Vast ip (static ip) voor 1 apparaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker57

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2006
Berichten
142
experiabox V8 + ip camera, werkt prima
Na paar maanden gebruik, veranderd ongemerkt het ip-adres van de camera, waardoor deze niet meer werkt. Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen, maar natuurlijk is dit niet handig aangezien dit in de toekomst vaker zal gebeuren.

Ik lees of het statische ip geven vanuit het apparaat, of vanuit de router.
Bij dat eerste is mijn vraag:
Je geeft dan het apparaat .3 en zegt in de router dat hij voortaan DHCP ip pas vanaf .4 mag uitgeven.
Maar, hoe gaat het dan met de overige apparaten die ik geen statisch ip wil geven en nu al ip .1 en .2 hebben gekregen? Ik kan die niet tijdelijk offline halen zodat deze later via DHCP ip vanaf .4 toegekend krijgen: ik moet toch online blijven om deze aanpassingen uit te voeren.

Bij dat tweede is me niet zo 123 duidelijk hoe dit bij de experia v8 mogelijk is, en ik lees ook tegenstrijdige berichten dat deze tweede methode niet handig is.

Iemand advies?
 
Geef in het apparaat zelf een IP adres in die buiten het bereik van de DHCP valt, dan hoef je in de router niks te doen.
 
edmoor heeft niet goed je probleem gelezen denk ik.
Dat is hoe hij het heeft werken maar die IP verdwijnt weleens uit zijn IP camera.

De beste optie is:
DHCP Pool van die V8 is 192.168.2.1 - 192.168.2.150
Zoiets als het goed is.

Je kunt hierin een static lease aanmaken.
Hiervoor heb je het MAC adres van de IP camera nodig.
Hierna zorgt de router ervoor dat het 'vaste' IP adres ALTIJD word gegeven aan de IP camera.

Bij gebruik van statis lease wordt dit IP adres ook altijd gereserveerd!
Dus andere apparaten kunnen NOOIT op dit IP adres komen!

Beste manier is dus: IP Camera op DHCP
Router: Static lease op basis van MAC adres.
 
Bedankt, het is me gewoon gelukt! De experia v8 was dit best eenvoudig toe te passen gelukkig
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan