Critical Proces Died - Windows Boot Manager issues

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arnordmann

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2016
Berichten
6
Beste Helpmijers,
Ik heb een lenovo S540 laptop gekocht, circa 1 jaar en 1 maand geleden, helaas net buiten de garantie.
Ik krijg sporadisch een melding met als enige unieke omschrijving CRITICAL_PROCESS_DIED, zie onderstaand screenshot
"WP_20160113_19_12_17_Pro.jpg

Eenmaal opnieuw opgestart kom ik in een menu met twee tabbladen, namelijk BOOT MENU en APP MENU
IMG-20160121-WA0005.jpg
IMG-20160121-WA0006.jpg

Dit probleem was er al met windows 8.1, maar ik dacht dat een upgrade naar windows 10 het probleem zou oplossen.
Ik gok dus een BIOS of BOOT probleem maar daar heb ik te weinig kaas van gegeten, kan iemand mij op weg helpen?

Arno
 
circa 1 jaar en 1 maand geleden, helaas net buiten de garantie

Onzin. Een PC, waaronder een laptop, heeft wettelijk in Nederland 2 jaar garantie. Teruggaan dus.

Mocht je het zelf willen oplossen, lees eens de HDD uit. Windows geeft deze BSOD wanneer belangrijke systeemprocessen kapot gaan. Dit kan door corruptie komen van bestanden. En corruptie wordt meestal veroorzaakt door een HDD die niet meer goed is. Dus eerst hardware uitsluiten. Zie in mijn handtekening een linkje naar het programma Speccy. Maak een screenshot van het 'Overzicht' en 'Opslagmedia'. De status van de HDD kun je zien aan S.M.A.R.T. data. Kijk of daar 'Goed' staat (onder 'Opslagmedia').

Probeer daarnaast ook eens door 'Opdrachtprompt' als administator uit te voeren het commando 'sfc /scannow' uit te voeren.
 
Bedankt voor je reactie, helaas is het 'sporadisch' omgeslagen in altijd, ik kom niet verder meer dan het menu zoals in de afbeeldingen te zien is.
Niet meer in staat om een screenshot met Speccy te maken, niet meer in staat om cmd opdrachtprompt te draaien.
Wel heeft Lenovo wat interne testjes via het APP MENU, allemaal succeeded, maar er zit helaas geen HDD test bij.

Enige optie lijkt me alsnog bij Lenovo de 2 jaar garantie af te dwingen, thnx voor de tip.
Reeds contact gehad met Lenovo over garantie, daar gaven ze aan dat het jaar verlopen was.
Zijn er meer ervaringen met Lenovo die dit 'probeert' of moeilijk doet over garantie?
 
Je hebt een jaar van de leverancier en een jaar van de fabrikant maar zie het maar eens te krijgen....

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Maak eerst een bootable USB stick of DVD met de tool of haal de ISO op die je op een DVD als image kunt branden met Imgburn b.v. of met Rufus een USB stick, staan diverse tools op in de repair console.
Systeemherstel b.v. en in de CMD kun je een chkdsk /r draaien.
 
Reeds contact gehad met Lenovo over garantie, daar gaven ze aan dat het jaar verlopen was.
Zijn er meer ervaringen met Lenovo die dit 'probeert' of moeilijk doet over garantie?

Je moet ook de winkel waar je je laptop hebt gekocht contacteren. Die zijn zich, in tegenstelling tot een bedrijf als Lenovo, wel bewust van het wettelijke garantietermijn van 2 jaar.

Daarnaast raad ik je aan eens een schone installatie te doen, aangezien je Windows beschadigd is lijkt het.
 
Update

@bassie9, ik heb de laptop op de website bij Lenovo besteld. Dus niet bij een winkel. Enige partij voor mij is Lenovo.

Inmiddels duidelijk dat het gaat om een "2100: Detection error on HDD0 (Main HDD)"
Een nieuwe (schone) installatie van windows10 via bootable USB werkt niet, ik krijg de HDD niet in het lijstje te zien op het moment dat ik moet kiezen waar ik Win10 wil installeren.
Een Checkdisk via CMD lukt dus ook niet, hij vindt de hele schijf niet.

Huidige BIOS versie is 1.57, terwijl 1.66 de meest recente is. Zou het kunnen zijn dat een BIOS update ervoor zorgt dat hij mijn HDD weer kan vinden?
Is het mogelijk om, zonder HDD, een BIOS update uit te voeren?
UPDATE: Ik heb gevonden dat het via CD-Rom kan, maar je raadt het al, de S540 heeft geen cd-rom speler.
Ik ga nog even verder zoeken of het via USB kan.

Arno
 
Laatst bewerkt:
Indien hij gewoon eerst werd gezien wat heeft een bios update dan te bieden?

Indien de schijf ook niet wordt gezien v.a. een systeemherstel schijf of installatie DVD zal het toch eerst de schijf toegankelijk moeten worden als die niet is overleden, reseat de sata kabel indien aanwezig of haal hem van de inwendige adapter en plaats hem terug.
 
reseat de sata kabel indien aanwezig of haal hem van de inwendige adapter en plaats hem terug.

Dat betekent dat ik mijn laptop open moet schroeven en ik sowieso kan fluiten naar de garantie?

Overigens doet mijn HDD het héél af en toe nog wel. Ik kon zojuist inloggen en kwam tot mijn bureaublad, maar daarna liep hij vast en kreeg ik weer de HDD error.
Ik heb het gevoel dat hij dus niet geheel stuk is, maar het een connectie-probleem is.
 
Claim die garantie dan......
Compartment van geheugen en harde schijf losmaken mag gewoon.
 
Laptop afgelopen zondag open geschroefd, stekkertje even schoongeblazen. Laptop deed het weer prima, tot een uur geleden.
Tijdens openschroeven wel even een foto van de HDD gemaakt, het betreft een Samsung PM851 256GB SSD SATA6.0Gbps.

Kan ik deze HDD ook gewoon zelf uitwisselen met bijvoorbeeld de samsung 850 EVO 250GB?
Als ik voor 90 euro van het probleem af ben ga ik de discussie met Lenovo niet aan...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan