Internet van SFTP kabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Retromaker

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2011
Berichten
40
Hallo,

Ik heb net een rol van SFTP kabel (Cat 5e) gekocht.
ik ben nieuw in dit vak maar ik had wat netwerkkabel nodig. Ik heb het nodig om het naar een camera te leggen.
Ik vind mezelf best handig en heb RJ45 connectordingen gekocht en zo een tang. Om het goedkoop te houden.
Nu heb ik alles klaar maar de kabel geeft geen internet?

Is het nu dat je een SFTP kabel niet voor internet kunt gebruiken of heb ik gewoon een slechte connectie?

Mvg,
Simon
 
Welke pin layout heb je aangehouden?
 
100 meter is wel zo'n beetje de maximum lengte voor een netwerkkabel, dus als je zeker weet dat je die kabel goed in elkaar hebt gezet zou dat een oorzaak kunnen zijn.
 
Hoe kan ik die lengte nog verlengen als ik wil? Ik wil hem namelijk tijdelijk naar mijn thuinhuis leggen :p Kan ik dat gewoon met een switch ofzo doen?
 
Nee, dan zal er een repeater tussen moeten.
 
Belangrijkste zul je mogelijk vergeten zijn: De kabel, na het krimpen, testen met een kabeltester, zodat je zeker weet dat:
a. De RJ45 connector goed gekrimpt is, zodat alle 8 koperen aders goed contact maken
b. Het bedoelde schema niet tijdens het in de RJ45 schuiven een verkeerde volgorde gekregen hebben

Tijs.
 
Ik snap niet wat ik verkeerd doe?
Ik heb een klein stukje genomen van de kabel en nu lukt het me nog niet? Mijn schema is: oranje-wit, oranje, groen-wit, blauw, blauw-wit, groen, bruin-wit, bruin (met dat ding om te klikken weg van me)...
Breek ik sommigen kabels of wat kan ik fout doen? Ik test nu gewoon door van mijn router naar mijn pc.
Ik heb daarstraks ook een UTP kabel kapot geknipt en hetzelfde daar op toegepast en dat werkte meteen.

Ik heb deze kabel gekocht btw: http://www.amazon.de/gp/product/B00151UMQA?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o00_s00
 
Laatst bewerkt:
Je kunt geluk hebben dat het in 1x goed is, maar regelmatig moet je het nog een keer doen, omdat het priegelwerk blijft én de aders ook nog eens gebroken kunnen zijn tijdens het werk (koperen aders breken relatief makkelijk). Er zijn dus veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat het mislukt.
Ook ik (ik beschouw mezelf bepaald niet als expert, overigens) moet regelmatig RJ45's weer afknippen en opnieuw eraan krimpen. De kans dat ik aan beide kanten in 1x de RJ45's goed geknepen heb is ongeveer slechts 1 op 4...
Onder de streep: Het gaat makkelijk fout, dus vandaar dat het gebruik van een kabeltester (wat mij betreft) een plicht is.

Een tip van VDK_P hier op het forum is om, naast (of evt. in plaats van) een kabeltester, een multimeter te gebruiken, zodat je (even toegepast op jouw vraag) daarmee alvast kunt vaststellen dat op 1 kant van de kabel de RJ45 al goed is geknepen, voordat je verder gaat. [Met een multimeter kun je elke ader afzonderlijk testen.]
Zodra aan 1 kant de RJ45 goed geknepen is, dan (pas) de RJ45 aan de andere kant krimpen, waarbij je dan het eindresultaat met een kabeltester of (weer) met een multimeter kunt testen om te weten of (nu) ook de RJ45 aan de andere kant goed geknepen is.
Zie deze discussiedraad waar VDK_P die tip geeft (is daar toegepast op de aanleg van een netwerk-wandcontactdoos, maar is ook voor jou een bruikbare tip).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik voeg nog wat toe: Afhankelijk van of de koperkern "solid" is of niet (bij infrastructurele aanleg, bijv. door het hele gebouw, afgemonteerd in netwerk wandcontactdozen) worden andere RJ45's gebruikt dan bij "soepele" UTP kabel, omdat bij solid kernen de RJ45 connector "over" de koperader moet draperen, niet "er door heen" zoals bij soepele UTP kabel ("er door heen" lukt namelijk met een solid kern niet(!)).

Nu kan ik uit jouw link niet halen wat voor kabel het is, maar ik vermoed "solid"/stug, dus (als dat klopt) moet je niet "normale" RJ45's gebruiken maar speciale voor stugge kabel, zoals (bijv.) deze of deze of deze

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan