Alles beschadigd door CTB Locker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Mogelijk staat dit bericht niet onder het goede groepshoofdje. Maar we hebben wel last van in Win10

Een goede vriendin van mij, haalde mij bij haar computer omdat ze niet meer in vele programma's kon komen.

Het bleek dat een virusprogramma CTB alles op slot gezet had, en als ze een bedrag overmaakte, zou ze meteen weer van haar computer gebruik kunnen maken.

Maar betalen daar houden wij niet van. dus ik heb de C: schijf schoongemaakt/geformatteerd en er opnieuw Win10 PRO 64-bit opgeinstalleerd. En toen ben ik naar huis gegaan,

Vanmiddag ben ik nog even bij haar langs gegaan, en nu blijkt dat ook op de EXTERNE harddisks (6 stuks) alle foto's nu niet meer werken.

Elk .JPG bestand wordt automatisch naar Word geleid en dit was niet te veranderen.

Waardoor onleesbare zinnen te zien krijgt. en toen heb ik nog een Viewer: IrfanViewer geinstalleerd maar dat gaf ook niet het gewenste succes.

Wat kunnen we hieraan nog meer doen?

MVG
Dukkel
 
Verplaatst van Win 10 naar de virussectie.
Succes verder met je vraag.
 
De verwijzing zit in je pc, niet op je externe schijven.
Oplossing: hang de schijven aan een andere pc.
 
De verwijzing zit in je pc, niet op je externe schijven.
Oplossing: hang de schijven aan een andere pc.

Hallo Jedi,
"Hang de schijven aan een andere PC."
Die heeft een gewone sterveling toch niet zomaar voorhanden?
MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Buren ?, vrienden ?, kennissen ? winkel ?
 
Zo'n ransomware virus besmet alles dat aangesloten staat, dus ook de gegevens in de cloud, aangesloten externe schijven, USB-sticks en een NAS.
De enige verdediging is periodiek (wekelijks bijv.) een kopie van zowel het systeem als de gegevens naar een externe HD die na de backup-actie van de pc losgekoppeld wordt.

En natuurlijk voordat u de volgende keer een kopie naar de externe HD maakt natuurlijk eerst even een willekeurig word-doc openen om te zien of de pc niet besmet is met ransomware, want anders is ook die externe HD besmet op het moment dat ie aan de pc wordt gekoppeld.

Als er een besmetting is geconstateerd, dan de pc starten met een DVD (bijv. de Windows installatie dvd, of een andere bootable CD) daar een dvd niet besmet kan worden, en daarmee dan alle partities wissen/formateren en daarna alles weer terugzetten vanaf de externe HD.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alles opnieuw geinstalleerd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan