Vraag over vervangen standaard KPN router

Status
Niet open voor verdere reacties.

ramshield

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Berichten
832
Mijn excuses voor de waarschijnlijk stomme vraag, en alle resultaten op Google zijn helaas oud.

Ik heb een KPN router met alles in 1, dus Interactieve TV, telefoon en internet.
Ik heb de Experia V9. Helaas is de snelheid en het WiFi best slecht. Ook is het wijzigen van bepaalde instellingen op de router niet aan te passen wat ik graag toch zou willen doen.

Is het dus mogelijk om deze te vervangen voor een ander model die ik zelf aanschaf?

Alvast bedankt voor het antwoord.
 
Er zijn geen stomme vragen, het is stom om ze NIET te stellen :)
Ik denk dat je met KPN moet kortsluiten of jouw pakket (nog) wel ok is.
Buitengebied, storingsgevoeligheden ed.
Belangrijk lijkt me bv of je wifi niet al te storingsgevoelig is...
Vraag om duidelijkheid hierover anders heeft de aanschaf van een ander model niet zoveel zin...
sxxs,
 
Ja dat snap ik inderdaad, maar wat dat betreft is ons pakket voldoende, ook kwa snelheid, alleen is ons huis van dik beton, dus dat maakt het lastig. Ook zijn er veel WiFi verbindingen in de buurt dus dat helpt ook niet.
 
Heb hier ook zo'n onding, voorheen een Experiabox V8 ( Arcadyan ) en nu een V9 ( ZTE )..
Probleem met die meuk is dat ze ( in opdracht van KPN ) voor het grootste deel zijn dichtgetimmerd.
Portforwarding etc. is zeer beperkt, net als IP reservering etc.
Ook het WiFi signaal is om te huilen.
Dat heb ik opgelost door het in de Experiabox uit te zetten en er een eigen dual-band router achter te hangen ( Netgear ) en dat werkt uitstekend.
 
Oke, goed te horen dat het mogelijk is. Maar kan het in mijn geval ook, omdat ik ook telefoon en interactieve tv heb?
 
Zeker, ik heb eenzelfde pakket...:D
Internet en tv blijven over de UTP-aansluitingen van de Experiabox lopen, WiFi in de Experia zet je uit en je sluit een eigen router aan op 1 van de 4 UTP-poorten ( desnoods via een switch ).
Je verbindt 1 UTP van de Experia met de WAN van je eigen router en stelt daar je eigen WiFi in ( SSID, te gebruiken kanaal etc. ).
Je kunt er ook voor kiezen om de kabel op een LAN-poort van je eigen router aan te sluiten maar in dat geval kun je beter de DHCP-server van je eigen router uitzetten en de Experia de IP-adressen te laten uitgeven.
Dan blijf je met de WiFi in dezelfde IP-range als de Experia.:thumb:
 
Ahh op die manier. Dat is ook een mogelijkheid ja! Wellicht dat ik dat doe, dat is wel de makkelijkste manier.
Maar ik vind het leuk om te puzzelen.

Is het ook mogelijk om die van KPN helemaal niet meer te gebruiken?
 
Ja, dat moet wel kunnen, ben daar ook mee bezig geweest maar het blijkt dat lang niet alle routers daarvoor geschikt zijn en / of de custom firmware daarvoor beschikbaar is ( Tomato of OpenWRT )
Mijn meterkast ziet er nu zo uit, beetje zooitje maar ben er nooit toe gekomen het een beetje fatsoenlijk weg te werken...
Lekker boeien ook, kijk hooguit 2x per jaar achter die deur...:D:D:thumb:
 
Dan bedacht ik me nog het vokgende: je geeft aan dat je een eigen router hebt achter die van KPN, omdat je dan je eigen ruiter beter kan beheren kwam port forwarden etc. Alleen het loopt toch nog steeds via de KPN router? Dus die houdt het toch nog steeds tegen?
 
Nee, ik heb die eigen router puur en alleen voor het WiFi bereik, niet voor portforwarding.
Daarbij heb ik met de eigen router zowel 2,4 Ghz als ook 5 Ghz WiFi.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan