Video Ackerdijkse Plassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik98

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 sep 2014
Berichten
1.664
Tussen Rotterdam, Delft en Pijnacker liggen de Ackerdijkse plassen, een prachtig natuurgebied. Daar is recent een nieuwe uitkijktoren genaamd De Tureluur geplaatst. Hierbij een kort video-verslag van die mooie toren en dit prachtige gebied.

De video is gemaakt in Kdenlive 0.9.10 in Xubuntu 15.10 op een Dell Optiplex 3010 met een i3 CPU en 4 GB RAM als een 1080p 25 fps mp4. De video titel met zijn dropshadow is gemaakt met Inkscape. De geluidstrack is opgenomen met een heel goedkope Chinese dasspeld microfoon met een zelfgemaakt windschermpje, ook al op basis van een groter windscherm van Chinese herkomst (de Chinezen gebruiken de uitdrukking Rabbit Hair). Het wegwerken van de windruis, de ruisonderdrukking, is gedaan met Audacity. Daarmee is ook de voice-over opgenomen met hetzelfde dasspeld microfoontje.

[video]https://youtu.be/A-eT6lsyWmk[/video]
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan :thumb:
 
Leuk! Check nog even je montage, het vogelgeluid komt alleen over links. Waarschijnlijk staat je balans van dit kanaal naar links; voor mono geluid moet die in het midden staan.
Als je nog zo'n Chinese mic koopt, kun je mooie stereo opnamen in A-B maken. ( \ / )
 
Hoi Vandahl,

Ik ben nog eens naar het geluidsspoor gaan kijken. Je hebt gelijk. Ik moet bekennen, dat stereo is leuk. Maar ik hoor het niet. Ik merk wel dat het geluid mooier en voller is, maar daar houdt het mee op. Jij bent de eerste die dit foutje merkt!

Die Chinese mics waren twee voor vier euro, maar bij het eerste stel waren de plastic "dasspeld" klemmetjes door de slechte verpakking beide gebroken. Ik heb dat aangekaart en ik kreeg netjes nog een setje, nu in zo'n oesterverpakking. De oude heb ik met de Dremel en een bundelstripje ook weten op te knappen. Nou heb ik er dus vier voor vier euro..
Daarmee kwam bij mij ook het idee boven borrelen om eens stereo te gaan opnemen. Ik naar Radio Twente hier in Den Haag. Daar valt tegenwoordig niet meer te parkeren, maar als motormuis van 66 zie ik dat als een pluspunt.
Ik vertelde ze dat ik vijf mics op de ingang wilde zetten en graag dan even de kabeltjes ervoor. De discussie werd uiteraard héél levendig, maar ik ging toch weg met een heel stel diy jacks en een handig kant en klaar Y kabeltje. Toen twee verloopjes gemaakt zodat het ene micje aan het ene kanaal en de andere op het andere kanaal gekoppeld zou worden. Die verloopjes heb ik uiteraard netjes gemerkt.

Als je benieuwd bent hoe dat klinkt, bekijk dan dit videootje:

[video=youtube;MgFDQUODd4g]https://www.youtube.com/watch?v=MgFDQUODd4g[/video]​

Bedankt voor de tips!

(Nou weet ik ook hoe je zo'n Youtube video inline krijgt)
 
Geen geld, €2,- per mic! Maar leuk toch, stereo? In principe zijn dasspeld micjes eigenlijk om van dichtbij geluid op te nemen, maar ze worden ook gebruikt voor sfeeropnames omdat ze weinig eigen noise hebben. Hoe was je opstelling? Eén van de officiële stereo technieken is 2 mics op 17 cm van elkaar in een hoek van 110 graden (noemen ze de ORTF techniek, afgekeken van het menselijk gehoor). Je zou een oude koptelefoon kunnen nemen en ze daarop vastmaken, dan heb je ook geen last van het vastpakken vd camera, wat je nu een beetje hoort..

--Wat een controle hebben die gasten met die vliegtuigjes! Veel veranderd sinds ik dat voor het laatst zag..
 
Hallo vandahl,

Opstelling? Ik had wat geïmproviseerd met mijn video-statief en een eenpootstatief plus losse rommel. Dat is te zien heel in begin van de video op 0.20. Dat jij hoort dat ik de camera vastpakt? Dat zijn dan wellicht contactgeluiden van de twee snoertjes. Ik moest erg met die camera tekeer om de vliegtuigjes te volgen. Die gaan snoeihard.

Ik heb zitten zoeken op ORTF. Dat leverde me een hoop erg nuttige informatie.

Op 17 cm en dan onder 110o ? Ahaa! De oorsprong van mijn videowerk ligt in de waterpolo. Daar heb ik ooit een zwaar schouderstatief voor gemaakt, compleet met bullbar voor ballen in mijn richting. Sinds kort heb ik een veel compacter schouderstatief klaar op basis van de opgedane ervaring. De breedte ervan is toch ruim meer dan die 17 cm. Daar ga ik dan maar eens kleine mic supports op maken met een goede verende ophanging zoals mijn Rode Videomic dat heeft. Aandachtspunt worden ook goede snoergeleiders om contactgeluiden te vermijden.

Heel hartelijk dank voor je tips!

groet,

Erik
 
Helemaal naar mijn zin is het nog niet, maar qua opstelling moet deze aanpassing aan mijn nieuwe compacte statief goed zijn. De twee mics zitten precies op 17 cm, de hoek is 110o en als straks het vuurwerk de lucht in gaat zit ik eerste rang op de elfde verdieping met uitzicht over heel de Randstad en heel goed weer.

Hierbij twee foto's. Eerst schuin van voren. Onder de witte bundelstrip rechtsonder in de foto is de female aansluiting van het verloopkabeltje voor de linker microfoon te zien.

IMG_7021-s.jpg

En deze is schuin opzij, rechterzijkant met het witte Y kabeltje wat in de microfooningang is geprikt.

IMG_7023-s.jpg

Het essenhouten blokje met de flitsschoen is bedoeld voor mijn Rode Videomic of eventueel mijn LED filmlamp. Het gedeelte wat op je schouder rust staat met opzet wat onder een schuine hoek. Het materiaal is allemaal 40 mm PVC afvoerpijp. Ik had wat 45o bochtjes liggen, waarmee ik prachtig kon draaien en wrikken tot het statief perfect op mijn schouder lag.

Overigens zet ik de camera zelf op een statief en het schouderstatief met de microfoons zet ik er direct naast. Dan start ik die camera net voor middernacht en heb ik lekker de handen vrij voor de toasts en het gekus.

Het wachten is nu op middernacht :D .

Erik
 
Ik was een tijdje niet hier. Mooie constructie heb je gemaakt. Maar met 110 graden bedoel ik 110 graden open, dat is de ORTF spec. Wat je nu doet is 110 graden gesloten. Dat klinkt heel anders, minder ruimtelijk (het is nu X-Y met gat in het midden). Probeer het maar eens met open-gedraaide mics, lijkt me een makkelijke aanpassing.. (Alleen moet je nu een jaar wachten om vuurwerk geluid te vergelijken ;- )
Als je toch bezig bent, plaats dan iets van isolatieschuim of stuurlint waar je de constructie vast pakt, dan is ie helemaal af!
Mono compatibiliteit -waar Bill het over heeft- is met ORTF minder, maar voor jouw doel lijkt het me niet heel belangrijk. Het geluid van een videopname kan heel goed mono en stereo elementen hebben, dat heeft een 'echte' film ook: stereo voor omgevingsgeluid & muziek, mono voor stemmen (die neem je met 1 enkele mic op, of je gebruikt er maar 1 in de montage).
 
Hoi Vandahl,

Ik zat niet stil, maar dat statief was al nagenoeg af zonder mics! Ik heb net een foto gemaakt van de opstelling van mijn microfoons zonder pluizebol windschermpjes ter verduidelijking.

IMG_7072-s.jpg

Zo was het toch wel de bedoeling?

Dan verder heb ik de video opnieuw gerenderd met nu wel stereo geluid en dan op Vimeo geplaatst. Vimeo beviel me prima:

[video=vimeo;150771450]https://vimeo.com/150771450[/video]​

Van de ervaringen met Vimeo heb ik verder een artikel geschreven voor onze nieuwsbrief. Die is inmiddels uit, dus je kan hem desgewenst lezen.

Vrijdag j.l. moest mijn dochter op het Weena in Rotterdam zijn. Daar kan je nog geen kinderwagen kwijt, laat staan een VW Polo, dus ik mee als chauffeur. Ik zou rondrijden en zij alleen ergens een handtekening zetten. Uiteindelijk wist ik die Polo toch te parkeren en die handtekeningen-zetterij kennende ben ik CS Rotterdam en omgeving gaan filmen. De wolkenkrabbers zijn wel niet zo snel als de vliegtuigjes, maar een stuk hoger. Op een goed moment zat ik binnen bij het hoofdkantoor van Cool Blue op de 8ste etage het uitzicht te filmen :cool: !

Het statief beviel uitstekend, Cool Blue was ook erg leuk, vooral ook het immens grote klantcontactcenter, maar thuis bleken de windschermpjes van de microfoons irritant in beeld. Ik heb het vierkant van het statief wat hoger gemaakt en nu zijn de pluizenbollen helemaal uit zicht. De opnames zelf heb ik maar weggekieperd. Jammer, maar ik ga nog wel eens terug daar.

Dat iso-schuim heb ik liggen, maar dit statief is zo klein en compact plus dat ik hem vrijwel overal wel een keer wil kunnen pakken. Dat schuim is niet erg praktisch om aan te brengen.

groet,

Erik
 
Laatst bewerkt:
Erik,

Ik geloof het wel, zie het niet goed. In ieder geval beiden 220 graden de andere kant op. Pluizen bolletjes zou ik buiten wel gebruiken, gewone plopkappen voldoen daar vaak niet. Leuk filmpje hoor! doet een beetje denken aan Ja Natuurlijk van, wat.. 30 jaar geleden? Ik hoor inderdaad dat het nog geen ORTF is, vergelijk het maar eens met een nieuwe opname, dan hoor je wat ik bedoel.
 
Vanuit de hartlijn van de camera gezien staan de microfoons ieder 55 graden naar buiten gedraaid. Nog steeds iets naar voren gericht. De onderlinge hoek is dan 2 x 55 = 110 graden. Of moeten ze juist naar achteren gericht staan?

Ik ga het wel eens uitproberen.

De video van de Tureluur was oorspronkelijk stereo, maar dan met maar één kanaal. Het andere kanaal was niet veel soeps. Ik heb die gewoon weggegooid in mijn eenvoud, maar zo maak je er geen mono van. De versie op Vimeo is daarop gecorrigeerd door er wel echt mono van te maken.

Ik ben blij met jullie aanwijzingen. Dit is de eerste keer dat ik wat serieus met geluid doe.

groet,

Just
 
Ik heb een proefopname gemaakt met behulp van een tafelbel. Nou, echt dat ik zeg "da's stereo" Nee. Alleen bij het laatste stukje met mijn stem komt het geluid voor mijn gevoel wel van rechts. Is die tafelbel de verkeerde greep voor dit soort dingen?

Het is maar een simpele video, hoor. Het gaat er puur om dat ik een beetje redelijk stereo geluid heb met die twee dasspeld microfoons.

[video=youtube;N3y15nIWB5M]https://www.youtube.com/watch?v=N3y15nIWB5M[/video]

groet,

Erik
 
Nee, daar klopt iets niet.. da's geen stereo. Kijk de instellingen in je videomontage software eens na. Komt de audio daar uit op 1 stereo kanaal, of op 2 mono?
Wanneer 2x mono, zorg dan dat de balans (pan) van de verschillende kanalen ook naar L en R wijst (en niet in het midden).
Het bestand wat je maakt, daar moet je iets zien van 'stereo'..
En nog op de camera checken, zit daar een koptelefoon uitgang op, dan kun je het direct op de camera beluisteren tijdens de opname. Bind je die bel vast aan je kat..
Weer een beetje laat erbij, maar heb me nu geabonneerd op dit topic, dan wordt het wat sneller..
 
Laatst bewerkt:
Hallo vandahl,

Dat het wat laat is is totaal geen punt. Ik had al zo mijn twijfels. Ik ga het allemaal eens goed bekijken en kom er op terug.

Zeg, zou het soms kunnen zijn dat die twee supergoedkope dasspeld microfoons voor deze rare toestanden zorgen? Ik ga die dingen maar eens goed uittesten. Ik heb nog een mooie Rode Videomic. Die moet natuurlijk goed zijn. De mic op de camera is ook stereo, zegt men. Maar dat zit allenaal wel compact samengebouwd.

Met mijn eigen mics opgenomen zijn er duidelijk synchronisatieproblemen tussen geluid en beeld. Nou haddden we een maand geleden een multicam avond op de filmclub met later oefeningen met materiaal. Met die clips en het door een Zoom opgenomen geluid synchroniseerde bij mij het geluid en beeld wel perfect in de editor. Dat gaat dus goed.

Mijn nieuwe Panasonic heeft wel een microfoon ingang maar geen uitgang voor een hoofdtelefoon. Terugluisteren is helaas er niet bij. Tja, het budget is beperkt. Er zit trouwens wel plezier in om het ondanks beperkte middelen toch aardig voor elkaar te krijgen. Je moet wel geduld hebben.

Bedankt voor alle hulp!

groet,

Just
 
Zo, de Nieuwsbrief is er weer uit en nu terug naar het stereovraagstuk. Hier is het beeld van de twee geluidstracks van de video in Audacity.

Zegt dat wat? Het lijkt wel gewoon mono, al zie ik wat lichte verschillen.

1_009.jpg

Dit is een stukje van de geluidstrack van de waterpolowedstrijd van zaterdag met de ingebouwde microfoon van de camera.

1_010.jpg

Hier zie ik meer verschil tussen beide tracks, maar echt stereo? Nee. In dit fragment wordt van weerszijden naast me op de tribune luid geroepen naar de verschillende spelers.

De video van deze wedstrijd staat inmiddels online: https://youtu.be/6ancSZA1Ykw

Ik doe iets fout maar wat?

groet,

Erik98
 
Ja, bij beide opnames lijken L+R identiek, er is alleen wat volume verschil. Deze zijn beide met de Chinese mics opgenomen, in de camera? Of met de Zoom?
Kun je een foto laten zien van je verloop-plug (van chinese mics naar camera)? En de specs van die camera, is de mic input daarvan wel stereo?
 
De onderste afbeelding is met da camera zijn ingebouwde microfoon. Niets extern aangesloten.

Ik maak foto's van de verlooppluggen. Ik haal ze wel uit elkaar zodat het precies duidelijk kan zijn als er wat fout zit. Ik zal dan ook één microfoon lostrekken en de ander juist laten zitten. Dan zou ik toch alleen op één kanaal signaal moeten hebben, nietwaar?

Ik heb net nog eens nagekeken. De input zou wel degelijk stereo moeten zijn volgens het handboekje op pagina 17 (http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/HCV700-MUL.PDF)

Dank weer! Foto's komen er aan.

groet,

Erik
 
Inderdaad, met 1 mic aangesloten zou je 1 kant moeten horen, misschien een brom op het andere kanaal omdat dat 'open' is.
Panasonic: zet tijdens opnemen AGC maar uit, dat is een volume automaat, die altijd te laat is, en de oorspronkelijke dynamiek aantast (pag. 69)
 
Hier ben ik eindelijk. Er kwam het nodige tussen, maar ik heb nu alles losgehaald en hier zijn de tests.

Een microfoon op het rechterkanaal. Dit is het geluidspoor in de clip, via audacity bekeken:

1_033.jpg

Linkerkanaal ging overeenkomstig.

Nou in de montagesoftware gezet. Eerst het rechterkanaal, dan het linkerkanaal:

Bureaublad_034.jpg

Tenslotte dit korte videootje laten renderen en dan zie je deze twee geluidsporen:

1_035.jpg

De geluidsporen klinken ook correct links of rechts bij afspelen. Hier is allemaal niks mis mee, toch.

Ik maak morgen foto's van het inwendige van de twee adapters. Het is me nu te laat.

groet,


Erik
 
En hier zijn dan de foto's van het inwendige van de twee adapters, die het signaal van de microfoons naar het rechter of linker kanaal leiden.

Dit is de adapter voor het rechter kanaal

IMG_7145-rechter-kanaal.JPG

en dit voor het linker kanaal

IMG_7148-linker-kanaal.JPG

Bij beiden is het andere lipje in de stekker afgeknipt, zodat ik de boel netjes kon solderen.

Het was trouwens nog een lastig klusje om deze kleine objecten even vlot en toch bruikbaar op de foto te zetten :D

groet,

Just
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan