Video HD maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Femke13

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2015
Berichten
63
Ik heb een video van 240, kan ik die veranderen via een tool of edit programma naar 1080 of in iedergeval 720? (Voor YouTube) want wanneer ik het edit via Windows live movie maker, wordt de video opeens 240 kwaliteit
 
Vraag verplaatst van televisie naar de sectie video edit
 
Dag, Klopt de vraag wel helemaal, wanneer er staat dat een 240P video wordt veranderd naar een 240P?

Buiten dat: Een video kan evengoed worden vergroot als een afbeelding. In feite gebeurt dit al wanneer je deze op het computerscherm vergroot. Een eenvoudige manier hiervoor is het toevoegen van beeldlijnen, goedkope camera's en mediaspelers doen het zo om dan HD te kunnen lijken. Vergroten noem je upscalen. Wanneer beeldpunten worden toegevoegd om beeldlijnen vloeiend in elkaar over te laten gaan heet dat interpolatie. Daar zijn verschillende resample filters voor ontworpen en binnen een programma vaak om uit te kiezen. Bij interpolatie zie je geen diagonale lijnen die trapsgewijs zijn gaan lopen, iets wat bij een eenvoudige verdubbeling van het aantal lijnen wel zo zal zijn. Desondanks is het een klein verschil in kwaliteit. Meer detail krijg je in geen geval ermee, want iets wat er niet is dat kan een groter beeld niet voor je maken.

Ik bewerk geen video en kan niet zeggen welke editors dat upscalen goed kunnen doen maar, even zoekende op deze begrippen, dit programma kennelijk: http://www.stoik.com/products/video/stoik-video-enhancer Als je de gratis versie hiervan gebruikt dan komt er, als enige beperking, een watermerk logo op de video.

Een uitleg van een meer deskundig persoon en met voorbeelden: http://www.cablechick.com.au/blog/supersize-me-a-guide-to-video-upscaling/
 
Laatst bewerkt:
Hallo Femke13,

De eerste vraag moet zijn: wat voor basiskwaliteit hebben je opnamen? Om het simpel te houden: met wat voor camera heb je ze gemaakt? Met je telefoon misschien?

Zelfs dan zou 720p goed mogelijk moeten zijn. Zelfs met een opstapmodel zoals de Huawei Y530. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er ergens een instelling niet goed staat.

Voor de komende Nieuwsbrief van april heb ik net een artikel afgerond over films maken, met name met smartphones en kleine camera's.

rQ6B355.png


Ik ben bezig een tweede artikel mét een beknopte video tutorial af te ronden voor de compleet vernieuwde Kdenlive video-editor (Linux en MacOS). De Nieuwsbrief komt uit op 3 april en Kdenlive komt in Ubuntu beschikbaar met de Xenial Xerus release op 21 april Je moet daarvoor nog wat geduld hebben.

Alle gerenommeerde editors zoals Final Cut Pro (Macos), Premiere (Windows) of Pinnacle (Windows) kunnen video's met 720p kwaliteit zonder problemen produceren. Een PC met wat fut en bij voorkeur meer dan 2 GB RAM is wel een vereiste.

groet,

Erik98
 

Bijlagen

  • titel-zak.jpg
    titel-zak.jpg
    16,6 KB · Weergaven: 22
Beetje de vraag die ik vaak in de fotografie krijg, zou je mijn foto scherp kunnen maken......
Een onscherpe foto krijg je niet scherp, een scherpe foto wel scherper.
Zoals mijn voorganger ook in dit verhaal terecht opmerkt gaat het om de basis kwaliteit in eerste instantie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan