Foutmelding bij versturen Mail via VBA 'DLL-bestand is niet geregistreerd'

Status
Niet open voor verdere reacties.

VBAJAAP

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Berichten
46
Beste Lezers,

Ik heb op de ene computer een VBA routine geschreven waarmee ik een rapportje mail.
Dit werkt op die computer. Nu open ik de database op een andere computer (met zelfde versie van Office) en nu verschijnt er een foutmelding:

----------
Fout -2147319779 (8002801d) tijdens uitvoering:

Automatiseringsfout
DLL-bestand is niet geregistreerd.
----------

Uiteraard heb ik al even zitten zoeken op internet. Ik kom er alleen niet achter welk DLL bestand er moet worden geregistreerd.
(Tevens even opgemerkt dat ik via het menu 'verwijzingen' een vinkje heb staan bij de 'Microsoft Outlook 14.0 Object Library'.)

Weet iemand raad?!
 
Plaats je VBA routine hier eens.
 
Dit:
Register the file msadox.dll located in the C:\Program Files\Common Files\System\ado folder. For information on registering dlls, please see Registering DLL Files.
al gedaan?
 
ik ga ff kijken naar de link en zonodig post ik de routine (hoewel deze dus wel op één computer werkt!)
 
(hoewel deze dus wel op één computer werkt!)
Als de 2 pc's niet identiek zijn qua installatie, zegt het niet zoveel als een db op één pc wel werkt en op de ander niet. Zeker DLL's komen mee met de installatie van programma's en Windows. Dus het kan best dat hij dan ontbreekt. Niet logisch, maar ach, dat zijn mensen ook niet altijd :).
 
Ik heb de code gesuggereerd door Octafish gebruikt voor het versturen van E-mailbericht met HTML body . (op de werkende computer begint dit vorm te krijgen en het ziet er goed uit! Hartelijk dank daarvoor).

Op de probleemcomputer (en daar moet het op gaan draaien) blijft het probleem.
Ik heb de msadox.dll succesvol geregistreerd en ben daarna eens even stevig gaan googlen op het probleem. (zoekterm: foutcodes in bericht)

20160224 foutmelding versturen mail.png

Hierop kom ik nog een suggestie tegen om in het register een paar submappen onder HKlocalmachine\Classes\Typelib te verwijderen.
Ik heb dit maar gedaan (wel een export gemaakt), maar dit hielp ook niet.

Uiteindelijk heb ik in de Ado-map onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet' alle aanwezige (dus niet alleen msadox.dll) opnieuw geregistreerd, maar nog steeds geen verbetering.

Voor de goede orde. de code struikelt over de eerste regel:

Set myOlApp = CreateObject("Outlook.Application")

Voor verdere troubleshooting zou het mooi zijn als ik wist of er wellicht nog meer DLL's zijn die geregstreerd moeten worden om de koppeling van Access naar Outlook succesvol te laten verlopen.

Evt. is herinstallatie Office een optie, maar dat heeft niet mijn voorkeur, aangezien ik dan aardig wat zaken opnieuw moet gaan instellen.

Heeft iemand nog suggesties !? Bvd en Mvgr,

Jaap.
 
En je weet zeker dat Outlook goed werkt op de pc en niet al open staat? Je kunt wellicht eerst controleren of Outlook al werkt of niet, maar de code daarvoor is nogal lang dus hier de link naar de site van Ron de Bruin die het ook nog eens perfect uitlegt :). Je zou dus nog kunnen overwegen om de hele mikmak met Late Binding te draaien en niet met Early Binding.
 
Outlook werkt verder prima op die computer. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in late en Early binding.
 
ik zou inderdaad voor de late binding kiezen. voorkomt een gedoe.
goede link om verder te komen vind u hier:
[video]https://youtu.be/4oGbyh5N3fU?list=PLYMOUCVo86jEgD_6ZgePmPOwGixSPr5FZ[/video]
 
Opgelost door Late Binding toe te passen

Beste allen,

Wellicht een beetje laat, maar ik was een tijd niet actief op het forum. Het leek me toch nog wel even aardig om dit topic af te ronden:
Ik ben me gaan verdiepen in de late binding en dit heeft gewerkt!
Dank jullie wel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan