20GB ipv 24GB

Status
Niet open voor verdere reacties.

jackall

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
11 feb 2002
Berichten
10.728
Besturingssysteem
windows 10, windows11
Office versie
2023
Ben met de opbouw van een pc van een vriend bezig.
Heb het maximale geheugen geplaatst dat het moederbord aankan (24GB), 6 nieuwe identieke latjes van Crucial van 4GB per stuk.
Ware het niet dat deze Asus P6t SE LGA1366 in het bios slechts 20GB ziet en wel in triple channel draait op full speed (1600Mhz).
Triple channel kan volgens mij alleen werken als alle sloten benut zijn met identieke geheugenlatjes.
In windows 10 (home) kan ook slechts de maximale 20GB die gezien wordt door windows ook door windows worden toegewezen. Aan de beperking van windows kan het niet liggen, die kan max 128GB ondersteunen.
Latjes er goed ingeprikt, onderling al een paar keer gewisseld van slot, niets helpt.
Heeft al de laatste bios versie, Vreemd genoeg zegt speccy dat er wel 24GB fysiek aanwezig is en wordt benut.
Iemand een lumineus idee hoe ik die overige 4GB zichtbaar krijg, in windows wordt dat automatisch uit het bios uitgelezen, dus daar ben ik dan niet bang voor.
We willen perse die 24GB gebruiken ivm videobewerking.
 
:confused: Omdat misschien 32 systeem bit is ??

Ahumm, windows ziet en reserveerd 20GB, zou het dan een 32 bit windows zijn? Nee dus. is 64 bit.
 
Lol.

Al in de bios de XMP geprobeerd in te stellen?

Je zou ook alle reepjes apart kunnen testen, ben je effe bezig maar dan heb je ook wat.

http://www.memtest.org/

Vreemde is dan de bios zelf de eerste en laatste bit uitleest en windows dat overneemt, hoe Speccy dan aan die 24 komt....
Msinfo32 eens openen en kijken wat daar in staat.
 
Meestal zoiets krijg je alleen maar bij 32 bit systemen, maar ooke jij zei dus dat die 64bit is....:thumb:
 
32BIT kan enkel met 4GB overweg en dan nog 3,25GB gebruiken. helaas gaat je verhaaltje niet op. ;)
 
yep klopt oke .. alle W10 32 bit versie's slechts 4GB max RAM is .. ( hoop dat je die slechts als een ideetje bevat ? ) ..

In boven verhaaltje bij opgebouwde systeem aangegeven bit is niet, en dat was als eerst dat ik op dacht ..

Bron ==>Bron
 
Laatst bewerkt:
xmp heeft geen soelaas geboden, memtest ziet helaas ook maar 5 van de 6 banken.
Heb hem voorgesteld het geheugen om te ruilen voor anderen.

Ingekorte Speccy rapport: Bekijk bijlage TYROS4FOREVER_speccy.txt
 
En per reepje ziet memtest ze wel?

Wat zomaar zou kunnen dat alle banken zijn bezet met 5 geheugenreepjes niet te verwarren met geheugensloten.
 
Nope, zijn ook fysiek alle 6 gevuld met identieke 4GB Crucial latjes, zoals je ook kunt zien in het speccy rapport.
Memtest ziet de 1e 5 wel maar de 6e reepje weer niet.
 
Stel, elk slot heeft 2 banken en er wordt double-sided gebruikt dan hebben 6 reepjes 12 banken nodig, zou kunnen zijn dat het bord/controller CPU tot 10 banken ondersteund.
In de QVL staat bij vele configuraties van die DS geheugens de "D" niet aangevinkt.

Niet per reepje getest?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan