Netwerk vernieuwen: advies gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Beste helpers,

Ons netwerk is aan vernieuwing toe. Alles werkt naar behoren maar de rek is eruit. Hoewel dit forum samen met vele anderen al uitpuilt van allerlei adviezen, zou ik mijn ideeën graag in de groep gooien en om jullie advies willen vragen. De materie is niet nieuw voor me, maar het is ook niet mijn dagelijks werk.

De huidige situatie in het kort
Na het modem volgt een Apple AirPort Time Capsule als router. Deze heeft drie uitgangen. Vanuit elke uitgang is in verschillende ruimtes een switch aangesloten. Drie verschillende types van Linksys, ieder een jaar of zes oud, met ieder vijf poorten. Vrijwel alle poorten zijn in gebruik, soms moeten we iets loshalen om een ander apparaat te kunnen aansluiten.

Het gebruik
Om een goed advies te kunnen geven moet je bekend zijn met het gebruik. We zijn 'veelgebruikers' omdat het netwerk altijd in gebruik is voor cloud-synchonisatie, VoIP-telefonie, interne en externe VNC-sessies, streamen van audio en video en back-up's naar de Time Capsule. We zijn geen 'grootverbruikers', we hebben geen NAS-opslag, gamen niet online, en downloaden slechts incidenteel grote hoeveelheden data. Stabiliteit is belangrijk.

Nieuwe switch
Het idee is om een nieuwe, grotere switch na de router te plaatsen en de ruimtes te voorzien van wandcontactdozen via nieuwe, individuele kabels. Verschillende apparaten hebben ondersteuning voor Power-over-Ethernet, waarvan we graag gebruik zouden gaan maken. We hebben daarom de Linksys LGS116P op het oog. Wat zijn de ervaringen met Linksys nu dit geen onderdeel meer is van Cisco? Heeft iemand wellicht ervaring met dit specifieke model? Raadt iemand een ander merk of model aan?

Patchpanel
Het netwerk zal vooral bestaan uit connecties met de nieuwe switch. Maar omdat ook de wens bestaat een aantal apparaten rechtstreeks aan te sluiten op de router, en er binnenkort ook één of meerdere aansluitingen gebruikt zullen worden voor interactieve televisie (via afzonderlijke poort op het modem, pagina 14), lijkt een patchpanel ons een fijne oplossing. Zo kunnen we de nieuwe bedrading netjes afwerken en door middel van korte patches alles met elkaar in verbinding brengen. Wat zijn hierover de meningen?

Power-over-Ethernet
Dit gedeelte is wel nieuw voor mij en ik hoor/lees er verschillende verhalen over. Waar moet ik op letten? Wat klopt er van de waarschuwingen, dat ik apparaten die geen PoE ondersteunen, beter niet kan aansluiten op een PoE-poort van de switch?

Materiaal: kabels, wandcontactdozen, CAT
Gelet op bovenstaande wensen en kwesties, wat is raadzaam qua installatiemateriaal? Momenteel is alle bedrading CAT5E en eerlijk gezegd heb ik het idee dat dat nog goed voldoet. Natuurlijk maak ik alles het liefst zo goed mogelijk klaar voor de toekomst, maar CAT6 is opgeteld een flink stuk kostbaarder.

Waar doe ik goed aan qua wandcontactdozen? Ik zit vast aan opbouw en er is een hoop keuze. Heeft iemand een favoriet merk? LSA-connecties werken goed, maar wat is de ervaring met het Keystone-systeem?

Door gebrek aan loze leidingen ben ik aangewezen op de kruipruimte. Ik ben van plan gebruik te maken van flexibele installatiebuis. Is dat een goede keuze?
 
Laatst bewerkt:
Als het voor uw bedrijf is zou ik u adviseren de hulp en advies in te roepen van een professionele organisatie en het niet af te laten hangen van de meningen op een forum.
 
Bedrijf... Nee. Gaat om een woning met praktijk aan huis. Geen spannende dingen: twee desktops, één VoIP-telefoon, en verder dingen als een printer, een Apple TV, een Hue-systeem. Daarnaast het nodige Wi-Fi-gebruik. Het moet dus wel stabiel zijn (vanwege telefonie en domotica), maar vraagt niet om 'big business level'.

Ik denk dus dat ik er wel uit kom zonder hulp van een installateur. Alles wat er nu in ligt is ten slotte ook zelf aangesloten en werkt probleemloos.

Reden van vernieuwing is dat het huidige netwerk vol zit en ik graag een betere oplossing wil dan switches vervangen en kabels doorlussen. Waarom? Omdat ik op meer punten netwerk ter beschikking wil hebben en ik anders een spinnenweb creëer in plaats van een logisch verhaal.

Daarom hoop ik dat andere helpers graag hun licht willen schijnen op de situatie, zodat ik overwogen keuzes maak.
 
Laatst bewerkt:
Zoals je het uitlegt is het niet zo'n grote operatie. Ik denk dat je voornamelijk de hardware moet updaten. Dus nieuwe switches. Cat5e zou ik alleen vervangen door Cat6 als je het ook gaat wegwerken in de muur. Van de muur naar je apparaten kun je gewoon Cat5e houden en deze vervangen als dit nodig mocht zijn.

Mijn ervaring met patchpanels zijn erg goed. Het is een gemakkelijke oplossing voor jouw uitdaging met de televisie. Maar als het maar om 1 kabel gaat zou ik gewoon een kabel doortrekken, als je toch in de kelder gaat kruipen.

Het wegwerken van de kabels in de muur is wel een erg mooie oplossing, maar wel een lastige (als je het netjes wilt doen).
 
Dank voor je reactie! Het is zeker geen spannende operatie maar ik ben wel voornemens het allemaal goed en netjes te doen. Er komt ook een nieuw meubeltje in de meterkast bij kijken. Al met al denk ik een dag of drie-vier aan het knutselen te zijn.

In de muur wegwerken is geen optie. Ik ben aangewezen op de kruipruimte maar heb dus wel de intentie om alles in beschermende leidingen weg te werken en die het liefste op te hangen. Ik denk dat je een goede beredenering hebt qua CAT-keuze en ga gewoon even bekijken wat het scheelt in prijs.

Fijn dat jouw ervaring met patchpanels ook positief is. Het is inderdaad een uitkomst voor bijvoorbeeld de televisie. Zonder patchpanel lukt het ook, maar het maakt het wel af en geeft minder gedoe als er iets gewijzigd moet worden.

Inmiddels heb ik me meer verdiept in het Keystone-systeem en ik denk dat dit wel in aanmerking komt. Wat me aan het systeem bevalt, is dat je boxen met 1, 2, 4, 6, of 8 modules hebt. Zo hoef ik slechts één box op de wand te monteren in plaats van twee of drie wandcontactdozen naast elkaar. Ik heb het nog niet echt berekend maar mijn eerste indruk is dat dit systeem ook iets voordeliger is.

De grootste uitdaging waar ik nu mee zit is de volgende. In de meterkast heb ik een breedte van 50 centimeter ter beschikking en ik zou graag 24 patches willen plaatsen waarvan er voorlopig 16 bezet zullen zijn. Voor een 19-inch rack is geen plek, maar ik vind alleen patchpanels met 24 posities die hiervoor gemaakt zijn. Ik ben dus zoekende naar een manier om een patchpanel voor een rack netjes te monteren tegen een vlakke wand, waarbij de aansluitingen het liefst naar boven wijzen. Daar moet ik nog even mijn gedachten over laten gaan, of een alternatief op zoeken.
 
Voor de geïnteresseerden, de klus zit erop! In de meterkast heb ik gekozen voor twee 12-voudige patchpanels met wandmontage, omdat ik geen voordeel zag aan Keystone-componenten aan die zijde en omdat een 19-inch-variant niet vlot te monteren viel.

Op de muur heb ik inderdaad gekozen voor Keystone-componenten met LSA>RJ45 in combinatie met een opbouwdoos voor 2, 4 of 6 stuks. Eerst hebben we via de kruipruimte alle buizen op maat gemaakt. Inclusief het nodige boor- en drilwerk werd dit een dagtaak. Daarna de kabels op maat gemaakt, vervolgens alle connectoren geplaatst en tot slot de afwerking. Vier dagen was aardig ingeschat.

Het aansluiten van alle connectoren ging probleemloos en ik ben blij dat het in één keer lukte om 2 keer 20 keer 8 is 320 LSA-connectors foutloos op zijn plek te drukken. Vervolgens de nieuwe switch aangesloten, de oude kabels weggehaald en de apparaten verbonden. Alles werkte in één keer en we zijn hartstikke tevreden met onze keuzes.

Ik heb namens een vriend die door ons klusje geïnspireerd raakte, wel nog deze vraag. Aangezien de theorie mij ook interesseert hoop ik dat iemand opheldering kan geven.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan