VBA leren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markie1

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2015
Berichten
5
Hallo!

Ik wil graag VBA leren. Ik ben niet geheel onbekend met programmeren, maar ik heb nog nooit VBA gebruikt.
Wie heeft er een goede tip om VBA snel eigen te maken? Ik moet zeggen dat ik via googlen eigenlijk alleen op betaalde cursussen uitkom, terwijl ik zelf het idee heb dat ik met een paar handvaten die mij opweg helpen best in staat moet zijn om mijzelf VBA aan te leren. Iemand die toevallig een simpele gratis cursus weet om de basis onder de knie te krijgen? Eenmaal een beetje de structuur van VBA onder de knie hebbend, gaat de rest wel redelijk vanzelf verwacht ik.

Groeten!

Mark
 
Er is een aardige website met gratis cursussen (http://gratiscursus.be/) en in de HelpMij Nieuwsbrief (archief en Handleidingen sectie) staan programmeercursussen. Op dit moment is de cursus VBA voor Doe Het Zelvers toe aan aflevering 22, dus daar kun je al een aardige slag mee maken. Deze cursus is vooral op Excel geënt; in de Handleidingen sectie vind je een uitgebreide cursus Access.
En allemaal gratis en voor niks :)
 
Niet te vergeten:
1. De VBA-helpfile in Excel, daar kan geen boek tegenop.
2. Zelfstudie. VBA leren doe je door ermee te oefenen, eindeloos te oefenen. Welke opdrachten er bestaan kun je leren uit een boek of een website (of de Excel-helpfile), maar hoe er mee om te gaan en ze te combineren, daarvoor moet je ze gebruiken, heel vaak gebruiken. Vergeet dus bv. "VBA in 24 uur (of 24 dagen)", dat bestaat niet echt.
3. En natuurlijk: (een beetje) aanleg helpt ook.
 
1. De VBA-helpfile in Excel, daar kan geen boek tegenop.
Vind je? Ik vind de Help nogal slecht; niet alleen slecht geschreven maar ook nog eens slecht uitgelegd en slechte voorbeelden. Ik haal er althans niet vaak een voorbeeld uit waar ik echt wat mee kan omdat dat aansluit op het probleem waar ik de help voor opvraag. Maar voor een snelle uitleg van syntax is de Help wel bruikbaar.
Overigens geeft TS niet aan dat hij wil leren programmeren in Excel; de vraag ging over VBA in het algemeen. Kan dus ook Access, Word of zelfs om PowerPoint gaan :).
 
Om nog maar te zwijgen over Outlook.....
 
Vind je? Ik vind de Help nogal slecht; niet alleen slecht geschreven maar ook nog eens slecht uitgelegd en slechte voorbeelden. Ik haal er althans niet vaak een voorbeeld uit waar ik echt wat mee kan omdat dat aansluit op het probleem waar ik de help voor opvraag. Maar voor een snelle uitleg van syntax is de Help wel bruikbaar. Overigens geeft TS niet aan dat hij wil leren programmeren in Excel; de vraag ging over VBA in het algemeen. Kan dus ook Access, Word of zelfs om PowerPoint gaan :).
Aansluiten op het probleem waar je Help voor opvraagt doet die helpfile inderdaad niet altijd, maar dat doen boeken meestal ook niet. Maar te weten komen welke opdrachten er bestaan, dat vind je bijna nergens zo bij elkaar als in de vba-helpfile (vind ik). In Excelversies van vóór 2007 was de uitleg wel beter heb ik de indruk, of waren er meer voorbeelden.
Mijn antwoord was inderdaad vooral geënt op Excel. Nogmaals: programmeren leer je (naar mijn mening) vooral door het te DOEN, niet door code van anderen (uit welke bron dan ook) over te schrijven.
 
programmeren leer je (naar mijn mening) vooral door het te DOEN, niet door code van anderen (uit welke bron dan ook) over te schrijven.
Zelf doen is uiteraard altijd goed, maar codevoorbeelden van anderen bestuderen vind ik ook een hele legitieme manier van leren. In ieder geval ook een stuk sneller dan elke keer maar weer opnieuw proberen zelf het wiel uit te vinden. Zelfs al zou je uiteindelijk alles onder de knie krijgen: wie is in staat om voor elk probleem de beste oplossing te vinden? Ik denk niemand. En dat lukt veel beter als je voorbeelden van anderen bestudeert.
 
Je zegt het goed: voorbeelden van anderen bestuderen, niet overnemen zonder meer.
Als men die dan daarna gebruikt, dan heeft men ze (hopelijk) ook begrepen en kan men die nadien zelf toepassen.
Je zult toch ook op dit forum al vaak gezien hebben dat velen (niet allen) alleen maar komen om een complete oplossing voor een probleem zonder daar zelf ook maar enige moeite voor te doen. Dat mag natuurlijk, maar ik kan dat maar matig waarderen (wat ik soms ook wel heb heb laten blijken).
 
2. Zelfstudie. VBA leren doe je door ermee te oefenen, eindeloos te oefenen. Welke opdrachten er bestaan kun je leren uit een boek of een website (of de Excel-helpfile), maar hoe er mee om te gaan en ze te combineren, daarvoor moet je ze gebruiken, heel vaak gebruiken. Vergeet dus bv. "VBA in 24 uur (of 24 dagen)", dat bestaat niet echt.

Binnen 24 uur is wel erg kort, maar ik verwacht het toch wel redelijk snel op te pakken. Het is ook weer niet dat ik helemaal geen verstand heb van programmeren. Als je eenmaal een basis heb, kun je toch vaak sneller andere programmeertalen oppakken.

Het liefst zie ik iets waarin bepaalde concepten uitgelegd worden. Gewoon een beetje oppervlakkig, om je op weg te helpen. Daarna is het een kwestie van veel er mee gaan spelen. Al spelende, leert men. Dat is iets wat ik mij wel bewust ben.

Ik zal de hier geposte linkjes een bekijken. Er zit vast iets tussen waar ik iets mee kan.

Overigens geeft TS niet aan dat hij wil leren programmeren in Excel; de vraag ging over VBA in het algemeen. Kan dus ook Access, Word of zelfs om PowerPoint gaan :).

In Excel was wel mijn idee. Misschien dat ik dingen tegen kom die ik voor andere doeleinden kan gebruiken. Dat is dan mooi meegenomen, maar niet mijn insteek.
 
In Excel was wel mijn idee. Misschien dat ik dingen tegen kom die ik voor andere doeleinden kan gebruiken.
Dan heb je aan de nu gepubliceerde VBA cursus een hele goede, want die gaat dus over Programmeren in Excel.
 
Er is een aardige website met gratis cursussen (http://gratiscursus.be/)

Hier kan ik niet echt vinden wat specifiek op VBA gericht is. Wel wat dingen die gericht zijn op macro's, maar dat is dan vaak weer onderdeel van iets anders. Denk niet dat ik het hier ga vinden.
in de HelpMij Nieuwsbrief (archief en Handleidingen sectie) staan programmeercursussen. Op dit moment is de cursus VBA voor Doe Het Zelvers toe aan aflevering 22, dus daar kun je al een aardige slag mee maken. Deze cursus is vooral op Excel geënt;

Ik zie volgens mij alleen de meest recente 3 nieuwsbrieven, meer niet. Kan ik daarnaast alle berichten van de cursus filteren? Dat ik alleen die te zien krijg?


Deze klinkt wel interessant, maar heb er nog niet super veel naar gekeken.


Die eerste 2 zijn volgens mij hetzelfde. Begonnen met kijken, maar wat gaat dat traag zeg. Een beetje meer tempo is gewenst. Ik heb wel het idee dat het tempo bij 3-4 hoger ligt, maar daar heb ik nog niet naar gekeken. Die lijken me meer mijn ding. De homeandlearn site ziet er ook wel goed uit, maar moet ik ook nog eerst eens goed bekijken. Ik heb weinig zin in de aanschaf van een boek, dus ik niets aan de link van bol.com.
 
in de HelpMij Nieuwsbrief (archief en Handleidingen sectie) staan programmeercursussen. Op dit moment is de cursus VBA voor Doe Het Zelvers toe aan aflevering 22, dus daar kun je al een aardige slag mee maken. Deze cursus is vooral op Excel geëntEn allemaal gratis en voor niks :)
Ik zie volgens mij alleen de meest recente 3 nieuwsbrieven, meer niet. Kan ik daarnaast alle berichten van de cursus filteren? Dat ik alleen die te zien krijg?
Kun je dat nu echt niet vinden? Je moet natuurlijk wel een ietsie pietsie moeite doen.
Ga naar http://handleiding.helpmij.nl en scroll naar de V van vba.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weinig zin in de aanschaf van een boek,

Staat bij mij gelijk aan: ik wil geen VBA leren.
Een boek blijft de onovertroffen manier.
 
Kun je dat nu echt niet vinden? Je moet natuurlijk wel een ietsie pietsie moeite doen.
Ga naar http://handleiding.helpmij.nl en scroll naar de V van vba.
Ik zocht onder de nieuwsbrieven. Ik zag heel het kopje handleidingen niet.
Ik zie nu hoe ik bij handleidingen moet komen (ik dacht dat het iets was op de nieuwsbrieven pagina), en daar zit ik natuurlijk meteen waar ik moet wezen.
 
Staat bij mij gelijk aan: ik wil geen VBA leren.
Een boek blijft de onovertroffen manier.

Ik wil gewoon eerst kijken of het me lukt om de basis een beetje onder de knie te krijgen. Ik heb het idee dat ik later altijd nog een keer een boek ter verdieping aan kan schaffen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan