koptelefoon geen geluid op Dell Inspiron N5030 laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa0sjm

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2012
Berichten
128
Ik probeer het nog maar eens ... het probleem: missen van geluid op de bus : Audio Uit/hoofdtelefoon. Volgens Instructieboekje voor het aansluiten van een koptelefoon of een luidspreker of geluidsysteem.
Dat is dus de fout bij mijn laptop, de Dell Inspiron N5030.
Uit de benaming van de aansluitbus leid ik af dat het niet gaat om een aparte hoofdtelefoonversterker.
Als ik de 3 mm stereoplug van de hoofdtelefoon in de bus prik gaat het geluid van de speakers uit en er komt een melding dat er een stekker is aangesloten.
Maar nog altijd geen geluid ... gezien het uitschakelen van de laptop speakers denk ik dat de aansluitbus goed is .. immers dat links en rechts signaal beide niet werken is wel erg vreemd .
Als ik nu rechtsklik op het luidspr.symbooltje in het systeemvak en dan klik op Afspeelapparaten ... dan zie ik in het venster GELUID het signaalbalkje bij Luidsprekers/koptelefoons keurig signaal weergeven. ( signaalindicator ). Maar geen geluid uit de telefoon. Heb trouwens diverse andere oortjes geprobeerd.
Is er nu niemand die dit probleem toevallig kent?
Het is wel lastig als er geen signaal is af te nemen van de genoemde aansluitbus.
Graag uw hulp!! Ik kijk er naar uit.
Nou ... ik ben eruit . Heb weer eens gekeken bij de drivers van Dell en hoewel zij voor mijn oudere laptop geen Win10 ondersteuning bieden , heb ik toch weer eens de driver van Realtek Audio geïnstalleerd en ... hoera ... geluid op koptelefoon . Dus geen hardware probleem en daar was ik al meteen van overtuigd . Immers luidsprekers en kotelefoon worden als 1 item aangegeven in Afspeelapparaten .
Grsaag wil ik alle meedenkers bedanken voor de hulp .
 
Laatst bewerkt:
Één van de betere startpostings. :)

Gegeven wat je beschrijft moet er een contactprobleem zijn. Draai eens de connector van die oortjes meerdere keren om (linksom en rechtsom) in de aansluiting van de koptelefoon. Hopelijk gaat daarmee het contact weer werken.
Indien niet, dan vrees ik dat een soldeerpunt van de koptelefoonconnector los is geraakt in de laptop.

Tijs.
 
Tis een 3,5mm jack en contra jack en vaak zijn die in een notebook 4polig, een combi voor een microfoon en speakers en een koptelefoon en speakers 3polig en heb je een verloop nodig.
 
Hallo

Heb dit ooit meegemaakt met zelfde model laptop.

Was een verse installatie op uitgevoerd van w7.

Geluidsniveau veel te laag , en geen audio uit koptel. socket.

Oplossing indertijd was --> de drivers van de fabrikant te installeren , i.p.v. de standaard windows drivers.

Peter
 
eilaas ... de laptop heeft een bus voor microfoon en een voor koptelefoon . Daar is dus alleen een stereo 3,5 mm plug van toepassing . Met dank voor je meedenken !
Tis een 3,5mm jack en contra jack en vaak zijn die in een notebook 4polig, een combi voor een microfoon en speakers en een koptelefoon en speakers 3polig en heb je een verloop nodig.

Dit heeft niets te maken met geluidsniveau ... immers de speakers geven normaal geluid . Mocht er al iets zijn met drivers , dan zou ik toch moeten kijken bij Dell drivers , lijkt me . De signaalniveau meter bij Afspeelapparaten geeft duidelijke sterkte aan. Verder heb ik natuurlijk het volume maximaal gezet . Ik bedoel hiermee te zeggen dat de speakers en koptelefoon niet apart te regelen zijn ... dus speakers goed volume , dan zou de koptelefoon dat ook moeten hebben. Dank voor reactie . Heb besturing Wind. 10
Hallo

Heb dit ooit meegemaakt met zelfde model laptop.

Was een verse installatie op uitgevoerd van w7.

Geluidsniveau veel te laag , en geen audio uit koptel. socket.

Oplossing indertijd was --> de drivers van de fabrikant te installeren , i.p.v. de standaard windows drivers.

Peter

Dat laatste ga ik nu ook denken ... soldeerpunt niet goed misschien. Is geen contactprobleem ... draaien en anders manipuleren van de steker helpt niet . Zal ik dan toch maar eens de moed hebben om de laptop te openen? Het gekke is , de laptop "ziet"wel dat er een steker is ingeplugd en de luidsprekers van de laptop gaan uit . Dank voor reactie
Één van de betere startpostings. :)

Gegeven wat je beschrijft moet er een contactprobleem zijn. Draai eens de connector van die oortjes meerdere keren om (linksom en rechtsom) in de aansluiting van de koptelefoon. Hopelijk gaat daarmee het contact weer werken.
Indien niet, dan vrees ik dat een soldeerpunt van de koptelefoonconnector los is geraakt in de laptop.

Tijs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijken mij dan de omschakelcontacten, klein beetje contactspray in spuiten en de jack tig keer in en uitpluggen.
Oftewel, als het werkt zou het wel een contactprobleem zijn.....geweest.

Dat de laptop het wel waarneemt zou kunnen liggen dat dat contact wel werkt.

Openmaken en de boel goed schoonmaken en de soldeerpunten nalopen kan ook.
 
Beste pa0sjm,

Ik heb een aantal berichten samengevoegd. Indien je informatie wilt toevoegen aan je laatste bericht kun je hiervoor de knop "bericht aanpassen" gebruiken.

Succes met je vraag :)
 
Opgelost !!!!! Allen dank voor meedenken en hulp .
Heb uiteindelijk toch maar eens gekeken bij de Drivers via Dell . In dit geval de Realtek High Defenition Audio .
Hoewel Dell geen ondersteuning geeft voor mijn laptop en Win 10 heb ik toch weer de driver opgehaald ( R274720.exe )
En .. zowaar ... het is opgelost ... koptelefoon weer prima geluid . Dus hoef ik de laptop niet te demonteren omdat het dus geen hardware fout is en daarvan was ik al vrij zeker .
Immers Luidsprekers en koptelefoon wordt als 1 item aangegeven bij Afspeelapparaten .
gr. Stef
 
Verrassende oplossing, had ik niet verwacht.

Felicitaties met dit resultaat en bedankt voor de terugmelding.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan