Trojaans paard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kost zeker veel energie en tijd! Is misschien wel het beste inderdaad, al wordt dag ook wel een hele opgave denk ik.. nog nooit zelf een pc opnieuw geïnstalleerd en geen idee hoe dat te doen zonder installatie cd.. al staat er in dat veilig opstartmenu wel een optie terugzetten naar fabrieksinstellingen, zou dat hetzelfde zijn?
 
Als je een optie tegenkomt waarin het woord 'fabrieksinstellingen' tegenkomt, dan is dat idd. de factoryreset die de machine terug moet brengen in de afleverstaat en idd. chkdsk kán een poosje duren.
 
gast0225, even terzijde, heel erg bedankt voor de hulp!

Wacht ik best een paar uur tot de chkdsk op z'n einde gelopen is? Of doe ik die harde reset en probeer ik de fabrieksinstellingen?
 
Hoe je die factoryrecovery doet? Ik ging er eigenlijk vanuit, gelet op jouw eerdere bericht, dat je dat in een menu kon aanklikken?
 
Dat kan ik inderdaad, maar de chkdsk is nog steeds bezig.. ik probeerde het commando uit te voeren vanuit de command line maar hij gaf aan dat dit niet werkte doordat het volume in gebruik was. Toen kwam hij met de vraag, wil je de chkdsk doen bij de volgende reboot en dit heb ik dan gekozen waardoor ik nu een scherm heb met in het midden het ASUS logo en eronder de melding "Scanning and repairing drive C:\ 11% complete. Ik zou eerst hieruit moeten zien te geraken voordat ik opnieuw in die veilige modus geraak..
 
Owkay! Nog steeds op 11% momenteel, moet ik me zoregen beginnen maken dat hij vastgelopen is?
 
Dat is een goede vraag. Als 'ie over een kwartier nog op 11% staat wel ja.
 
Okee, dit was even heel vreemd! ik dacht, man dit duurt lang, staat nu al een half uur op 11%..

duw ik eens ctrl-alt-del en ctrl-c in, herstart de pc, komt hij met de melding chkdsk 100% uitgevoerd! daarna terug een reboot en nu kan ik terug gewoon inloggen!

echter, het explorer probleem blijft zich voordoen :( even kijken of systeemherstel nu wel lukt en anders wordt het de fabrieksinstellingen terugplaatsen inderdaad :(

-- UPPDATE

nu even opstartherstel uitvoeren, hiermee worden problemen gezocht en opgelost die voorkomen dat windows opgestart wordt (althans volgens de uitleg eronder). Hopelijk zit hier mijn probleempje ook bij! I'll keep you posted!
 
Laatst bewerkt:
Okee, opnieuw systeemherstel geprobeerd, tevergeefs... Ook het opstartherstel heeft niks geholpen.

Na de foutcode even te hebben gegoogled, ga ik eerst nog even sfc/scannow laten lopen (men zegt nl dat dit na het chkdsk-commando uitgevoerd dient te worden, ik heb dit ervoor gedaan eergisteren). Dan probeer ik nog eens systeemherstel en als dit niet lukt, is het jammer genoeg fabrieksinstellingen terugzetten!

Hier heb ik echter nog een vraagje over (mijn excuses voor alle vragen, ben niet zo'n computer expert!)

- Verlies ik hierdoor de garantie op m'n computer, aangezien hij nog geen jaar oud is?
- Hoeveel tijd zou dit in beslag nemen, om deze opnieuw te installeren? Verlies ik dan mijn documenten ed?
- Zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens de installatie, of wijst dit allemaal zichzelf uit?
- Is er een manier om alle licenties van aangekochte programma's te verkrijgen in een lijst?
- Kunnen deze programma's gewoon opnieuw geinstalleerd worden, mits dat de licenties ingevoerd worden?


Nogmaals bedankt aan iedereen voor alle info!
 
Met dit tooltje beginnen : Klik
Dus vóórdat je gaat recoveren naar de fabrieksinstellingen. Als je dan de codes hebt dan kun je later de programma's opnieuw installeren en de codessleutels invoeren.

Garantie verlies je zeer zeker niet, want de machine is immers straks in de staat zoals deze indertijd de fabriek heeft verlaten.

Opnieuw installeren gaat vrij vlot denk ik, een half uurtje tot een uurtje. Daarna moet je Windows gaan updaten en dat duurt langer. Daarnaast ook al je programma's opnieuw installeren, ook dat kost tijd.

Nee, tijdens de installatie hoef je nergens op te letten, alleen de instructies op het scherm goed lezen en opvolgen.
 
okee super! Dus als ik het goed begrijp zouden deze stappen voldoende zijn;

- Foto's, documenten etc kopiëren naar een externe HDD (backup maken dus)
- lijst maken van alle opnieuw te installeren programma's
- Dat tooltje laten lopen om de licenties te behalen en af te drukken
- Terugzetten naar fabrieksinstellingen

Zou het kunnen dat dat virus iets aangepast heeft aan deze fabrieksinstellingen (aangezien er geen cd meegeleverd is maar wel een recovery partitie is)? Of gaat dit wat te diep voor een virus? Ik ben liever op m'n hoede, zeker met dat ik dit nog nooit gedaan heb!

Ik weet dat ik heel ver denk, maar ze kan het haar niet permitteren dat haar pc volledig naar de vaantjes is momenteel..
 
Nee, ik acht de kans vrij klein dat het virus die recovery aan heeft kunnen tasten.
Als je kopietjes hebt gemaakt op een externe disk, check die disk dan met zowel je virusscanner, alsmede met Mbam.

Ja, da's een goede volgorde.
 
Okee, zal ik zeker doen!

Thanks gast0225 voor alle hulp, en iedereen bedankt om mee te denken! Ik hou jullie op de hoogte of de her-installatie goed gelukt is!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan