Audio - Krakend, haperend, clipping, distortion

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yeshj! Ik had weer bingo!

Zat rustig op de bank muziek te luisteren en opeens begint hij te piepen.
Speelde Spotify af via de Focusrite.

Snel in Apparaatbeheer gekeken of er ergens een energiebeheer nog aanstond.
Ik heb alle onderdelen die waren aangevinkt met 'De computer mag dit uitschakelen om energie te besparen' uitgevinkt.
Vervolgens ben ik het een en ander gaan uitschakelen en inschakelen. Maar bij geen enkel ding stopte het piepen en kraken.
Ook niet als ik Audio Drivers of USB poorten uitschakelde...
Én ik heb de Ethernetkabel een aantal maal eruit getrokken gehad.
Kraken ging door en plots was ik alle audio kwijt en kon ik niks meer afspelen.

Helaas ben ik vergeten om bij Services de HD Audio te resetten.
Maar ja, als dat mocht baten, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Nog steeds op de tast in het duister...

Oh ja, en het geluid veranderd als muziek afgespeeld wordt. De buzz/piep toon is dan niet geheel zuiver en je hoort een beetje 't des betreffende nummer er distorted doorheen. Ook is er een duidelijke Rate en Depth te horen (zoals bij een Chorus effect in de muziek). Weliswaar traag en niet echt 'out of pitch'. Als ik het afspelen stop, blijft de toon van het kraken en buzzen hetzelfde qua 'timbre'.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik het goed dat je het ook hebt als je niks afspeelt?

Probeer je buffer settings eens wat hoger te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ja volledig mee eens. Kijk ook eens naar de laten yin stellingen van je asio driver. Rechtermuis op het icoontje in de tray. Latency naar 1ms kan ook verhogen naar 5.
Groetjes. Kenny

Zal zo er wel een foto van posten
 
Zal van je ASIO drivers afhangen hoe het er uit ziet.
Maar zet die maar eens (flink) wat hoger (buffer).
24 bit zal (in de meeste gevallen) ook niet nodig zijn, 16 is prima, al zal dit niet de oorzaak van je probleem zijn.
Buffer setting kan wel oorzaak zijn... (Controleer ook gelijk of audio apparaat als default staat).
 
All right! Thanks!

Heb nu de Asus Soundcard op 16 bit met 10ms gezet. En de Focusrite Latency 48KHz en 1024 buffersize.
En het default zijn switch ik steeds als ik tussen Asus Soundcard en Focusrite wil kiezen. (ene is iets helderder, andere wat warmer, ene heeft koptelefoon aansluiting, ander niet)
Ga eens kijken hoe dit zich gaat uitpakken vandaag.
 
Laatst bewerkt:
Helaas, helaas...

Het heeft niets uitgehaald.. En ben ten einde raad...
Geen idee wat ik nog zou kunnen proberen behalve dan een clean install van het hele spul. *zucht*

Hoe kan ik dat het beste doen?
Ik zat te denken aan eerst handmatig backuppen naar een externe hardeschijf.
Dan met Todo backup nog een extra backup maken.

Vervolgens alles unpluggen en opnieuw formateren.
Wat is daar handig in? Ik heb nog de cd liggen van m'n Windows 8.1 64-bit.
Ik ga dan ook even de BIOS reflashen, of hoe je dat ook noemt..
Ik pak dan de AMI BIOS die bij de support downloads van de MSI moederbord (Z87-G43 Gaming) staan.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z87-G43-GAMING.html
Maar dan heb ik ook nog andere dingen die ik kan downloaden en installeren.
Namelijk: Intel Rapid Storage Technology Driver, Intel VGA Driver, Realtek High Definition Audio Driver, Killer Network, Killer Network (Drivers only), Intel Management Engine Driver+Microsoft Hotfix, Intel Smart Connect Rechnology, Intel Chipset Driver, Live Update 6, Super Charger (W8), Command Center, Fast Boot, Intel Extreme Tuning Utility, Smart Utilities.
Wat heb ik hiervan nodig denken jullie? Wat adviseren jullie?

En nog meer tips met betrekking tot herinstallatie?
Uiteraard na het meoderbord en de bijbehorende functies installeer ik de Asus Xonar DGX en de Focusrite Scarlett 212 2nd generation.

Nog adviezen voor andere tools?
Bijvoorbeeld een aantal Ninite keuzes die ik 'écht' zou moeten hebben/aanraden. https://ninite.com/
 
Probeer je soms beide geluidskaarten tegelijk te gebruiken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan