Rechtstreek ok, via switch niet ok.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DenisDaf

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2014
Berichten
37
Hallo,

Ik zoek een reden en natuurlijk een oplossing voor een probleem dat zich hier voordoet.
Even schetsen.
UTP bekabeld netwerk.
Daarin onder andere een laptop draaien op Windows 7 home premium (service pack 1).
Een reeks van andere apparaten zijn ook in datzelfde netwerk opgenomen en zijn allen zichtbaar en toegankelijk.
Nu, een sat ontvanger die meestal in een voertuig staat en, dan rechtstreeks aan dezelfde laptop hangt (rechtstreeks via een UTP kabel)
dient af en toe in dat netwerk te worden opgenomen.
Dus, ontvanger uit het voertuig, en via dezelfde UTP kabel op de hoger genoemde switch, en ik krijg de sat ontvanger WEL te zien als ik in het netwerk van Windows ga kijken, doch, ik kan hem niet benaderen..

Wat zou dat kunnen zijn.
PS, ik weet ook dat de IP adressen zeker niet dezelfde zijn.
Ik probeerde reeds even te scannen met Advanced IP scanner, maar die vind hem niet, die vind zelfs niets, (ik geloof dat dat ding zelfs niet werkt)
Waar kan ik gaan kijken om ervoor te zorgen dat de beide opstellingen ( laptop rechtstreeks aan sat ontvanger, en ook beide in het netwerk)

Alvast bedankt,
 
Eerste wat ik zou doen is:
a. Achterhaal het MAC adres van de bedrade aansluiting van de SAT ontvanger
b. Verifieer dat de SAT ontvanger geen vast ip-adres heeft maar zijn ip-adres dynamisch laat toekennen (via een DHCP aanvraag, dus)
c. Zodra die SAT ontvanger aan het lokale netwerk: Log in op je router en kijk in de DHCP lease tabel welke apparaten een ip-adres hebben en kijk daar meteen na of het MAC adres van de SAT ontvanger er tussen staat. Indien ja, dan weet je ook welk ip-adres de SAT ontvanger heeft op dat moment. Indien nee, dan is mogelijk de DHCP scope helemaal toegekend (bijv. omdat de lease tijd op oneindig staat of de DHCP scope gewoon te klein is gemaakt), dus er is dan geen "ruimte" meer voor de SAT ontvanger om een ip-adres te krijgen van de DHCP server functionaliteit in je router.

Tijs.
 
Eerste wat ik zou doen is:
a. Achterhaal het MAC adres van de bedrade aansluiting van de SAT ontvanger
b. Verifieer dat de SAT ontvanger geen vast ip-adres heeft maar zijn ip-adres dynamisch laat toekennen (via een DHCP aanvraag, dus)
c. Zodra die SAT ontvanger aan het lokale netwerk: Log in op je router en kijk in de DHCP lease tabel welke apparaten een ip-adres hebben en kijk daar meteen na of het MAC adres van de SAT ontvanger er tussen staat. Indien ja, dan weet je ook welk ip-adres de SAT ontvanger heeft op dat moment. Indien nee, dan is mogelijk de DHCP scope helemaal toegekend (bijv. omdat de lease tijd op oneindig staat of de DHCP scope gewoon te klein is gemaakt), dus er is dan geen "ruimte" meer voor de SAT ontvanger om een ip-adres te krijgen van de DHCP server functionaliteit in je router.

Tijs.

Hey Tijs,

Alvast bedankt voor je reactie.
Ik heb juist aan de bedoelde sat ontvanger een vast IP adres gegeven om zodoende geen problemen te hebben als ik hem na gebruik thuis weer in het voertuig zet.
Ik schets even de ganse situatie om jou en anderen die dit lezen een meer volledig zicht te geven op de situatie.
Het voertuig is een vrachtwagen waar ik mijn boterhamme(ke)n mee verdien.
Hier wordt de ontvanger gebruikt om sat tv te kijken, maar evengoed om zaken op te nemen.
Ik verzamel nogal wat zaken die men via tv uitzend, en het is dan de bedoeling dat eens ik thuis ben ( maar ook evengoed tijdens rustmomenten in de vrachtwagen ) ik de opgenomen zaken kan bewerken (oa editten van zaken die ik niet wens).
Omdat ik de bewerkte zaken dan weer op de hdd van deze sat-onvanger zet (plaatstekort op de hdd van de laptop) heb ik dus daar de netwerkmogelijkheid nodig.
En, als ik dan thuis ben gaat alles naar opslag hdd's.
Op dat moment zijn er thuis ( op andere VU+ ontvangers) ook zaken opgenomen en dienen deze naar de sat ontvanger die meegaat om ook die bestanden te bewerken.
Je moet weten dat mijn job als chauffeur inhoud dat ik soms zelfs geen 3 uur dien te rijden, en dat ik bvb 12 uur sta te wachten terwijl mijn vrachtje wordt geladen.
Dus, veel tijd die ik nuttig kan invullen.
 
Ik heb juist aan de bedoelde sat ontvanger een vast IP adres gegeven om zodoende geen problemen te hebben als ik hem na gebruik thuis weer in het voertuig zet.
Dan ben ik natuurlijk heel benieuwd of de W7 laptop óók een vast ip-adres heeft, want ook die gebruik je zowel thuis als in de vrachtwagen (als ik je goed begrijp).

Noem eens wat ip-adressen op van apparaten binnen je thuisnetwerk (bijv. het LAN ip-adres van je router), noem het vaste ip-adres dat je aan de SAT ontvanger hebt gegeven en evt. (indien van toepassing)) die van de W7 laptop.

Tijs.
 
Dan ben ik natuurlijk heel benieuwd of de W7 laptop óók een vast ip-adres heeft, want ook die gebruik je zowel thuis als in de vrachtwagen (als ik je goed begrijp).

Noem eens wat ip-adressen op van apparaten binnen je thuisnetwerk (bijv. het LAN ip-adres van je router), noem het vaste ip-adres dat je aan de SAT ontvanger hebt gegeven en evt. (indien van toepassing)) die van de W7 laptop.

Tijs.

Ik ga eens kijken en zie dat ik je die gegevens via een pm kan sturen.
 
Dan ben ik natuurlijk heel benieuwd of de W7 laptop óók een vast ip-adres heeft, want ook die gebruik je zowel thuis als in de vrachtwagen (als ik je goed begrijp).

Noem eens wat ip-adressen op van apparaten binnen je thuisnetwerk (bijv. het LAN ip-adres van je router), noem het vaste ip-adres dat je aan de SAT ontvanger hebt gegeven en evt. (indien van toepassing)) die van de W7 laptop.

Tijs.

Ik kan blijkbaar niet Pm'n naar jou.
 
Als het 192.168.x.x of 10.x.x.x of 172.16.x.x ip-adressen zijn (waar ik vanuit ga), dan kun je ze rustig hier vermelden, want dat zijn ip-adressen die op het Internet niet bereikbaar zijn voor hackers (zijn privé ip adressen, zoals hier uitgelegd).

En nee, ik ben niet via PM te bereiken, want ik ben geen verenigingslid. Bovendien wil ik de forumvragen niet privé bespreken maar hier op het forum.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als het 192.168.x.x of 10.x.x.x of 172.16.x.x ip-adressen zijn (waar ik vanuit ga), dan kun je ze rustig hier vermelden, want dat zijn ip-adressen die op het Internet niet bereikbaar zijn voor hackers (zijn privé ip adressen, zoals hier uitgelegd).

En nee, ik ben niet via PM te bereiken, want ik ben geen verenigingslid. Bovendien wil ik de forumvragen niet privé bespreken maar hier op het forum.

Tijs.

Ikzelf ben ook voorstander om gestelde vragen via het forum te behandelen, maar IP adressen, die gaan (noem me achterdochtig) niet via public.

Sorry, maar toch bedankt voor je inzet.
 
Wat jij wilt.
Nogmaals: Het vermelden van privé ip adressen is ongevaarlijk (mijn ip adres is, bijv., 192.168.133.1, niets om me zorgen over te maken dat ik dat vermeld).

Tijs.
 
Wat jij wilt.
Nogmaals: Het vermelden van privé ip adressen is ongevaarlijk (mijn ip adres is, bijv., 192.168.133.1, niets om me zorgen over te maken dat ik dat vermeld).

Tijs.

Bedankt voor het begrip.
Ik heb de sat ontvanger een dynamisch ip adres laten aanmaken, en dan werkt het natuurlijk wel.
Alleen ben ik nu waarschijnlijk eerstvolgende werkweek een tijd zoet met alles terug in de staat te brengen zoals het werkt als die sat ontvanger rechtstreeks aan de laptop hangt.
Want, daar doet hij het juist NIET als het een dynamisch ip adres is.
Toch bedankt voor je imput aangaande het dynamisch ip adres ik kan voorlopig verder met wat ik wou.

Denis
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan