Foto verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hhaan

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2007
Berichten
133
Hallo, ik heb meerdere foto's die ik wil versturen via e-mail. Deze foto's zijn 5mb, dus veel te groot. Kan iemand mij vertellen hoe ik ze kan verkleinen en met welk programma. Ik heb Elements 11 en Lightroom.
 
Met Lightroom is het vrij simpel; als het om een batch gaat kun je dat ook nog redelijk snel automatiseren. Hier staat een nette uitleg. Uiteraard ook in het Nederlands vind je voldoende sites. Laura Vink doet het wel netjes, vind ik.
 
Dag, Ik bewerk ze dan altijd even in IrfanView voor een heel kleine aanpassing of automatische kleuren. Je kan dan kiezen hoe ze worden opgeslagen en ze zijn dan gestript van alle extra informatie van fotobewerkingsprogramma's. De bestandsgrootte is dan klein genoeg om te kunnen delen maar je kan daar altijd nog de kwaliteit aanpassen met de kwaliteit schuifbalk of natuurlijk de afmetingen. Voor het veranderen van de grootte van de afbeelding gebruikt IrfanView altijd interpolatie. Er zijn niet zo veel andere gratis programma's die dit ook kunnen doen. Moet een afbeelding vergroot of verkleind worden dan is IrfanView dus een goede keuze omdat tussenliggende pixels worden berekend. Je ziet dan geen korrelig resultaat maar precies dat wat het al was. IrfanView kan natuurlijk ook met een batch bewerken.
 
Laatst bewerkt:
@Alfred: TS heeft m.i. geen behoefte aan een gratis programma; hij/zij heeft het briljante Adobe Lightroom op de plank staan. En ik durf te wedden ook op de pc :).
 
@Alfred: TS heeft m.i. geen behoefte aan een gratis programma; hij/zij heeft het briljante Adobe Lightroom op de plank staan. En ik durf te wedden ook op de pc .

Zelf heb ik natuurlijk ook wel eens met betaalde fotobewerkingsprogramma's gewerkt en dan was meestal niet bij de mogelijkheden om bestanden zo klein mogelijk te houden, zodat bepaalde bestandsinformatie zoals bewerkingsgeschiedenis en onderscheid tussen lagen verloren gaat. Dat willen de uitgevers natuurlijk liever niet.

Het is geen oplossing om de verhouding van kwaliteit/grootte te veranderen want waarschijnlijk komt het nu, of in de toekomst, minder goed uit om concessies te doen aan kwaliteit. Dat is trouwens niet waar naar er gevraagd wordt en dat je deze verhouding kunt verschuiven, tot ongeveer 70 procent kwaliteit, dat weet iedereen denk ik wel.

Wanneer iemand weet hoe je fotobestanden kleiner maakt in Elements 11 en Lightroom, zonder ook maar iets te veranderen aan de kwaliteit van de afbeelding, dan verneem ik dat graag. Dit is denk ik waar veel mensen nog naar zoeken en wat ik ook niet in de links van het eerst gegeven antwoord heb gezien. Je zal ze dan echt even moeten opslaan met een minder pretentieus bewerkingsprogramma.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen.
 
IrfanView is een prima programma, maar de stelling dat het beter is dan Lightroom, zou ik niet graag in een rechtzaak verdedigen. Goeie kans dat je die verliest. Ik krijg wel de indruk dat je het programma niet goed kent, en dan is een verkeerd oordeel uiteraard snel geveld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan