Thuisnetwerk en verbruik ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb een tijdje terug een nas geplaatst.
Nu de laatste tijd merk ik vaker dat ik met mijn internet volume op 150 a 180GB kom per maand.
Kan dit iets met die nas te maken hebben ?
 
Hoe heb je dat internet volume gemeten? Opgave provider?
Heb je contact vanaf buiten met de NAS?
Staat er in de NAS functies aan die met het internet communiceren?
Bijv is er een on-line drive die je gratis bij de NAS krijgt en die je geactiveerd hebt toen je de NAS registreerde? Synchroniseert ie zaken die jij niet bewust aan gezet hebt?

Graag meer info dus...
 
Laatst bewerkt:
Die NAS ook (Torrent- of nieuwsgroep-) downloads doet, dan wel ja...
[Ik ga ervan uit dat je niet (ook) een website, (open voor het Internet) FTP of andere vanaf Internet bereikbare diensten draait op die NAS.]

Tijs.
 
Volume komt van de provider.
NAS draait geen torrents ofzo.
Ook geen website, ftp wel maar dat is voor mijn bewakingscamera's.
De nas doet naar buiten verder niets, niets van online drive ofzo.
Maar het is toch niet als ik een bestand van 5 GB van mijn pc naar nas verplaatst dat dit als download telt of wanneer ik een film vanaf de nas stream ?
 
De laatstgenoemden is allemaal lokaal LAN verkeer, dus zou niet gemeterd moeten worden als WAN/Internet verkeer.

Ik kan verder (zonder informatie) niet gokken waar het Internet verkeer dán vandaan komt, maar als je in de statistieken een onderscheid kunt zien tussen upload- en downloadverkeer en die lopen niet ver uit elkaar, dan zou ik verwachten dat iemand/iets Torrent downloads doet over jouw Internet-verbinding.
Is alleen het downloadvolume hoog, dan zou ik denken aan nieuwgroepen downloads.

Uiteraard zou ook Youtube etc. verkeer veel kunnen zijn, maar volumes waar jij het over hebt komen me vreemd voor, tenzij jij (of iemand bij jou thuis) Youtube als Internet-radio zou gebruiken ipv. een echte Internet-radio site.
En als "Uitzending gemist" of andere video-diensten door je (tv-)provider over Internet beschikbaar worden gesteld, dan kan dat ook flink oplopen áls er gebruik van wordt gemaakt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Worden wel veel online games gespeeld door de kids.
En af en toe een filmpje erbij, zal vooral daar inzitten veronderstel ik.
 
Deden ze dat al net zoveel voor de NAS geplaatst was?
Ja? Dan zou ik toch meer onderzoeken. Zet de NAS eens een tijdje uit, alleen aan als nodig is. Daalt dat het gebruik sterk?
Heb je logboeken om de traffic op de router te analyseren?
Kijk daar anders eens in welke connecties gemaakt worden.
Of zijn er analyse tools in de router die de huidige verbindingen weer kunnen geven?
JA? Loop ze na waar ze vandaan komen, van de NAS of van een menselijke gebruiker...?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan