Roaming profile?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo Allemaal,

Is het mogelijk om roaming profiles te maken in een gewoon thuisnetwerk?

Of is daar een Windows server voor nodig die 24/7 draait?

Ik heb wel een router waar ik een domeinnaam kan opgeven en tevens een NAS waar ik ook een domeinnaam kan invullen. Is het daarmee mogelijk om Roaming profiles te maken zodat ik op elke pc/laptop in huis mijn eigen bureaublad en 'mijn documenten' en email instellingen heb.

Hoor graag van jullie.

Mvrgr,

Nossie
 
Gaat 'm niet worden: Als de NAS niet (ook) domeincontroller kan spelen dan werkt het zowiezo niet: Waar het roaming profile per gebruiker wordt opgeslagen wordt vastgelegd in de Active Directory ("AD"), bij het gebruikersobject.

Ik heb wel eens van Samba/Linux oplossingen gehoord waarbij blijkbaar (toch) een domeincontroller kan worden geëmuleerd, maar voor NAS'en dus niet. Bovendien heb ik daar geen ervaring mee.

Wel kan de NAS mogelijk de AD bevragen zodat naamgeving en groepenlidmaatschap van domeingebruikers en rechtenverschaffing m.b.t. gedeelde mappen/gedeelde printers op die NAS willen gebruiken centraal in de AD geregeld kan worden. Zie (bijv.) deze link. Zie ook dat daarmee (naar mijn inschatting) NIET geregeld is dat gebruikers die inloggen op het domein ook bij de gedeelde mappen/printers van de NAS kunnen komen zonder hun domeinwachtwoord opnieuw in te typen of (vooraf) in Referentiebeheer op te slaan etc.

Tijs.
 
Toevoeging: Ik was nog een belangrijk punt vergeten, dit geval over de clientcomputers (=de eindgebruiker-pc's): Die moeten Windows Vista/7/8/8.1/10 Professional of hoger hebben.
Dat is doorgaans in een thuisnetwerk echter niet het geval, daar zijn versies zoals Starter, Home, Home Premium etc. op de eindgebruikers-pc's te verwachten.

Een oplossing is er dus niet [behalve door flink te gaan investeren in een domeincontroller, Windows Prof licenties etc., wat ongetwijfeld niet je bedoeling was].

Tijs.
 
Hallo Tijs,

Zo'n investering was/is zeker niet de bedoeling. Maar ik dacht de router kan werken met een domeinnaam, de NAS kan werken met een domeinnaam dus wie weet is het mogelijk.

Gr.

Nossie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan