Films afspelen van NAS op TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mick Durst

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2004
Berichten
205
Goedemiddag,

Ik hoop dat ik het goede subforum heb gekozen, want mijn probleem gaat over meerdere apparaten. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

De laatste tijd heb ik problemen met het afspelen van .mkv films op mijn Panasonic TX-P50ST50. De tv heeft een ingebouwde mediaspeler die ik nu 3,5 jaar zonder problemen gebruik, maar sinds 2 maanden begint eigenlijk elke film wel te haperen na ongeveer 20 seconden en dan loopt het beeld en geluid niet meer gelijk na de hapering. Als ik op pauze klik en weer op play loopt het weer goed, maar na een paar seconden gebeurt het opnieuw.

Mijn films staan al een paar jaar op een WdMyCloud. Afgelopen maand heb ik ze overgezet naar mijn QNAP TS-219P vanwege een gebrek aan opslagruimte. Is al een wat ouder beestje maargoed, alles is bekabeld en er draait Twonky op. Als ik op mijn Panasonic naar mediaservers zocht, ging ik altijd naar de WDMyCloud, maar nu dus naar de QNAP Twonky server. Helaas hier hetzelfde probleem. Ik kon ook rechtstreeks QNAP kiezen als mediaserver (als Twonky uitstaat) maar ook weer hetzelfde resultaat. Als ik inlog op mijn QNAP tijdens het afspelen wordt de processor, het ram geheugen of het netwerk helemaal niet zwaar belast. Ik dacht dat het misschien aan de QNAP zou liggen dus heb ik een paar films terug gekopieerd naar mijn WDMyCloud maar helaas hetzelfde probleem.

Ik had voor mijzelf de twee NASjes dus uitgesloten als oorzaak van het probleem. Vervolgens dacht ik dat het aan de Panasonic zou kunnen liggen. Gelukkig heb ik nog een Xtreamer mediaspeler in de slaapkamer staan die ook regelmatig gebruikt wordt om .mkv films mee af te spelen. Via HDMI aangesloten op de Panasonic en netwerkkabel erin. Of ik nu op de Xtreamer een film open van de QNAP of de WDMyCloud, beide weer hetzelfde probleem. Dus ook de tv is waarschijnlijk het probleem niet.

Mijn hele netwerk bestaat overigens uit Cat 5e of Cat 6 netwerkkabels en is dus snel genoeg. Ik heb een D-link DIR-857 router in de meterkast en vanuit daar gaat 1 kabel direct naar de QNAP en 1 kabel naar een gigabit switch in de huiskamer waar de tv, WDMyCloud en nog 6 apparaten op zitten. Aan deze opstelling is niks veranderd de afgelopen 12 maanden. Het enige wat ik het gedaan is de QNAP naar fabrieksinstellingen gezet toen ik er nieuwe schijven in het gedaan een maand geleden, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een probleem kan zijn.

Zou de switch of de router het probleem kunnen zijn? OF weet iemand waar ik nog naar kan kijken?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Vriendelijke groet,

Mick

EDIT: ik dacht het opgelost te hebben maar toch niet. Ik heb nog steeds bovenstaand probleem. Na de factory reset werkt het en de volgende dag is het probleem weer terug..
 
Laatst bewerkt:
Gezien ik na veel onderzoek niets wijzer ben geworden, heropen ik het topic weer. Ik hoop dat iemand nog een goed idee heeft..
 
De enige constante factor in je verhaal zijn de netwerk kabels. Heb je die al vervangen?
Kun je iets afspelen via een USB device, aangesloten op Xstreamer of direct op je TV?
 
Bedankt voor je reactie Vandahl!

Ik heb het net getest en helaas zonder goed resultaat. Ik denk dat ik ondertussen wel kan concluderen dat het aan mijn tv ligt. Ik heb meerdere films geprobeerd.

Ik heb zelfs een film aangezet op de Xtreamer op de slaapkamer tv, de HDMI eruit gehaald en de Xtreamer, gewoon nog vast aan de netwerkkabel en stroom terwijl hij de film afspeelt, naar de huiskamer verplaatst en de HDMI er daar ingestopt. Op de tv in de slaapkamer doet hij het en zodra ik de HDMI inplug op de huiskamer tv loopt het niet meer synchroon.

Op de huiskamer tv staat de nieuwste softwareversie (uit 2014, er komt denk ik geen nieuwe meer) en Panasonic reageert al maanden niet op mijn supportverzoeken. Zoals ik al zei helpt een factory reset wel, maar nadat ik hem uit en weer aanzet werkt het niet meer goed. Als iemand met een klein beetje hardware en software ervaring vermoed ik dat het aan de software van de tv ligt. Helaas heb ik nog niet uitgevonden wat ik eraan kan doen.
 
Je gebruikt nu de interne player van de TV schreef je. Kun je niet een andere player testen? Ik zie dat er die Viera connect Market bestaat. Zijn daar geen andere mediaplayers te vinden?
Ik heb geen Smart TV, maar gebruikt zo'n apparaat misschien een harde schijf of flash geheugen voor het bufferen van externe media? Kun je die formateren met je TV, en dat zo resetten? Heb je je probleem ook met lagere kwaliteit MKVs? (720P of zelfs SD), of met een andere extensie, zoals .mp4? Misschien is een FullHD video 'te veel' voor je apparaat, dat kan ook samenhangen met bufferen, dat nu niet goed werkt.. Voor hulp bestaat er het https://panasoniccustomercommunity.force.com/default/s/topic/0TOG0000000HZLoOAO/Television - forum, daar zitten Panasonic medewerkers om vragen te beantwoorden..
 
Laatst bewerkt:
Goeiemorgen Vandahl,

Wederom bedankt voor je bericht. Op de Viera connect market zijn geen alternatieve spelers te vinden.

Ik dacht zelf ook aan het formatteren\resetten van bufferruimte of iets in die richting maar ik kan niets vinden op internet dat verder gaat dan een standaard factory reset.

Het voor mij hele vreemde van het verhaal is dat als ik een 720p film (duur 2 uur, grootte 4,2 gb, overall bitrate gegeken op laptop is 4,7 mbs) afspeel dan loopt beeld en geluid niet synchroon en als ik een 1080p serie (duur 50 minuten, grootte 3,9 gb, overall bitrate 10 mbs) dan is er niks aan de hand. Ik heb wel qua formaat grotere series (1 uur 45 min, 9,5 gb, overall bitrate 12,4 mbs) dan loopt het ook niet synchroon.

Ik ga eens kijken op de link die je stuurde, bedankt!

Groet Mick
 
Laatst bewerkt:
Over het 'hele vreemde vh verhaal'.. dat zou kunnen betekenen dat je TV automatisch alle externe media transcodeert naar FullHD, en dat daar de A/V sync de mist in gaat (iets wat vaker gebeurt na omzetten). Oplossing is dan alleen nog maar FullHD aanbieden, en niet-FullHD zelf omzetten).

Hier nog een Youtube om in het servicemenu van Panasonic TV's te komen, misschien staat daar wat. Maar kijk ook uit, je zou er iets mee kunnen verkl*ten..https://www.youtube.com/watch?v=7gosP70-JtI
 
Laatst bewerkt:
Beste Vandahl,

Ik heb inmiddels de servicemanual gevonden voor mijn type tv. Hier worden de opties van het servicemenu beschreven: https://www.manualslib.com/manual/839770/Panasonic-Tc-P50s60.html?page=10#manual.

Helaas zie ik niet iets wat handig zou kunnen zijn. Ook omdat een hoop mij niets zegt natuurlijk. Ik heb nog even in de tv instellingen zelf gekeken om te kijken of ik iets kon vinden over het transcoden van media wat je noemde in je laatste bericht, maar daar is niets te vinden.

Ik heb inmiddels een bericht terug van Panasonic zelf, zij verwijzen me door naar een servicepartner aan de andere kant van het land dus daar kom ik ook niet zover mee :p

Gisteren heb ik een bericht geplaatst op de community die je noemde. Ben benieuwd of daar nog wat uitkomt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan