Na opnieuw windows 7 installeren (lijkt) opeens CD/DVD niet meer te kunnen branden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
129
Hallo,

Ik heb windows 7 opnieuw geïnstalleerd nadat mijn hdd stuk was gegaan. Het betreft een Toshiba X500-11U uit 2011. Verder werkt de laptop uitstekend. De DVD speler is een bluray Mat****a BD-MLT UJ240ES.
Het enige verschil met het OS is, dat ik voorheen een OEM windows 7 van Toshiba met allerlei meuk erbij waar ik juist vanaf wil, en nu een gewoone windows 7 retail heb geïnstalleerd.

Bij het formateren van een DVD +RW kreeg ik gisteren de error "I/O error Device[1:2:0] mat****a bd-mlt uj240es driver windows 7 Scsi status 0x02....".
Al googlend vond ik dat ik via de device manager de driver moest verwijderen en dan weer opnieuw installeren bij een herstart. Dit is gebeurd zonder verdere problemen en nu krijg ik een iets andere error als ik de dvd probeer de formateren via image burn:
"E 20:51:36 Failed to Erase Disc! - Reason: Cannot Read Medium - Incompatible Format
E 20:51:36 Operation Failed! - Duration: 00:00:00"

Zie ook bijgevoegde screenshot thosiba dvd-speler probleem.jpg.
Zojuist ook nog een gewone DVD geprobeerd en dan krijg ik de eerder genoemde foutmelding van gisteravond. thosiba dvd-speler gewone dvd branden.jpg

  • De DVD is goed want die heb ik van de week getest op een andere laptop en die kon ik zonder problemen formateren.
  • Afspelen van DVD werkt ook, vorige week nog een muziek DVD afgespeeld.
  • In de device manager wordt ook aangegeven dat de CD/DVD speler correct werkt. Dus dat is verder allemaal goed.

Nu weet ik wel dat zo'n DVD laser er al na twee jaar mee op kan houden. Maar ik heb tot op heden heel weinig gebruik gemaakt van de DVD speler. En aangezien ik gisteren de [I/O] error melding kreeg heb ik het idee dat het ook nog wel eens met een conflict zou te maken kunnen hebben. Maar hoe kom je daar achter?

En een verschil wat ik mij herinner is dat ten tijde van de OEM versie ik meerdere DVD drive's had, ik meen een G, H en I. Waarbij dan die G bluray, want als ik die aanklikte en ik had er een dvd in, kreeg ik een error dus moest ik de H nemen. Exact weet ik het niet meer maar zoiets was het.



Nico
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ben je de 4e die ik vanavond het volgende adviseer:

ga naar de opdrachtprompt (uitvoeren als Adm.) en typ

sfc /scannow

gevlgd door een Enter.

Enne, wordt er wat gevonden, voer de scan daarna dan nog een keer uit.

Waarom ik dit adviseer? Ik geloof niet in toeval (Windows opnieuw geïnstalleerd en "toevallig" overlijdt ook de brander?) alhoewel het nooit voor 100% valt uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik zou bijna zeggen "helaas" niet.

Ik krijg de melding "Windows resource protection did not find any integrity violations".

Ja hoe kun je testen of de laser nog krachtig genoeg is? Daar zijn volgens mij geen tooltjes voor of...?
 
Nee, volgens mij niet, maar misschien is schoonmaken nog een optie?
Geen foutmeldingen in apparaatbeheer?
 
Lijkt mij geen softwareprobleem, heb je al een ander dvd schijfje geprobeerd, Geen dvd-rw, maar een gewone.
Je laser kan idd te zwak zijn om een dvd-rw te kunnen branden, die dingen hebben geen eeuwige levensduur (plaatje 2).
 
Ok, ik heb geen watten staafje maar een makeup doekje met alcohol 70% genomen en de laser schoon gemaakt en een DVD +R gebrand. Dat lukt nu wel!

Ik had van de week het ook al een keer met een borsteltje van mijn pickup en clean vloeistof van de naald geprobeerd. Dat heeft niet geholpen. Maar goed het licht dus niet aan de driver ed. Maar ja, hoe sterk is mijn laser dan nog?

Wat ik wel tegen vindt vallen, dat die lasers wanneer je googled binnen 2 jr, zo snel vervallen!
 
Dat valt op zich nog wel mee, ze gaan maar een beperkt aantal branduren mee, dus bij intensievere gebruik zoals bij dvd-rw en dual layers vergt meer energie van de laser. Daaraan ga je vaak merken dat de brander op raakt. en tegenwoordig kosten ze bijna niks meer.
 
Dat viel mij ook op...het ging in eerste instantie om een DVD+RW wat niet wilde werken...over een DVD+R werd niet gerept....
Ben dus benieuwd te horen of de DVD+RW nu wel of niet werkt..?
 
Ok, het begon met Philips DVD +RW. Deze wordt niet door mijn DVD speler herkent laat staan dat ik deze kan formateren of iets er naar toe te schrijven.

Vervolgens heb ik een gewone DVD genomen en daarop hetgeen gebrand wat ik op de DVD wilde zetten. Dit lukt nu wel nadat ik de lens met alcohol 70% schoon heb gemaakt.

Waar ik nu van baal is dat die DVD speler weliswaar +/- 5 jr. oud is, verder weinig gebruikt, maar nu toch al op is, althans er kunnen geen Read/Writables meer mee gebrand worden.
 
Als ik het goed heb, (heb niet alles 101% teruggelezen.....) heb je slechts 1 merk /soort RW geprobeerd? Daar een R nu wel weer 'geslikt' wordt, is de kans dat een RW gaat werken ook weer groter, misschien een ander merk proberen?
 
Laatst bewerkt:
Dat zou inderdaad heel goed kunnen gast0225.
Daarbij moet ook niet vergeten worden dat een DVD RW niet oneindig vaak geformatteerd en beschreven kan worden...de schijf kan best defect / aan het einde van zijn leven zijn.
 
Ok, ik heb 5 verbatim -rw gehaald om het toch zeker te weten waar het aan zou kunnen liggen. En raad eens, deze worden feilloos gebrand!

Of het nu aan de Phillips +rw zelf ligt of dat deze DVD's gewoon hun 'glas' is vergaan weet ik dus niet. De conclusie die ik wel kan trekken is dat het niet aan de DVD speler ligt!
 
Die conclusie had ik (heel stiekem) na bericht 6 ook al getrokken. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan