Bestanden leeg/weg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Berichten
255
Goedemorgen,
Ik kom op mijn D-schijf in een aantal mappen bestanden tegen die "leeg" zijn. Deze openen normaal met bv Word maar dan blijkt het bestand geen data te bevatten. JPG files daarvan wordt aangegeven dat de header niet goed is eveneens van PDF bestanden. De mappen en de inhoud ervan ziet er verder normaal uit, opvallend dat de bestanden allemaal dezelfde datum hebben. De mappen en de inhoud zijn weliswaar verouderd maar zal blij zijn als ik de bestanden terug kan krijgen...backup heeft hetzelfde probleem.
Is er ergens een tooltje die dit kan doen? bestandsherstel?

groetjes Frans
 
Ik zou ermee naar een ICT-deskundige gaan, want hier op het forum kunnen we weinig betekenen. En als het virus-gerelateerd is (zie de rest hier onder), dan moeten we maar niet zo'n bestand als bijlage hier op het forum zien verschijnen, dus die optie zou ik ook niet gebruiken.

In het ergste geval heb je te maken met een (huidige of vroegere) ransomware besmetting die de documenten versleuteld (opnieuw) heeft opgeslagen, en dan kun je ze niet openen zonder ze (betaald) te ontsleutelen... Dat zou dan consistent zijn met het feit dat de datum/tijd voor al die bestanden hetzelfde is... :rolleyes:
Ook kan het zijn dat (ransomware/virus gerelateerd) het nu besmettingshaarden zijn geworden doordat de ransomware/virus van de documenten een uitvoerbaar programma (of snelkoppeling) hebben gemaakt.

Begrijp dat ik er 95% zeker van ben dat het virus/ransomware gerelateerd is en je dus (wat mij betreft) het beste meteen naar een deskundige kunt stappen voor hulp.

Tijs.
 
Inderdaad 2x een email gehad met een virus welke onderschept is door AVG. Als het ransomware geweest is dan had ik een scherm verwacht betreffende "losgeld" die ik overigens niet ga betalen. CoinVaultDecryptor van Kaspersky vindt niets bijzonders.
Ik heb, nu al enige tijd geleden mijn C-schijf vergroot ten koste van de D-schijf. Samen vormen ze 1 fysieke schijf. Zou het kunnen zijn dat de blokken van de lege bestanden nu bij C zitten en dat dat niet goed gegaan is met de FAT van D. ???
 
Dat is behoorlijk koffiedik kijken; we kunnen niet uitsluiten dat met die vergroot/verklein actie wat mee mis is gegaan, maar ik zou dan niet verwachten dat de datum allemaal hetzelfde is (tenzij dat (niet toevallig) precies de datum is waarop je die vergroot/verklein actie hebt gedaan).
Ik neem verder aan dat "nieuwe" mappen/bestanden (van na de vergroot/verklein actie) wél goed op die D: schijf staan.

Tijs.
 
...inderdaad koffiedik kijken want de oorzaak is onbekend.
In WORD 2010 het een en ander geprobeerd echter zonder resultaat. Ik ben er wel achter gekomen dat het volstaat met kleine y umlaut (ÿ) zonder tekst ertussen... ik beschouw de documenten als verloren.
 
Hoi,
Tip voor de toekomst:
Sla je écht belangrijke docs en andere data op naar een externe schijf, usb of wat dan ook. Laat een externe schijf niet constant aan de pc hangen want dan heeft het geen zin.
 
dnties en mik, bedankt voor het meedenken.
Mik... had ik gedaan maar mijn backup programma (Cobian backup) had de documenten als gemodificeerd gezien omdat de datum en tijd veranderd waren en heeft daarom de desbetreffende bestanden in de backup overschreven..noch ik, noch het programma hadden in de gaten dat de bestanden corrupt waren.

Frans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan