Wijzigen IP nummer 192.168.100.1 in ander op een VIASAT modem (SKYDSL/TOOWAY)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dhoogers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2015
Berichten
4
Kan iemand mij vertellen hoe ik het standaard 192.168.100.1 IP nummer van een VIASAT modem voor tweeweg satelliet internet kan veranderen.
Ik wil vier van deze verbindingen aansluiten op een Vigor 3900 en dan eist de Vigor vier verschillende IP-reeksen per WAN poort.

Bij voorbaat dank voor alle hulp :)
 
a. Begrijp ik goed dat je 4 Viasat modems wilt aansluiten op 1 Vigor 3900?
b. Wat wil je daar mee bereiken? 4x sneller Internet (dus een soort "bundeling" (of Load Balancing) van de 4 verbindingen)? Of uitwijk naar (een van) de andere Viasat modems/verbindingen als 1 van de Viasat modems/verbindingen kapot is/niet werkt?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
wijzigen ip nummer viasat

Dag Tijs,

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad 4 maal satelliet tweeweg verbinding op het Vigor 3900 4 WAN gateway

Doel is een bundeling van de internetverbindingen te krijgen zodat er maximaal een verbinding ontstaat van 80 MB down en 24 MB up.
Dit is voor een buitengebied oplossing verstoken van zowel nationale KPN verbinding (ADSL haalt hier maximaal 512 KB down en 64 KB up :) )

Vigor 3900 kan de load balance goed voorelkaar krijgen met gewone WAN verbindingen. maar dan moet ik wel verschillende subnet per poort aanbieden en niet vier poorten met allemaal 192.168.100.1.

een oplossing is een moedm tussenplaatsen met op de wanpoort de viasat en op de lanpoort een ander subnet. deze aanbieden op de multi WAN router. Ik wil echter elke single point of failure vermijden. elk doosje kan problemen veroorzaken he.
 
Laatst bewerkt:
Ok, je wilt dus een "Load Balance Pool" opzetten met alle 4 WAN interfaces erin (zie pagina 5 van de eerder gelinkte handleiding).
En je probleem is dat het (dan) blijkbaar niet mogelijk is om op die 4 WAN interfaces hetzelfde subnet te hebben/gebruiken (192.168.100.x/24)?

Indien dat zo is, dan is je (originele) vraagstelling correct/duidelijk: Hoe krijg je een Viasat zover dat hij op zijn LAN interface een ander subnet gebruikt dan 192.168.100.x/24

Wat ik als oplossing zou zien is inloggen op de (webconfiguratie) website van een Viasat om het LAN ip-adres te wijzigen.
Kan jij dat niet / is dat geblokkeerd?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,
De techniek is mij volledig duidelijk :) anders was ik niet op deze vraag gekomen. Echter nergens te vinden hoe het IP-adres van het VIASAT modem te veranderen is. De leverancier geeft in deze tot nu toe ook geen antwoord. Mogelijk via een achterdeur toch te wijzigen maar hoe.
 
Ik heb een poging gedaan, maar ook ik vond ook geen informatie dat het kan en hoe dan.
Hopelijk reageert iemand anders nog of de leverancier.

Tijs.
 
Dag Tijs,
Bedankt voor de poging.
Ondertussen uitgebreid met de leverancier gesproken in USA. Deze gaf aan dat het in principe wel mogelijk is om de standaard interne IP toewijzing te wijzigen.
Echter de lokale bedrijven voor de tweeweg satelliet internet blazen vaak een eigen stukje firmware in de viasat rm4100 waarbij dit niet meer mogelijk is. Het zij dus maar zo.

Voor medegebruikers/ zoekende naar een gelijkende oplossing:
Ondertussen voortvarend de work arround uitgewerkt en in test perfect werkend gekregen met doosjes van zeer aangename prijs.

Het MultiWan verbeterende verhaal zal gelden voor meer dan één gebruiker/computer/device in een netwerk. Hetgeen al snel het geval zal zijn bij laptop tablet telefoon, interactieve TV, media streamer, gezinsleden. In een huidig huishouden van 3-4 personen zijn er al snel 5-10 parallel gebruikers.

De opstelling:

Twee SKYDSL tweeweg satelliet schotels met aan elke schotel een identieke Viasat RM4100 modem/router.
Per satelliet verbinding is er een snelheid van 20 down en 6 up te behalen (in praktijk gemiddeld 18 down en 5 up. Theoretisch een max van 40 down en 12 up/

Aan de twee (tot max 4 mogelijk ) Viasat modems elk een Mikrotik 750 routertje gekoppeld geconfigureerd met een eigen subnet (voorbeeld 192.168.30.0/24 en 192.168.40.0/24)

De beide Mikrotik routertjes zijn gekoppeld aan een TP-Link R480T+ MultiWan router ( 2 tot 4 WAN poorten te gebruiken om naar één LAN te gaan)

De R480T+ is eerst zo simpel mogelijk geconfigureerd om de werking duidelijk te krijgen en het juist functioneren te testen. Dus even geen moeilijke firewall rules, bandbreedte toewijzing per gebruiker etc aangezet , maar erg basic geconfigureerd als load=balance router.

Resultaat:
Per gebruikersessie slechts één van de twee WAN bandbreedte kunnen behalen (getest gemiddeld 19 Mb down en 5,5 up).
Met meer gebruikerssessies de volledige bandbreedte (som van beide WAN verbindingen, in de test gemiddeld 37 Mb down en 11 up)
Naaste de natuurlijk hoge Latency (750 ms) van de satelietverbindingen heb ik geen significante vertraging kunnen ontdekken in de verbinding door het tussenschakeling van de Mikrotik en R480T+.

Kosten:
Naast de twee satelliet verbindingen zijn, voor de 2 Mikrotik (ca € 50 per stuk) en 1 maal de TP-Link R480T+ (ca € 85), minder dan € 200.

Conclusie:
Voor een zeer gering bedrag kan een MultiWan situatie worden opgezet waarbij voor MKB, restaurants etc in gebieden met een slechte internet snelheid een bandbreedte vergroting worden gerealiseerd voor een redelijk aangename prijs.
Oplossingen van gelijkende mogelijkheden door ICT bedrijven voorgesteld zijn tot een factor 50 duurder (inderdaad € 10.000)

Deze oplossing is geen verbetering voor één gebruikers sessie, bijvoorbeeld streaming video verbeteren.
 
Ok, dus een constructie met twee (NAT-) breedband routertjes die je wél een eigen LAN subnet kunt geven, verbonden aan hun resp. Viasat routermodem.
Dan een load balancing router daar weer voor (=MultiWan router) die uitgaande verbindingen over breedband router1 danwel breedband router2 stuurt, zodat (totaal) ong. de bandbreedte van breedband router1 en 2 bij elkaar opgeteld beschikbaar is.

Fijn dat het gelukt is.

Graag nog de vraag de status opgelost geven, want dat heeft 'ie nu nog niet.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan