cisco cli commando

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan05

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2016
Berichten
58
in vlan 1 staan alle poorten nog in en ik wil alleen de volgende poorten hier hebben staan:
Int fa 0/1-18: VLAN 1 hoe doe ik dit moet ik hiervoor perse een tweede vlan voor aanmaken en de overige poorten neerzetten ?

dit is dadelijk de bedoeling: (dit bij meerdere switches)(alleen dan andere poorten de vlan blijft hetzelfde)

Switch0

Int fa0/1-18: access ports
o Int fa 0/1-18: VLAN 1
Int fa0/19-24: trunk ports
o Trunks allowed: VLAN 1 - 1005


Deze commando s heb ik al:
switchport mode trunk

switchport mode acces
switchport acces vlan (1)

(switchport trunk encapsulation dot1q)
 
Laatst bewerkt:
Die poorten moeten ergens blijven. Dus als je ze niet in VLAN 1 wilt dan zul je ze in een ander VLAN moeten zetten (en dit dus aanmaken als het er niet is).

Klinkt erg als een huiswerk opdracht trouwens?
 
Die poorten moeten ergens blijven. Dus als je ze niet in VLAN 1 wilt dan zul je ze in een ander VLAN moeten zetten (en dit dus aanmaken als het er niet is).

Klinkt erg als een huiswerk opdracht trouwens?
is het ook :p (zou staat het daar onder het kopje switch 0 ik neem aan dat ze daar bedoelen dat vlan 1 poorten fa0/1-18 moet hebben )

bij dat gedeelde kom ik er niet uit dan zal ik een aparte vlan aanmaken voor de overige poorten. als ik dit gedaan heb kan ik dan met de bovenste commando s de switchport mode trunk switchport mode acces aanmaken of moet ik nog ergens rekening mee houden ?

Ik heb een andere topic aangemaakt (duidelijker http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/894221-trunking?p=5781603#post5781603 ) hoop dat je daar of hier alsnog wilt reageren
 
Laatst bewerkt:
Een trunk gebruik je om meerdere VLANs over 1 kabel door te kunnen sturen. Anders zou je wel erg veel poorten moeten opofferen om je VLANs naar de volgende switch te kunnen verbinden.

Een LAG gebruik je om meerdere kabels te bundelen tot een vituele snellere kabel. En een trunk en LAG kun je ook nog met elkaar combineren. Is maar wat je wilt.


Welke commando's exact weet ik niet precies uit mijn hoofd. Cisco is een beetje roestig bij mij. Er zit wel verschil tussen de verschillende Cisco IOS versies in de commando's. Dus misschien handig te vermelden welke model switch je gebruikt.
 
Een trunk gebruik je om meerdere VLANs over 1 kabel door te kunnen sturen. Anders zou je wel erg veel poorten moeten opofferen om je VLANs naar de volgende switch te kunnen verbinden.

Een LAG gebruik je om meerdere kabels te bundelen tot een vituele snellere kabel. En een trunk en LAG kun je ook nog met elkaar combineren. Is maar wat je wilt. switch 356024ps en 2950-24 (in pacet tracer )


Welke commando's exact weet ik niet precies uit mijn hoofd. Cisco is een beetje roestig bij mij. Er zit wel verschil tussen de verschillende Cisco IOS versies in de commando's. Dus misschien handig te vermelden welke model switch je gebruikt.

switch 2950-24 en 356024ps (pacet tracer gebruik ik hiervoor)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan