youtube videos worden geblokkeerd dmv de auteursrechten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Berichten
438
ok, ik weet niet of het hier juist staat, want heb alle forumonderdelen eens bekeken en vond niet meteen het passende sub-forum.

Ik ben namelijk bezig met een aantal muziek-casettes te digitaliseren. Dit zijn opnames van rond de eeuwwisseling, waarvan ik denk dat de meeste muziek toch al even bestaat (discotheek-muziek) en het merendeel niet meteen beschermd is in die zin dat ze het zouden blokkeren.

Ik had al eentje geupload, maar bij de 2de werd de video na 2 dagen geblokkeerd in meer dan 200 landen. Als ik in videobeheer ga kijken blijkt het om 1 liedje te gaan van sony music : Sing It Back (Mousse T's Feel Love Mix) - Moloko

Wat mag je eigenlijk uploaden en hoe kan je zulke zaken vermijden? Moet er ergens ten eerste een vermelding staan in de infobalk onder de video???

Wat mag en wat mag niet op youtube en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dit kan vermijden...?

Als ik nu naar videobeheer ga staat er bij alle andere liedjes die auteursrechtelijk beschermd zijn dat de inkomsten naar de houder van de licentie gaat (ik heb zelf geen inkomsten aan staan)

ik kan ze ook allemaal verwijderen als ik dit zou willen, behalve dat ene liedje dan; er staat enkel naast dat ik een geschil kan openen, wat ik niet meteen van plan ben... voor de video geblokkeerd werd kon ik het nog wel verwijderen,

MAAR: wat doet dit dan? zorgt dit voor een leeg stuk van 4 minuten, of wordt het er gewoon uitgeknipt dan ofzo?? ik heb heel weinig ervaring met uploaden op youtube.

Is het het beste dat ik het stuk er gewoon zelf uitknip in audacity en een nieuwe video upload? kan je dat eigenlijk zien voor je iets openbaar zet wat voor soort problemen dat dat zal geven met de auteursrechten??



u ziet het VEEL vragen, maar ik hoop dat iemand me hier kan verder helpen... ik had namelijk speciaal een casettedeck gekocht hiervoor, maar als ze bij elke casette moeilijk gaan doen voor 1 liedje is het ook niet de moeite.

ps zijn er andere plaatsen (ik denk dan aan soundcloud, waar ik ook niks van ken) waar dit geen zulke problemen zal geven?

mvg,

Gethez

ps: ik plaats dit ook op andere forums
 
Laatst bewerkt:
[off-topic]
Gegeven de titel van je vraag had ik een andere vraag verwacht:
a. Ik had een vraag over video verwacht, maar blijkbaar gaat het hier (eigenlijk) over audio.
b. Als ik denk aan het digitaliseren van commerciële muziek op cassette-bandjes dan denk ik aan het omzetten van opnames op analoge cassette-bandjes naar een digitaal formaat voor eigen gebruik.
Ik denk dan dus bepaald niet aan het uploaden richting Youtube: Als de originele artiesten (of vooral de componisten) van de muziek het op prijs stellen dat hun muziek op Youtube te horen is dan uploaden ze het zelf wel. Mij ontgaat waarom jij hier een rol in wil/moet spelen en daarmee ontgaat mij ook de relevantie van je vraag.

Tijs.
[/off-topic]
 
Ik had al eentje geupload, maar bij de 2de werd de video na 2 dagen geblokkeerd in meer dan 200 landen. Als ik in videobeheer ga kijken blijkt het om 1 liedje te gaan van sony music : Sing It Back (Mousse T's Feel Love Mix) - Moloko

Je hebt dan een autheursrechtenclaim op die video. De ernst van de blokkade is afhankelijk van de eiser van de claim.
De autheursrechten vervallen echter pas na 50 jaar na het overlijden van de singer/songwriter, indien familie er geen claim op legt.
Youtube heeft een heldere uitleg als het gaat om autheursrechtenclaims.
 
[off-topic]
Gegeven de titel van je vraag had ik een andere vraag verwacht:
a. Ik had een vraag over video verwacht, maar blijkbaar gaat het hier (eigenlijk) over audio.
b. Als ik denk aan het digitaliseren van commerciële muziek op cassette-bandjes dan denk ik aan het omzetten van opnames op analoge cassette-bandjes naar een digitaal formaat voor eigen gebruik.
Ik denk dan dus bepaald niet aan het uploaden richting Youtube: Als de originele artiesten (of vooral de componisten) van de muziek het op prijs stellen dat hun muziek op Youtube te horen is dan uploaden ze het zelf wel. Mij ontgaat waarom jij hier een rol in wil/moet spelen en daarmee ontgaat mij ook de relevantie van je vraag.

Tijs.
[/off-topic]

wel ik maak de videos met een foto in om te beginnen... het gaat om live mixtapes van in discotheken, zogenaamde retro house of trance muziek...

mijn vraag is dus het volgende: kan ik als particulier zomaar bandjes online zetten... dit gebeurt blijkbaar vaak op YT, maar ik heb dan de pech dat dat ene liedje beschermd is...

ik ga nu eerst ff die link van jackall bekijken...

edit: hhmmm, ik vind deze link toch nog niet zo echt duidelijk voor mijn specifieke vragen... ok ik heb copyright material geupload, maar wat kan ik hier het best aan doen?? vermijden dat dat wordt geupload?

of mijn video proberen aan te passen? hier trouwens een voorbeeldje van mijn eerste video: https://www.youtube.com/watch?v=NRaMdiSpcos

mijn tweede video: https://www.youtube.com/watch?v=R8obAHZVVQQ kan niet worden afgespeeld door dat ene liedje...
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk, de auteursrechthebbende staat dit gewoonweg niet toe en blokkeert de video, kan jij niks aan doen. Behalve bezwaar op de claim indienen, mocht die van de hand gewezen worden en je plaatst later nog meer van deze items, kan je opties op je kanaal verliezen of je wordt volledig geblokkeerd op youtube. Je kan dan ook geen nieuw account aanmaken.
Normaal betaald google zelf de bijdrage aan de rechten, niet jij. Komt voort door reclame inkomsten die youtube genereerd bij je video.
Als het goed is staat dat in je mailtje van youtube wat de reden is van de blokkade, kan je ook zien in de videobeheer op je kanaal.
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk, de auteursrechthebbende staat dit gewoonweg niet toe en blokkeert de video, kan jij niks aan doen. Behalve bezwaar op de claim indienen, mocht die van de hand gewezen worden en je plaatst later nog meer van deze items, kan je opties op je kanaal verliezen of je wordt volledig geblokkeerd op youtube. Je kan dan ook geen nieuw account aanmaken.
Normaal betaald google zelf de bijdrage aan de rechten, niet jij. Komt voort door reclame inkomsten die youtube genereerd bij je video.
Als het goed is staat dat in je mailtje van youtube wat de reden is van de blokkade, kan je ook zien in de videobeheer op je kanaal.

nogmaals, ik wil niks te maken hebben wat de regels van copyright zou overtreden... pas ik dan best mijn video zelf aan door een nieuw video te uploaden en de huidige te verwijderen?

hoe kan ik weten als ik de video nog niet openbaar zet of de video effectief offline zal gehaald worden door copyright claims eenmaal ik hem uit privé zet? elke mixtape heeft wel ergens CR, meerdere zelfs, maar de inkomsten hieruit strijk ik dus niet op voor alle duidelijkheid... die gaat mooi naar CR eigenaars...

dus ik kon dat al zien toen hij nog privé stond, maar blijkbaar wil sony in dit geval deze content niet online zien...

moet ik dus per tape afwachten of er effectief een claim komt en achteraf nieuwe geknipte video maken?? das wel wat dubbel werk ehh...

kunnen ze mij, zonder dat ik een claim indien ook blokkeren zoals je in uw eerste zin zet?? of gewoon puur afwachten en fingers crossed dat er geen country blokkering komt zoals bij dat ene liedje...????
 
Het maakt niet uit hoe je de muziek inkleed, als er auteursrechten op zitten krijg je een bericht of meteen een blokkade. Bijna al mijn films die ik upload met soms maar een paar seconden achtergrondmuziek worden (automatisch) geselecteerd en krijg ik bericht dat er rechthebbenden zich hebben gemeld. Heeft verder geen gevolgen want eventuele reclameinkomsten vallen aan de rechthebbende. Op muziek van rond de eeuwisseling (ook die van de 19é op de 20é kan een rechthebbende zitten. De kwaliteit van het geheel (cassettebanden zijn misschien niet 100% goed) maakt niet uit. In mijn geval hebben rechthebbende zich al bij bosjes gemeld nog voor de video online is dus het gaat helemaal automatisch.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan