Computer niet correct afgesloten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
Telkens als ik uit slaapstand kom krijg ik het scherm dat meldt dat het afsluiten niet correct gebeurde, hierna gebeurt het seconden aftellen of druk ik op enter en start de computer opnieuw op.
Hoe kom ik opnieuw naar mijn vorige ontwaakstand zonder dat scherm en het opnieuw opstarte
 
In de slaapstand moet de pc aan blijven staan, dus stroom erop houden en NIET op de aan/uitknop drukken.
Als u de pc wel wilt kunnen uitzetten en deze toch verder gaat waar ie gebleven is, moet de pc in "hybernate-stand" gezet worden.
In het Energie-schema van Windows 7 kan dat geregeld worden.
Overigens heet hybernate in windows 7 "Sluimerstand" (heel verwarrend).
Hier kunt u meer lezen: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/sleep-and-hibernation-frequently-asked-questions
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat weet ik, werk langer met slaapstand.
Maar ik had gisteren het volgende ingesteld: shutdown.exe -s t-00 -f.
Dit leek goed te werken...
Maar heb dit vandaag verwijderd en mogelijk is die verwijderen foutief gebeurd. Waar kan ik dit terugvinden ?

Heb ondertussen al een Ghost image van een 10-tal dagen teruggezet maar krijg nog steeds na het ontwaken hetzelfde probleem. In die image zit geen enkele wijziging die ik de laatste dagen heb uitgevoerd...
 
Als er een Ghost image is teruggezet dan zou die verandering ongedaan gemaakt moeten zijn.
Heeft u met die Ghost-image alles in een keer teruggezet naar de situatie van 10 dagen terug, dus ook de temper-bestanden van windows, of staan er bepaalde onderdelen in een andere partitie die niet 10 dagen teruggezet zijn?
Waar ik aan denk is dat als bepaalde onderdelen niet teruggezet zijn er dan misschien een virus in geslopen is. Malware nestelt zich nog al eens in de temp-files van windows en/of de browser.
Daarom voor alle zekerheid een malware-controle uitvoeren met deze drie:
Malwarebytes https://www.malwarebytes.org/mwb-download/
adwcleaner https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/
ZHPcleaner http://www.nicolascoolman.fr/download/zhpcleaner-2/

Als dat niets oplevert, dan zou het wel een een hardwareprobleem kunnen zijn.
Soms recentelijk iets aan hardware veranderd/toegevoegd?
 
Zal wel shutdown -s -t 0 -f zijn geweest.
Juist dat -f zorgt ervoor dat "gedwongen" wordt afgesloten, ook als er nog processen zijn die het afsluiten tegenhouden (of zouden uitstellen).

Geen idee waar je dat zou hebben ingesteld, maar heeft niets met Sluimerstand/Slaapstand te maken, want is een shutdown van Windows, geen Sluimerstand/Slaapstand.
Je foutmelding wijst ook meer op een mislukte shutdown dan een verkeerd komen uit Sluimerstand/Slaapstand ...

Tijs.
 
Ok, ik realiseer me dat mijn vorige posting wel nuttige informatie bevat, maar niet voor je vraag, nu je een image van 7 dagen terug hebt teruggezet.

a. Eerste wat je moet doen is je even inlezen in wat Slaapstand en Sluimerstand zijn. Zie deze link
b. Gebruik eens shutdown -i en kies Sluimerstand. Gebruik niet Slaapstand, want die gaat uit van een (permanente) stroomvoorziening (dat is bij een laptop niet gegarandeerd, zeker als de laptop wordt opgeborgen zonder contact met de netstroom). Kijk of de laptop weer netjes uit Sluimerstand komt (zonder foutmelding).

Zie voor verdere tips het verhaal van srpchulp.

Tijs.
 
Beiden bedankt.

Ik ga jullie voorstellen één na één uitvoeren en de resultaten daarna melden.

Nog dit: op dit ogenblik ga de computer na 10' automatisch in slaapstand. Het verschil met voorheen is dat ik niet meer op een willekeurige toets mag drukken, want ipv te ontwaken start hij opnieuw op.
 
Alles uitgevoerd: geen gevonden.

Heb dan nogmaals getest: pc in slaapstand, op willekeurige toets geklikt en ik krijg het scherm "Windows foutherstel"
En alles start opnieuw op.

Ben dan overgeschakeld op "sluimerstand" en hier doet zich het probleem NIET voor.

Er moet dus wel iets gebeurd zijn toen shutdown heb verwijderd...

Tijs shutdown -1, waar voer ik dat uit.
 
Niet shutdown -1 maar shutdown -i
(dus niet een 'één' maar een 'ie')
Kan bijv. worden ingevoerd in het Uitvoeren vakje: [Windows-toets]+R toetscombinatie
of via een snelkoppeling op het bureaublad.

Tijs.
 
Welke is de betekenis van "-i" (ie)

Heb het nog niet uitgevoerd, tracht eerst te vinden wat het verschil is tussen shutdown -i en shutdown -s -t00 -f dat ik gebruikte ?

ZHPCleaner een idee in hoeverre dat correct/betrouwbaar ?

Heb dat eens laten draaien: 1625 meldingen...die normaal te verwijderen zijn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik schreef al dat je dan keuzes krijgt. Zoals afsluiten, herstarten, slaapstand, sluimerstand etc.

Ik vraag me ernstig af waarom je mijn tips in twijfel trekt.
ZHPCleaner is betrouwbaar, net zoals alle tips van srpchulp, dus bovenstaande geldt ook voor hem.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, indien ik de indruk wek dat ik bepaalde zaken in twijfel trek.
Dat is dus niet zo.
Toen ik maanden geleden ADWCleaner de eerste maal probeerde heb ik zonder veel nadenken de opgegeven vermeldingen verwijderd...waardoor bepaalde zaken die ik wel gebruikte opnieuw diende geïnstalleerd te worden, vandaar...

Heb nu ZHPcleaner uitgevoerd zonder problemen.

Sinds ik "sluimeren" heb ingesteld is ook het rebooten na ontwaken geen probleem meer.

Toch is het probleem van rebooten als ik de pc uit slaapstand haalde nog steeds in mijn gedachten aanwezig. "Iets" moet dit tot stand gebracht hebben. Ik denk voornamelijk aan de shortcut die ik had ingesteld om hiermee de pc af te sluiten. Nadat ik die (mogelijke op een verkeerde wijze) had verwijderd kreeg die problemen.

Alles draait nu in feite normaal...maar toch alles opgestart is hoor op het einde een soort geluid als "TONG", weet niet wat signaal dat kan zijn.

Bedankt voor de hulp.
 
Ik heb al over de -f optie gesproken in posting #5.
Het verwijderen van een snelkoppeling lijkt me 0,0 gerelateerd met je probleem, wel het gebruik van die snelkoppeling (zie -f verhaal).

Dat sluimerstand werkt is 'normaal' en mooi dat dat inderdaad bij jou het geval is.

Enige geluiden die ik ken tijdens het gebruik van Windows zijn geluiden vanuit de harddisk (zeker als daar een fysiek probleem is, zoals bad sectors) of hardware-herkenning als je een nieuw apparaat aansluit.
En natuurlijk geluiden die programma's maken om je op iets attent te maken (nieuwe mail, foutmelding, "klaar met starten" etc.) Gegeven je omschrijving zou het een (automatisch met Windows opstartend) programma kunnen zijn die dat "Tong" geluid maakt.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan