Virtuele harde schijf verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
254
Dag allemaal,

Ik heb een vrij simpele vraag. Kan ik een virtuele harde schijf met daarop OSX El Capitan verkleinen in VMWare Workstation?
Hij is nu 150GB en wil terug naar 75-80GB. Is dit mogelijk?

Groet,
Anton
 
VMWare weet niet wat er staat op de ruimte die je nu van die virtual disk wilt gaan afsnoepen.
Misschien kan het technisch wel, maar dan loop jij het risico dat je bestanden mist na afloop.

Je zult dus een tweede virtual disk moeten maken voor deze VM, van de kleinere grootte, en daar de inhoud van de 'grote' schijf naar moeten overbrengen. Daarna kan de 'grote' virtual disk van de VM worden losgekoppeld, zodat je verder gaat met de kleine virtual disk.

Zal neerkomen op: Zet de VM uit. Maak een tweede (kleinere) virtual disk, gekoppeld aan de VM.
Laadt een .ISO bestand als CD/DVD in de VM door diens eigenschappen aan te passen. Dat .ISO bestand moet (zodra ervan opgestart) in staat moeten zijn om een grotere schijf naar een kleinere te clonen, dus mijn fav. kloonprogramma (=Clonezilla) is daar niet voor te gebruiken. Hopelijk reageert er nog iemand met een link naar een .ISO bestand dat dit wél kan.
Zorg er ook voor dat je instelt dat je in de BIOS kunt komen van de VM bij opstarten, zodat je de CD/DVD (dus eigenlijk het .ISO bestand) als opstart-apparaat kunt zetten.
Start de VM (en daarmee het .ISO bestand). Kloon de grote schijf naar de kleine, sluit de VM af, koppel de 'grote' virtual disk af van de VM en kijk of OSX ook succesvol wil opstarten van de kleine virtual disk (ik zou verwachten van wel, overigens, mogelijk met een kleine schijfcontrole bij de eerste nieuwe opstart).

Laat ik er wel even bij zeggen dat je voor deze constructie dus een extra 80 GB vrij moet hebben voor de 'kleine' virtual disk en ik de 'winst' (= terug van 150 GB naar 80 GB) niet de moeite waard vind voor deze operatie.
Als het nou zo was dat je 300+ GB terug wilde brengen naar 80 GB, dan had ik het de moeite wél waard gevonden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dag Tijs,

Dank voor je antwoord! Het gaat eigenlijk meer om een experiment en ik vroeg me af of het makkelijk kon.
Dat is dus niet het geval. Het antwoord wat jij geeft had ik in grote lijnen ook al gevonden op internet.

Kun je dat deel met die .iso niet regelen via een opstartbare usb-stick?
Zo ja, weet je dan een goed programma hiervoor?

Groet,
Anton
 
Opstartbare USB-stick kan ook als je de VM exclusieve toegang geeft tot USB-apparaten. Zie deze link over hoe je dit zou kunnen bereiken, incl. instellingen in de BIOS van de VM.
Afhankelijk van wat voor bootable USB stick het is (UEFI gebaseerd of juist niet) moet je wel of juist niet dat vinkje zetten in Boot with EFI instead of BIOS. Natuurlijk kun je beide opties proberen als je het niet zeker weet.
Overigens staat in de commentaren dat je die USB stick in een USB2 poort moet hebben, niet in een USB3 poort om het vinkje te kunnen zetten.

Blijft voor mij overeind dat het veel makkelijker is om een .ISO bestand te downloaden en die daarna te mounten in de VM als CD/DVD dan te gaan kl**ien met een fysieke USB stick in een virtuele machine...
Helaas weet ik niet welke .ISO het kloonwerk voor je kan doen (zie mijn eerste posting), maar ik kan me niet voorstellen dat als jij achterhaalt hebt welke software het wel kan er van die software geen (opstarbare) .ISO te downloaden is en alleen maar een opstartbare USB stick...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Eerst met GParted Live de partitie verkleinen. Klonen kan technisch namelijk niet naar een kleinere partitie omdat er een exacte kopie van de schijf gemaakt wordt. Na het verkleinen van de partitie de boel klonen naar een nieuwe kleinere VM.

Shrink kan ook als je tijdens het aanmaken van de VM gekozen hebt om niet alle schijfruimte meteen toe te kennen (Thin provisioned). Zie ook -> https://www.vmware.com/support/ws5/doc/ws_disk_shrink.html

En hier ( https://communities.vmware.com/thread/459088 ) wordt nog gesproken over het gebruik van de convertor. Is eigenlijk geen Workstation tool, maar zou overweg moeten kunnen met de VMDK.
 
Ik denk dat de methode met GParted Live het beste werkt.
Helaas krijg ik tijdens het starten van GParted de volgende foutmelding van Workstation: The guest operating system is not Mac OS X Server.
This virtual machine will power off. Deze fout zie ik in het begin van GParted. De USB wordt herkend in het BIOS en kan van daaruit opstarten.
Bij het maken van de usb stick heb ik alle drie de builds van GParted geprobeerd. Het gaat dan om 0.26.1-1-i686-pae, 0.26.1-1-i686 en 0.26.1-1-amd64
USB stick is geprepareerd met Tuxboot 0.8.2. Iemand een idee?
 
Je kunt een profiel aangeven bij het aanmaken van het guest operating system (jij hebt daar blijkbaar MAC OS X Server opgegeven).
Ik verbaas me er over dat Workstation nu loopt te mekkeren over dat de memory-stick geen MAC OS X bevat, want doorgaans is het verhaal van dat profiel alleen voor een "standaardinstelling" van de hoeveelheid ram etc. bij aanmaak dus tijdens het gebruik heb ik nog nooit meegemaakt dat Workstation er over valt dat je op een bepaald moment dan niet start wat in het originele profiel stond.

Goed, mijn laatste poging om je over te halen om .ISO bestanden te gebruiken ipv. memory-sticks:
Download het .ISO bestand vanaf deze link, dus de gparted-live-0.26.1-1-i686.iso
Zie verder de eerder gegeven instructie in posting #2 over het mounten van een .ISO als CD/DVD in de VM, het booten naar de BIOS van de VM om de CD/DVD als eerste opstartapparaat aan te geven etc.

Ik kan overigens niet garanderen dat met de .ISO methode de melding over "geen MAC OS X Server" wél wegblijft, want die heb ik zelf nooit gezien/meegemaakt (zie eerste paragraaf).
Er zijn wel Google resultaten over die melding: zoek-link
Zou iets te maken hebben met een of andere patch/hack die OSX mogelijk maakt binnen Workstation en die jij dan ook gebruikt zou kunnen/moeten hebben???

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan