Opstart Systeemherstel Schijf windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roan52

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2012
Berichten
32
Ik heb een systeem backup gemaakt op een externe HDD
en daarbij heb ik ook een systeem opstartschijf gemaakt wanneer heb ik deze nodig en hoe start ik deze schijf op.
Als ik nu een volgende systeem backup maak word de oude dan van zelf gewist of overschreven of moet ik hem zelf verwijderen van mijn externe hdd.
 
Die heb je nodig als je ooit je systeem moet herstellen omdat geen enkele andere oplossing je machine meer aan de gang krijgt, dan wel je machine is volledig overstuur / doet raar, door bijv. virussen / Malware en je wil terug naar de 'schone' situatie van nu. Houd wel rekening met het feit dat de machine dan hersteld wordt naar het moment van NU, ic. het maken van de kopie. Alle programma's en bestanden die je na de datum van het maken van de kopie op je machine hebt gezet, krijg je dus niet terug.

De kopie die je hebt gemaakt heet WindowsImageBackup. Verander de naam (bijv.) naar de datum van maken. Stel je hebt gisteren die kopie gemaakt, dan verander je de naam dus naar 08022016.

Doe je dat niet en je zou dezelfde externe hdd gebruiken voor een volgende systeembackup, dan wordt de WindowsImageBakcup van gisteren overschreven door de nieuwe.
Zo kun je dus diverse imagekopietjes maken op dezelfde schijf. Als je dus maar de naam verandert! Heb je er ooit één nodig om terug te zetten, dan moet je de naam eerst terugveranderen naar WindowsImageBackup. Doe je dat niet, dan vindt Windows op die externe hdd geen systeemkopie(tjes). Als je ooit de gemaakte kopie wil gaan gebruiken om de computer te herstellen en je start op met de gemaakte CD en je wil de systeemkopie die op de externe hdd staat terugzetten, dan gaat Windows op de externe hdd zoeken naar een bestand met de naam WindowsImageBackup.

De herstel CD die je hebt gemaakt, hoef je bij elke volgende systeemkopie niet meer aan te maken. Windows vraagt aan het eind van elk kopieeproces of je zo'n schijf wil maken, maar dat is dus NIET nodig nu je er al één hebt.
 
Laatst bewerkt:
De opstart herstel cd wat heeft die voor nut?
En hoe start ik deze schijf op.

Bedankt.
 
Dat staat min of meer ook in mijn vorige bericht, maar oké, het kan uitgebreider:

Die CD heb je nodig als je systeem helemaal niks meer doet en Windows kan niet meer starten.

stel je systeem zit vol met problemen : hangende programma's, tergend langzaam werkende dingen etc. etc. en Windows wil niet meer starten, ic. je komt er niet meer uit. Dan stop je de gemaakte CD in de drive en je zet de computer uit.
Je zorgt ervoor dat de externe hdd aan de computer hangt en vervolgens zet je de machine weer aan. Het eerste wat je gaat lezen is een kort regeltje met tekst dat als volgt gaat :

"Druk op een toets om vanaf CD te starten".

Dan moet je dus op een willekeurige toets drukken want anders wordt alsnog normaal vanaf de interne hdd opgestart. De CD begint met het starten van een eerste scherm waarin jou keuzes worden voorgelegd. Eén van die keuzes / vragen is of jij je computer wil gaan herstellen met een eerder gemaakte (daar komt 'ie...........) SYSTEEMKOPIE. Als jij voor deze optie kiest, dan gaat de computer 'zoeken' naar zo'n kopie en in mijn vorige verhaal schreef ik al dat de CD maar naar 1 naam zoekt en dat is een bestand genaamd WindowsImageBackup. Die gevonden, meldt de CD dat aan jou en vraagt of die kopie moet worden teruggezet. Als jij dat bevestigt gaat de CD via de externe hdd aan de slag en op je scherm zie je net zo'n voortgangsbalk voorbij kruipen als toen je de systeemkopie maakte. Een uurtje later of zo is de machine weer hersteld naar de situatie zoals deze was toen jij de systeemkopie maakte.

Check vandaag in het bios van de computer of "opstarten vanaf CD" als eerste bootoptie staat vermeld. Is dat niet zo, verander de bootvolgorde dan zodat de CD / DVD drive als eerste bootoptie staat vermeld en de interne hdd als 2e.
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt af van het merk computer / merk Bios, maar veelal kun je dat zien als je de computer aanzet. Als je een wat tragere computer hebt, dan heb je misschien nét genoeg tijd bij het aanzetten van de machine om op je scherm iets te lezen als :

Enter ?? for setup.

Met setup wordt dan eigenlijk het bios bedoeld, waarbij de ?? staan voor de toets of toetsen die je moet indrukken om in het bios te komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan