Erik98
Terugkerende gebruiker
- Lid geworden
- 3 sep 2014
- Berichten
- 1.664
Ik kwam er hier laatst achter hoe je een stereo-opstelling maakt van twee microfoons volgens de ORTF theorie. Dat paste mooi bij mijn nieuwe compacte schouderstatief plus dat mijn Panasonic HC-V700 camera ook nog eens een afzonderlijke stereo-ingang heeft. Ik met wat improvisatie twee spotgoedkope Chinese dasspeld microfoons op het statief geplaatst en het vuurwerk opgenomen.
Ach ja, je bent van de straat. Op de elfde verdieping om precies te zijn.
Nou hoor ik zelf nooit zo erg veel van dat stereo. Dus opende ik een proefvideo in Audacity en warempel, ik zie verschillen. Het is dus echt stereo. Lezers hier zullen nu wel denken, maar de splitsing van de twee microfoons in de bedrading is eigen werk. Maar nu blijkt ook dat er wel verschil zit tussen die twee mics.
Dat is volkomen logisch in deze "prijsklasse". Nu weet ik heel goed dat een microfoon niet alleen qua geluidsniveau maar ook door de frequenties heen beoordeeld moet worden. Dit is hobby en ik ga echt niet op zoek naar een stel serieuze microfoons, Sennheisers of zo. Ik doe het wel met deze Chinese wondertjes. Dat is juist leuk.
Zal ik nou die twee mics gewoon met behulp een testgeluid precies centraal tussen de twee microfoons in Audacity op niveau gaan zetten? Ik zoek één keer in een reeks testopnamen uit hoeveel ik aan nivellering moet gebruiken en daar hou ik me voortaan aan vast. Het zou me trouwens niks verbazen als die twee wondertjes na enige tijd wat gaan veranderen, maar dat zie ik dan wel weer.
groet,
Erik
Ach ja, je bent van de straat. Op de elfde verdieping om precies te zijn.
Nou hoor ik zelf nooit zo erg veel van dat stereo. Dus opende ik een proefvideo in Audacity en warempel, ik zie verschillen. Het is dus echt stereo. Lezers hier zullen nu wel denken, maar de splitsing van de twee microfoons in de bedrading is eigen werk. Maar nu blijkt ook dat er wel verschil zit tussen die twee mics.
Dat is volkomen logisch in deze "prijsklasse". Nu weet ik heel goed dat een microfoon niet alleen qua geluidsniveau maar ook door de frequenties heen beoordeeld moet worden. Dit is hobby en ik ga echt niet op zoek naar een stel serieuze microfoons, Sennheisers of zo. Ik doe het wel met deze Chinese wondertjes. Dat is juist leuk.
Zal ik nou die twee mics gewoon met behulp een testgeluid precies centraal tussen de twee microfoons in Audacity op niveau gaan zetten? Ik zoek één keer in een reeks testopnamen uit hoeveel ik aan nivellering moet gebruiken en daar hou ik me voortaan aan vast. Het zou me trouwens niks verbazen als die twee wondertjes na enige tijd wat gaan veranderen, maar dat zie ik dan wel weer.
groet,
Erik