Geluid kraakt en heeft soms "piepende" bijgeluiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

markpc

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2013
Berichten
93
Hallo allemaal,

Ik heb een zeer vaag probleem met mijn PC. Als ik ga opnemen met mijn Blue Snowball iCE USB microfoon, en dat dan terug luister klinkt het nergens naar. Af en toe kraakt het geluid en vaak heeft het in de achtergrond een piep-achtige bijtoon. Dit kraken hoor ik ook als ik bijvoorbeeld met iemand op Skype praat (niet als ik zelf opneem), maar zowel het piep-achtige bijgeluid als het kraken heb ik niet als ik gewoon muziek luister.

Ik heb al een DPC Latency Check gedaan, ik had eerst ook rode balkjes, maar na het updaten van de LAN driver niet meer. Dit is wat hij nu geeft:

latency.png

Is het erg dat de balkjes geel zijn?

Ik heb zowel met Windows 8.1 als Windows 10 dit probleem.


Specificaties van mijn PC:

Moederbord: MSI A68HM-P33
8GB DDR3 RAM
Realtek High Definition Audio (On Board geluidskaart)
CPU: AMD Athlon X4 860K


Alvast bedankt voor de hulp!
 
Ik denk dat met Windows update er een driver bijgewerkt is. Open Windows Update → Geïnstalleerde updates en controleer dat.
Indien van toepassing → verwijder deze update.

Voorkom dat Windows Update opnieuw drivers installeert:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
'Geen stuurprogramma's via Windows Update

On Error Resume Next

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DriverSearching\SearchOrderConfig",0,"REG_DWORD"

Message = "Er worden geen stuurprogramma's meer aangeboden via Windows Update!" & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet de computer opgestart worden!"

X = MsgBox(Message, vbexclamation, "Geen stuurprogramma's via Windows Update aanbieden")

Set WshShell = Nothing



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je: nodriverfix.vbs.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → nodriverfix.vbsOpenen


Download vervolgens een werkend stuurprogramma via je computerfabrikant of van het betreffende onderdeel:
CPU & Chipset drivers: AMD, Intel & Via
Video stuurprogramma's: ATI, Intel & Nvidia
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken.
Houd hierbij rekening met 32- of 64-bit. Lees dit artikel voor meer info.
 
Dus alleen bij de microfoon?

Meestal wel, maar ik hoor ook wel eens gekraak via Skype door de koptelefoon. Niet als ik bv. muziek luister, dan nooit.

Ik zal die chipset drivers maar eens proberen, maar ik heb altijd zonder ze gewerkt. Nu beginnen de problemen zo ineens.... Raar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de chipset drivers geinstalleerd en ik moet zeggen dat het veel beter is dan eerder. Het kraken is verdwenen en heel af en toe is er nog een lichte pieptoon in de achtergrond te horen. Is er een manier dat ik ook die weg kan krijgen? Veel dank!
 
Piepjes zijn vaak hoogfrequent storingen die via de voeding (USB) binnen komen.
Bijvoorbeeld bij bewegen van muis of verandering van beeld.
Ander USB poort kan soms helpen. Reden voor mij om geen USB microfoons te gebruiken :)
 
Hallo

Uiteraard is deze p.c. op een korrekt geaard stopkontakt aangesloten ...

Indien niet ... , kan dit ook een oorzaak zijn.

Peter
 
Hartelijk bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk alleen dat het iets hardwarematigs of een driver is die dwars ligt. LatencyMon, een programma dat checkt of je last hebt van audio problemen/stotteren, zegt dat er iets niet goed is. De DPC waardes bij drivers en bijzonder de hardpage faults (die rode balk) baren me zorgen.

Latencymon.png

LatencyDrivers.png
 
Het bleek de hoofdtelefoon te zijn de problemen veroorzaakte. Ik heb nu een andere in gebruik en de problemen zijn grotendeels wel. Ik heb nog wel heel soms last van vervorming van het geluid op de hoofdtelefoon (hogere tonen dan het eigenlijk zijn) en kraken van het geluid met de microfoon.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan