De juiste kleur profielen (monitor, scanner, Acrobat, Photoshop..)

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
430
Naar aanleiding van een veel te donkere print vanuit Acrobat PDF ben ik op zoek gegaan naar het instellen van het juiste kleurprofiel.

Je belandt in een wir-war van profielen (icc/icm's) en settings.

De monitor: een goede monitor biedt keuze uit een tal van .icc profielen
Ook de scanner heeft de diverse mogelijkheden (wel /niet automatisch corrigeren, noem maar op)
En dan, on top, Acrobat en Photoshop.

Op Internet is de uitleg over kleurenprofielen vaak vrij technisch en omvangrijk.
Veelal bedoeld voor de 'professional'. Terecht uiteraard.

Maar wanneer je een voor een leek begrijpelijk advies wilt hoe je de zaak in een paar stappen optimaal moet instellen, c.q. op elkaar kan afstemmen, zonder de technische achtergrond-blabla, dan wordt het behoorlijk lastig.

Voorbeeld -
-
Acrobat Color profile-Default-Compared to custom-29012016 130028.jpg
-

Acrobat kleur profiel (Custom) -

=
Acrobat Custom Color Print Profile-05-29012016 130055.jpg
=

Photoshop kleurprofiel

=
Photoshop Color Profile Default-02-29012016 132158.jpg
=


Monitor kleurprofiel

=
Monitor kleurprofielen-10022016 110511.jpg
=


en, last but not least, als je iets scant, wat zou je dán moeten kiezen??
=
Epson Scan Color Profile-02-29012016 131335.png
=

Dit om een idee te geven hoe verwarrend e.e.a. kan zijn.

Vraag: heeft iemand aan tip waar ik moet zoeken voor informatie v.w.b. het instellen van kleurprofielen, maar dan 'praktijkgericht' - geen theoretische achtergrondverhalen.

Thanks
=
 
Laatst bewerkt:
Hallo hmwul,

Je hele keten moet dan een profiel hebben en je moet je beeldscherm regelmatig kalibreren ook nog.

Als je dat alles niet niet rond hebt heeft het geen zin. Ik hoor je niet over je printer en het papier. Heb je een schermkalibrator? Je moet ongeveer om de andere week kalibreren. Ik heb zo'n kalibrator. Daar waren geen drivers meer voor in de laatste versies van Windows en Macos. Dus kreeg ik hem voor niks. Ik ben een Linux mens. Daar draaide die kalibrator weer wel op. Overigens nog nooit gebruikt, want mijn hele keten kalibreren is boven budget.

Ook de viewer waarmee je de foto's op het beeldscherm wilt bekijken moet kleur gekalibreerd zijn. Papier met profielen is duur papier en printers met profielen uiteraard ook.

In het artikel Fotografie met open source software in de Nieuwsbrief van november 2015 heb ik uitgelegd hoe dat ongeveer werkt en waarom het voor de amateur eigenlijk geen zin heeft. Misschien wel goed om dat artikel eerst eens te lezen?

groet,

Just
 
Laatst bewerkt:
Kleurprofielen heb je inderdaad niet al te veel aan. In feite beschrijven deze profielen de gemiddelde afwijking die een kleur heeft bij het product van een fabrikant. Zo weet een fabrikant van papier bijvoorbeeld dat geel iets minder helder wordt weergegeven. Die correctie past hij dus toe in het profiel. Echter is dit een gemiddelde, hij kan dit namelijk niet voor elke situatie opnieuw uitrekeken.

En daar begint dus het echte werk voor jezelf. Je zult dus de basis van de fabrikant moeten gaan aanpassen aan jouw specifieke wensen/smaak/eisen.


Meestal veel te veel werk en in jouw situatie zou ik gewoon een profiel kiezen en er zelf proefondervindelijk aanpassingen in gaan maken. Net zolang tot je tevreden bent.
 
@erik98: de scanner - Epson Workforce WF-5620 - is het laatste schermafdrukje. All-in-One printer/scanner. De monitor en printer zijn nieuw. Monitor was gekalibreerd.
Maar het lijkt mij dat het opnieuw kalibreren een zaak van latere zorg is, eerst zou het juiste profiel gekozen ingesteld moeten worden, voor zowel de hardware als de software.
Denk ik...
Maar daar begint het wazig te worden en lijkt het eerder iets te worden van 'Ik doe maar wat en zie wel..'
Zoals het 1e schermafdruk, veel te donkere kleuren en na mijn gerommel in de print kleurprofiel van Acrobat kreeg ik het wel goed.
Maar dat was eigenlijk puur geluk na eindeloos proberen.

=
SnagIt-10022016 163306.png
=

Kan ik dat artikel (Fotografie) nog ergens terugvinden?

=
 
Ik denk dat je hiervoor betalend lid moet zijn en dat ben ik niet. Wel een tijdje geweest, maar ik maak relatief weinig gebruik van Helpmij, vandaar dat ik dat gestopt heb.
 
Ik ga het eens vragen op de redactie. Normaal worden dat handleidingen, waar je zo bij kan. Maar dit was meer een artikel.

groet,

Just
 
Hallo hmwul,

Het artikel komt eraan! We zijn er mee bezig.

groet,

Just
 
Waow .. de spanning stijgt ten top.. :)

Hartelijk dank voor de genomen moeite!

=
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan