Klein filmformaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArnoFotografie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
3
Hoi,

Ik heb een film gemaakt van circa 1 uur en 15min. Nu wil ik die op een dvd zetten van 4,7gb.

Welk filmformaat moet ik kiezen? Ik heb met drie camera's gefilmd en eentje is in HD en de rest in Full HD.

Kan ik dan ook nog in Full HD renderen of gaat de film dan raar doen?

Ik zou het liefst iets van 25 fps renderen.


ArnoFotografie
 
Als je de DVD in een DVD speler wilt afspelen, moet je verkleinen tot SD resolutie (720 x 576). DVD's hebben eigen structuur gebaseerd op MPEG2. Hiervoor zijn vele 'DVD-maak programma's' in de handel. Maar hierbij ben je de HD resolutie kwijt. Dat zou ik je niet aanraden, het is bijna 2016, bijna niemand heeft nog een beeldbuis TV.

Als je de DVD alleen als opslagmedium gebruikt en het bestand met een computer of Mediaspeler afspeelt, kun je wel HD behouden. Maar om 1.5 uur film op te slaan zul je de bitrate van de HD-Video moeten verlagen naar ongeveer 8 Mbit (x 75 minuten, dus 4500 sec = 4.5 GB), daar komt nog geluid bij..
Kwa bestandformaat heb je bij HD veel meer keuzes: MKV, MP4, WMV, etc.

Ik zou er ook voor kiezen om 1 en dezelfde resolutie te houden. Waarschijnlijk de laagste van de 3 camera's.
 
Dus ik moet hem in HD renderen met een bitrate van 8Mbit?

Maar als welk formaat? of maakt dat niet uit qua grootte?
 
Dat ligt aan je afspeel software/apparaat. De codec waarmee je de video maakt moet aanwezig zijn op dat systeem/apparaat.
Codec staat voor COde/DECode - het coden doe jij bij het maken van de video; het decoden gebeurt bij het afspelen. Vaak heeft men codecpacks geïnstalleerd, waarmee alles is af te spelen. Voorbeelden van codecs zijn H264/5 en VC-3.
Het gratis VLC player speelt (bijna) alles af, daar hoef je geen codec voor te installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan