Verschil in microfoons bij stereo-opstelling compenseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik98

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 sep 2014
Ik kwam er hier laatst achter hoe je een stereo-opstelling maakt van twee microfoons volgens de ORTF theorie. Dat paste mooi bij mijn nieuwe compacte schouderstatief plus dat mijn Panasonic HC-V700 camera ook nog eens een afzonderlijke stereo-ingang heeft. Ik met wat improvisatie twee spotgoedkope Chinese dasspeld microfoons op het statief geplaatst en het vuurwerk opgenomen.

Ach ja, je bent van de straat. Op de elfde verdieping om precies te zijn.

Nou hoor ik zelf nooit zo erg veel van dat stereo. Dus opende ik een proefvideo in Audacity en warempel, ik zie verschillen. Het is dus echt stereo. Lezers hier zullen nu wel denken, maar de splitsing van de twee microfoons in de bedrading is eigen werk. Maar nu blijkt ook dat er wel verschil zit tussen die twee mics.

Dat is volkomen logisch in deze "prijsklasse". Nu weet ik heel goed dat een microfoon niet alleen qua geluidsniveau maar ook door de frequenties heen beoordeeld moet worden. Dit is hobby en ik ga echt niet op zoek naar een stel serieuze microfoons, Sennheisers of zo. Ik doe het wel met deze Chinese wondertjes. Dat is juist leuk.

Zal ik nou die twee mics gewoon met behulp een testgeluid precies centraal tussen de twee microfoons in Audacity op niveau gaan zetten? Ik zoek één keer in een reeks testopnamen uit hoeveel ik aan nivellering moet gebruiken en daar hou ik me voortaan aan vast. Het zou me trouwens niks verbazen als die twee wondertjes na enige tijd wat gaan veranderen, maar dat zie ik dan wel weer.

groet,

Erik

Hallo Erik,

Voor stereo opnames (in bijvoorbeeld ORTF) gebruikt men bij voorkeur matched pair microfoons.
Deze zijn als het goed is inderdaad in frequentie en in hun polar (patroon) gevoeligheid (voor verschillende frequenties) zoveel mogelijk gelijk.
Je zou deze voor de "leuk" inderdaad met een test signaal (roze ruis) en dan volume en frequentie 'gelijk' kunnen zetten.
Echter bij het opvangen van het geluid zou dit al gelijk moeten zijn om een goede stereo spreiding en diepte beeld te krijgen (je kan alleen EQen wat er is).

Verder hoeven geschikte matched pair microfoons ook geen maandloon te kosten er zijn prima geschikte paren te vinden onder de 100 euro bijvoorbeeld.

Succes met je experiment. :)

Hallo Bill,

Hartelijk dank voor je reactie! Daar heb ik veel aan. Nou weet ik dat roze ruis een begrip is bijvoorbeeld. Ik heb ook al even rond gekeken op jouw website. Prachtig!

Ik snap heel goed dat het ergens pure onzin is om stereo geluid op te nemen met twee van zulke primitieve dasspeld microfoons. De vraag is echter ook wat mijn publiek er mee "doet". Er wordt veel gekeken met smartphones bijvoorbeeld. Dan moet je je toch afvragen of dat de aanschaf van betere hardware wel zin heeft.

Ik heb weer voor dagen vrijetijdsbesteding :D Dank je wel!

groet,

Erik

Dank voor je compliment Erik.
Voor jou doel hoef je inderdaad niet voor top-end te gaan.
Maar pas wel op dat het ook in mono goed klinkt (bij stereo opnames kan dat verrassend (negatief) uitpakken soms).
Zou sneu zijn als je geluid op een mobiel in eens slechter is dan met 1 microfoon opgenomen.

Hoi Bill,

Ja, daar zeg je wat. Daar moet ik maar eens goed op letten!

Dank.

Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan