Hoe 2e nas in netwerk met ander ip adres aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Solaris

Verenigingslid
Lid geworden
1 jul 2004
Berichten
1.445
Het zou fijn zijn als iemand me een zetje in de goede richting kon geven met het volgende probleem.
En neem me niet kwalijk als ik toch in de verkeerde forum map zit…

Wat ik wil is een tweede nas in een sub-netwerk zetten. Ik zal het uitleggen:
Nu heb ik een (bedraad) netwerkje met een stuk of 4 pc’s en laptops, wat overige netwerkapparaten (printer, streaming audio etc.) en een nas.
Het netwerk heeft de range 192.168.178.xxx.
De router (jawel een AVM Fritzbox) deelt deze adressen uit.

Er is een pc (W8.1) die dienst doet als 2e nas; vooral voor backup van de (media) files op nas 1, en deels is het ook mijn privé opslagruimte (op mijn werk pc (W7) heb ik beperkte ruimte voor grote bestanden).
Wel heeft mijn pc 2 netwerk aansluitingen.

Ik kan dus nas 2 met een aparte kabel aansluiten op mijn werk pc, en een ip adres buiten de standaard range geven. Maar dat maakt backuppen over het bestaande netwerk moeilijk. Denk ik.

Dus is het mogelijk nas 2 een adres buiten de standaard range te geven (bv in de 192.168.10.xxx range) en dan toch ook bereikbaar zijn vanaf de andere pc's/nas/router met de standaard ip range, en hoe pak ik dat dan aan?
 
Kun je me uitleggen wat je wilt bereiken door een tweede netwerk op te zetten?
Je kunt de nas2 toch gewoon in dezelfde ip reeks zetten?

Als je uitlegt waarom je het anders wilt kan ik eens gaan bedenken hoe het kan...
 
Hoi, sorry maar de Kerst nam meer tijd dan verwacht... :)

Maarre, wat ik eigenlijk wil is een 'privé' Nas, of een afgeschermd deel. Ik weet wel dat dat ook kan met het toekennen van rechten.
Zo draait het nu, maar dat is niet helemaal naar mijn zin.
De tweede Nas komt niet meer direct aan internet en wil ik vooral als netwerk opslag voor mijn werk pc gebruiken.

Daarnaast is het leuk als de family-nas daar toch een backup naar kan maken.
Ik denk dat het wel kan alleen weet ik niet goed hoe. Ik denk in de richting van bridge maar dat lukte me eerder niet.
Dus behalve bovengenoemde zaken is het ook een hobby project, gewoon kijken of (en hoe) het kan. En dan zien of het werkbaar is en of het voor- of nadelen heeft. En zo..
Een afgeschermd netwerk heeft wel meer/andere mogelijkheden en toepassingen denk ik, ook als er geen (direct) internet mogelijk/nodig is.

Dus nu draait het zo (simplified):

Nas2 --------------+ +---------------PC
Router------------switch
Nas1----------------+

ip 192.168.178.xxx voor alles.

Vanaf PC naar Nas2 kan ik ook een 2e netwerkkabel trekken waardoor Nas2 niet meer aan de switch hangt: prive nas gelukt.
Maar een eventuele backup kan dan alleen als de PC ook aan staat...

De vraag is dus:
- Kan ik van PC naar Nas2 een andere IP range instellen (bv 192.168.100.xxx) en zo ja hoe?
- En als dit lukt hoe kan ik dan van het ene naar het andere netwerk backuppen?
- In de Echte Wereld zie je dit gebeuren maar kan dat ook (eenvoudig) op een privé netwerkje?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan