Mini DV60 digitaliseren zonder videocamera.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankbrinky

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2011
Berichten
135
Beste mensen,

Vroeger hebben mijn ouders veel filmpjes gemaakt met een videocamera.
Echter is de camera door de jaren heen verloren.

We hebben nog een aantal van deze DVM60 cassettes liggen.
IMG-20160112-WA0003.jpg
IMG-20160112-WA0004.jpg

Ik heb al even gegoogeld maar ben er niet uit.

Wat is de beste oplossing om dit te doen?
En wat is de goedkoopste oplossing?

Ook heb ik nog een aantal videobanden (VHS) liggen. die ik ook wil digitaliseren.

Het zou fijn zijn als ik maar één apparaat hoef aan te schaffen om beide banden te kunnen digitaliseren. maar als dit niet kan, dan maar anders. :thumb:

Frankbrinky:cool:
 
Laatst bewerkt:
Heb je al hardware om de video's te kunnen capturen (zoals een videograbber)?
Plaats een oproepje in de lokale media (FB etc) wellicht iemand die een camera en of een videorecorder in bruikleen wilt aanbieden. Dat is de goedkoopste oplossing.
Opname software zit al bij de grabber meegeleverd, anders zijn er nog wel gratis alternatieven wbt opname software.
 
Laatst bewerkt:
Jackall,

Bedankt voor je snelle reactie, Ik had dus al bijna een videograbber gekocht maar toen las ik het volgende op consumentenbond.nl :
Gebruik voor het digitaliseren van videobanden liever niet de usb-aansluiting van je computer. Je kunt voor 2 tot 4 tientjes wel een usb-‘video grabber’ kopen, maar dan is de kans op slechte kwaliteit en a-synchroon geluid groot! Meestal wordt aparte sofware meegeleverd om de beelden binnen te halen op de computer. Die werkt niet altijd even prettig.

Dus.. vandaar :confused:

Het idee van een oproepje doen in de lokale media is een goede. dat ga ik wel even doen :thumb:
Laat het nog wel weten

Frankbrinky
 
Ik heb zelf zo'n usb grabber van 2 tientjes. Werkt hier prima via usb 2.0. Usb1.1 is idd af te raden. Daarbij zat cyberlink powerdirector.
 
Laatst bewerkt:
miniDV heb je een kamera en een firewire poort op je computer nodig. Sommige kamera's hebben ook A/V aansluiting, in theorie is de kwaliteit minder maar ik betwijfel of je dit merkt.

Voor je VHS banden kan je iedere VHS recorder gebruiken die een A/V aansluiting heeft, en dan natuurlijk een video grabber
 
Leon61,

Voor de miniDV heb je altijd een camera nodig?
En als ik geen PC heb met een firewire poort dan moet ik ook een pc lenen van iemand?

Zoja?, dan ga ik het proberen te fixen
 
Niet altijd, maar een losse speler / recorder is veel duurder (als je er nog 1 op de kop kan tikken) dan een kamera.
Als de kamera behalve firewire ook A/V heeft, heeft je computer geen firewire nodig, een usb grabber is dan voldoende.
Firewire kaartje kost trouwens maar +/- €15
 
Nou, mijn vader heeft toch na aandringen van mij nog eens goed gezocht op zolder. En ja wat staat daar ....... Een Sharp Camcorder vl-pd3s.
Ik heb ook een USB Grabber gekocht (Basetech USB 2.0 Video Grabber)

Alles aangesloten volgens de meegeleverde handleiding.
Maar nu is het in zwart wit, en met een balk onderin beeld
Foto's voor verduidelijking:
http://imageshack.com/a/img911/8871/VIKl7l.jpg
http://imageshack.com/a/img908/3630/euuvgs.jpg
http://imageshack.com/a/img907/6000/HYPgAV.jpg

Weet iemand wat ik fout heb gedaan (ja alle kables zitten goed)
We hebben het bij een andere cam coder ook geprobeerd, en daar was het ook zwart wit. Dus ik ben bang dat we iets verkeerd instellen ofzo.

@vandahl Jaa dat klopt wel, maar ik heb er best veel, en ik vind het ook leuk om zelf tijd in te steken!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen groetjes Frank
 

Bijlagen

  • 20160117_100647.jpg
    20160117_100647.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 111
Laatst bewerkt:
Ik ken het programma wat er bij geleverd is niet, maar het lijkt idd op een instelling in het programma gekoppeld aan de grabber. Ik had in het begin geen beeld/wel geluid, bleek hier ook een instelling te zijn die niet goed stond.
 
Bedankt voor je reactie,
Ik heb even gegoogled en zie dat deze vraag vaker gesteld is op verschillende sites, echter nooit met de goede oplossing. Zijn er misschien alternatieve oplossingen ? (behalve alles laten doen door Hema :p)
 
Geen USB grabber maar Firewire gebruiken ;)
Voordat mijn kamera het vorig jaar begaf heb ik vanaf 2005 altijd met Linux / Firewire mijn films overgezet naat de computer. Met Firewire heb je ook geen kwaliteits verlies.
 
Die problemen komen waarschijnlijk door een combinatie van ouderdom, en dat er nu een andere camera wordt gebruikt als voor de opname.
Professionals hebben daarvoor een TimeBaseCorrector (TBC) apparaat. Daarmee kun je oud videomateriaal oppeppen, alleen vraag ik me af of ze díe bij de Hema hebben.

Heb je al geprobeerd om een kleiner formaat te capturen, dus iets van 710 x 400 pixels (in plaats van 720x576)? Dan mis je de onderkant, maar heb je ook geen storing meer, en meteen breedbeeld, lol..
Via Firewire blijf je dit denk ik houden, maar de beeldkwaliteit is vaak hoger, en het is makkelijker overzetten. Je zou dan achteraf kunnen bijsnijden/croppen om die storing kwijt te zijn.

http://www.digitalfaq.com/forum/video-restore/2251-tbc-time-base.html
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan