Video rioolreparatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik98

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 sep 2014
Berichten
1.664
[Bij gebrek aan een Showcase voor video's]

Van de week waren ze vlakbij bezig met rioolreparatie. Ik ging op onderzoek uit met de videocamera, compleet met mijn "rioolpijp" schouderstatief. Hier is de video:

[video=vimeo;155807608]https://vimeo.com/155807608[/video]​

Veel kijkplezier!

groet,

Erik

PS, na de discussies hier over mijn microfoons / stereo: de gebruikte microfoon was een externe Rode Videomic met het bijgeleverde windscherm.
 
Ben jij ook afgedaald :p. Het werd in een keer donker. leuk gedaan. :thumb:
 
Ah, een (deel van een) riool word 'ge-relined' omdat nieuw aanbrengen, óf niet kan, of te duur is ...(en deze oplossing toch het minst overlastgevend is)
Een riool word bij Relinen voorzien van een kunststof kous, die dmv kokend heet water (of stoom) word gevormd naar de binnenkant van de buis waar deze in word gebracht .
Daarna gaat er een computergestuurde motorboor/frees door het riool heen om de (huis/bedrijf/straatputjes) aansluitingen er weer uit te frezen zodat deze weer kunnen afwateren/afvoeren .

Leuk en informatief filmpje, jammer dat het gesproken commentaar erg zacht klinkt, in tegenstelling tot de herrie die door de machinerie geproduceerd word ..
 
Hoi Whittey, gewoon de speakers opdraaien. De herrie was echt fors. Als de voice-over goed verstaanbaar is is de herrie pas op reëel niveau!

Die computergestuurde frees kwam er hier niet aan te pas. Er waren op dit stuk geen woonhuisaansluitingen.

groet,

Just
 
Weer wat geleerd! Heeft die Rode niet een -20 dB schakelaar? Je hoort 'm een paar keer over z'n nek gaan. Teveel herrie, zo dicht bij industrieel geluid. -20 dB kan dan nèt je redding zijn. Nog een tip voor je montage: maak crossfades tussen de lassen, en hou de levels wat meer in de gaten, dan kijkt (luistert) het prettiger. Nu zitten er 'klappende lassen' in, zoals we dat noemen.. Je kent trouwens het Videomontageforum? Da's een community van (amateur-) filmers zonder pretentie: http://www.videomontageforum.nl/forum/ubbthreads.php/forum_summary
 
Hartelijk dank voor de tips!

Toen ik begon met die video's deed ik overal crossfades, maar later begreep ik dat je de boel gewoon tegen elkaar aan moest zetten tenzij de situatie daar echt om vraagt. Dus toch maar crossfades en dan korte? Als ik zo de professionele video's bekijk knallen ze ook de boel gewoon achter elkaar aan. Dat is wat mij betreft trouwens geen maatstaf. Beter is beter, klaar.

Overigens trekt Kdenlive het laatste stukje tussen twee clips automatisch dicht, dus een klapperende las zou dan niet voor moeten komen. Als je een mooi voorbeeld van zo'n klapperende las kan aangeven, dan ga ik met het vergrootglas die las te lijf om te zien wat er nou gebeurt.

Die Rode heeft een extra stand gemarkeerd met 80 dB en een afvlak symbool. Dat zal dan wel een -20dB stand zijn. Dat ga ik proberen. Overigens heeft mijn camera een soort meter in beeld bij opnemen, maar bij deze sessie zat daar geen beweging in. Dat ga ik ook bekijken, want met de daspeldjes doet-ie dat weer wel.

Ik ben nu lid op dat Forum en ga eens lekker grasduinen. Hartelijk dank!

[Edit] Net een montageplaat tegen mijn schouderstatief voor de waterpolo gemonteerd voor de Rode microfoon en gelijk uitgeprobeerd. Hoe dat zat met die volume-indicator bij de riook klus, geen idee. Maar nu is hij weer puik. Morgen zet ik hem op de 80 dB stand en dan ben ik benieuwd. De wedstrijd die ik ga opnemen is van ons tweede damesteam is in het moderne grote Hofbad in Den Haag.

groet,

Erik
 
Laatst bewerkt:
Nog een keer gekeken. Het klappen wordt vooral veroorzaakt door de steeds wisselende camera/mic standpunten. Da's logisch, maar in een film wil je continuïteit horen. Dat doe je bijv. door verschillende lagen te creëren. In dit geval kun je bijv. wat sis en compressor geluid zachter laten doorlopen, en daar overheen leg je geluid van andere scènes. Wat je hoort hoeft niet altijd te zijn wat je ziet.. Harde lassen mag wel, maar ze moeten dan wel 'passen'.
Microfoon: heb je deze: http://www.rode.com/microphones/videomic? Daar zit een -10 en -20 verzwakking op. 80 hz is wat anders, het wil zeggen dat ie de laagste tonen (onder 80 herz) niet opneemt. Die stand is gemaakt om te harde wind te filteren, en had in jouw geval ook gescheeld bij het Hei-geluid in het begin van dit filmpje.
 
OK, helder. Het is dus meer een geluidsprobleem. Ik ga daar nog eens mee aan de gang als proefobject.

Dat is inderdaad de microfoon. Ik heb die schakelaars gevonden. Wel een stel erg kleine priegeldingen, maar doenbaar. Bij zoiets als die rioolklus weet je eigenlijk nooit wat op je afkomt. Zoals dat moment dat de reparatiesok het riool in geperst wordt met al die harde kners en piepgeluiden. Dat wist ik niet en dan moet je het doen met de opname die je dan krijgt.

Maar als het geplande opnamen zijn dan kan dat natuurlijk wel gelijk goed ingesteld worden.

Bedankt weer! Geluid is een onderschatte component bij videowerk heb ik inmiddels ervaren. Goed geluid is vitaal.

groet,


Erik
 
Ik heb de -10 en -20 en de 80 dB schakelaars woensdag uitgeprobeerd bij de waterpolotraining. Morgenavond staat een video van ons tweede damesteam op de "planning". Het is me nu helder, de Rode microfoon gaat daarbij beslist op de -20 dB stand. Het on screen indicatorbalkje is me nu ook helder. Die heeft twee rode segmentjes als het ingangssignaal overstuurd raakt. Daar moet ik dus onder blijven en met de dipswitch op -20 dB lukt dat.

Nou eens meemaken hoe dat uitwerkt bij een echte wedstrijd :D met een heleboel herrie.

De 80 dB schakelaar is nog wat minder duidelijk qua werking (uitwerking) Nou zit die gemakkelijk buitenop bereikbaar, dus die probeer ik wel gaande de wedstrijd uit. In het bad is er een heleboel omgevingsruis, dus dat kan heel best uiterst nuttig zijn.

Hartelijk dank, vandahl! Ik heb er heel veel van opgestoken.

groet,

Erik
 
Ik heb de video van de waterpolowedstrijd van afgelopen zaterdag klaar met mijn Rode microfoon op de standen -20 dB en 80dB. Een en ander dus overeenkomstig het hier besprokene. Dat leverde duidelijke verbetering op in de kwaliteit.

Heel hartelijk dank mensen en vandahl in het bijzonder!

Die video is een compleet wedstrijdverslag. Voor mensen buiten de club en voor niet-spelers is hij met een half uur veel te lang. Daar kijken de waterpolo-fans in de club heel anders naar :D

groet,

Erik98
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan