe doe ik dat ajb?

als ik dit IP adres invul kom ik inderdaad bij de J132. Draadloos is echter uitgeschakeld IPv6 en er moeten dan DNS servers worden ingevuld. Kan ik hier iets mee doen?

Ja, en het zou mooi zijn als er iets met Hulp op Afstand zou kunnen helpen, kan dat niet buiten Helpmij of willen jullie dat niet?
 
hier een schermafdruk van de printer die met een usb-kabel is aangesloten. Zien jullie een oplossing? Het is zo raarSchermafdruk 2015-10-26 17.47.50.jpg, printer gereed en toch offline
 
[Windows-toets]r toetscombinatie -> control printers
Rechtsklikken op die J132 printer en kiezen voor Eigenschappen van printer
Dan in tabblad Poorten de Eigenschappen opvragen van de poort waar het vinkje bij staat.

Tijs.
 
de J132 staat op WSD poort , ik kan verder niets instellen lijkt het. Of kan ik toch een andere poort configureren? Graag verder!

Deze printer is dus wel wifi aangemeld maar toch offline het ikoontje blijft grijs wat ik ook probeer
 
Doe het eens zo, in tabblad Poorten:
Maak een nieuwe lokale poort, type generic tcp/ip port en laat die verwijzen naar het ip-adres dat je van de printer hebt uitgedraaid.
Zorg ervoor (zou normaal gesproken automatisch moeten gebeuren) dat die nieuwe poort het vinkje heeft.
Klik op OK etc. en kijk of je dan kunt printen op die printer.

Tijs.
 
hier nog een schermafdruk, beide printers offline. Lopen die elkaar nu in de weg? ik zal nu de J132 maar met een usbkabel verbinden, dan komt het ikoontje niet telkens opduiken

Ik kan Outlook geeft een foutmelding - u kunt dit programma niet gebruiken doordat het vanaf een ander werkstation wordt gewijzigd of zoiets. Heeft dat ermee te maken?

Ik heb als eerder gezegd een nieuwe router Schermafdruk 2015-10-27 12.12.32.jpggehad van Ziggo omdat Brother aangaf dat de oude router conflicteerde met hun printers
 
Ja Tijs we hebben toevallig gelijk gepost ik ga eerst je tip volgen natuurlijk,
 
Verhip Tijs, hij doet het! Die J132 over wifi, je kunstje werkt. Ik heb de poort veranderd in het IP adres van de printer, dat deed het hem. Die doet het -voorlopig!

Nu graag de andere nog met de usb kabel. Die deed het vanmorgen even, kon ik 1 pagina afdrukken. Nu is hij weer zo koppig als voorheen.

Hij begon onverwacht te rammelen toen ik een Twain tooltje-- mij onverwacht gestuurd door de Brother helpdesk ----van het net plukte en uitvoerde.

Zien jij nog iets aan de schermafdruk die ik stuurde ajb?
 
Die schermafdruk vertelt me niet veel, helaas.
Wel kun je googelen op de foutmeldingscode cc4-202-00000008 en daar (hopelijk) wat uithalen.
Algemene informatie/onderzoeksmethodes rondom cc4-202 meldingen kun je hier vinden. Kijk daar eens naar (dat twain tooltje komt mogelijk uit die link...)

EDIT, toevoeging: Ik kwam ook nog de volgende tip tegen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> %temp%
Verwijder alle bestanden die je tegenkomt die heten:
twain.log, twain001.mtx, twunk001.mtx en twunk002.mtx.
Evt. ga je ook nog een map hoger en kijk je of ook daar dergelijke bestanden staan en verwijder ze dan.

Anders zou je evt. ook kunnen kijken of de Brother helpdesk ( link ) je kan helpen, want ik kan alleen via het forum wat doen.

Mooi dat je in ieder geval nu alvast op de andere printer kunt afdrukken. :)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Super dat je deze tips nog kunt geven

Meer goed nieuws, de andere , de usb-printer doet het nu ook. Printer offline -maar nu print hij toch. Alles opgelost-- hoewel ik ieder moment weer een kink verwacht.

Toch ---- succes, Tijs, ik ben heel blij geworden van je hulp .

Het geheel overziend, wil ik je nog vragen -- waar lag het nou aan? Die printerpoort moet automatisch toegewezen worden natuurlijk. Als het zoals nu misgaat is er een spookbeeld van printer nummer 2 dat alles blokkeert. Is dit te vermijden door 1 printer te handhaven en de andere het raam uit te werpen? Ik kan wel met 1 printer toe bedoel ik . Het is alleen wat meer gehol in huis.
 
Ik kan over oorzaken niet speculeren, want ik heb die printer(s) niet en ook niet de problemen gehad die jij ondervond.

Graag nog de vraag als opgelost aangeven, ajb.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan