windows 98 partitie vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElivdGeest

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2015
Berichten
282
hallo iedereen,

De 20gb hardeschijf van mijn windows 98 pc is vol, en ik dacht laat ik de huidige installatie klonen naar een grotere schijf ( ik heb hier toch een doos vol liggen )

het klonen ging prima (gebruikte clonezilla hiervoor ) maar kwam na het opstarten achter de de partitie nog steeds 20gb was.

Dus opzoek geweest op google naar een partition manager tooltje voor windows 98 maar geen succes, alleen maar windows 2000 of nieuwer maar niks voor windows 98 te vinden :(.

vervolgens besloot ik om de hardeschijf op een computer waar windows xp op staat aan sluiten om zo de hardeschijf te vergroten ( gebruikte easeUS partion manager hiervoor )

maar na het vergroten kon ik niet meer vanaf de windows 98 schijf opstarten.

Nu heb ik dus de schijf opnieuw gekloond en de vraag aan jullie is of jullie een partition manager voor windows 98 weten.

alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Booten vanaf GParted, Linux CD basis, maar als je hem doorlaat starten krijg je gewoon een desktop en start je GParted ne met schuifjes maak je de 20 GB groter. Installeren van moderne partitiemanagers op een Win98 .. zou ik niet doen, wordt meestal niet ondersteund.

http://gparted.org/

Ziet er ongeveer zo uit dan. Zie plaatje.

Tips uit NL
http://nieuwsbrief.helpmij.nl/artikel.php?id=2195

http://people.zeelandnet.nl/bliekron/gparted.html

gparted-menu.png
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het volgende:
Windows 98 has a max of 64GB and windows 98SE 137GB.
SE staat voor Second Edition, overigens.
Lijkt ook sterk op het probleem dat er was als je XP (vanaf een CD zónder geïntegreerde servicepack) wilde installeren op een partitie die groter was dan (pak 'm beet) 120 GB het niet (goed) werkte, zie deze link

Samenvattend: Ik denk dat je originele werkwijze goed was, maar dat je (alsnog) toendertijd W98 een te grote C: partitie gegeven hebt.

Tijs.
 
ik heb hem gekloond naar een 40gb schijf dus denk niet dat dat het probleem is( wilde een 120gb doen maar dat leek me toch een beetje teveel van het goede )

Het gaat inderdaad om windows 98 se

Ik ben de de download aan het proberen die andre in een link heeft gestuurd (de i686 versie) en zal dat op een cd branden

ik ben nu bezig met de partitie vergroten....

YES HET HEEFT GEWERKT windows 98 start nu wel op en ik heb nu een 40gb partitie!!!!

heel erg bedankt voor jullie hulp!!!!! :love:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Graag gedaan (naar ik aanneem, ook namens Lange Pier).

Graag nog even je vraag de status opgelost geven, zodat bekend is dat het probleem is opgelost.

Tijs.
 
@andre@home: Mijn fout, en ja, Lange Pier zit (bijna) overal [hier op het forum] :)
@ElivdGeest: Bedoelde dus (gecorrigeerd):
Graag gedaan (naar ik aanneem, ook namens andre@home).

Tijs.
 
Belangrijkste: ElivdGeest heeft het verder zelf opgelost.
Prima verder de handen uit de mouwen gestoken... :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan