Vaste en toegewezen Ip adressen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb een schema van heel mijn netwerk uitgetekend maar ik begrijp het verschil niet goed met die ip-adressen.
Ik had in dat schema bij elk toestel het ip-adres bijgeschreven maar ik zie dat deze dus veranderen bij sommige toestellen.
Dat van de nas, digibox, digicorder bv blijft steeds hetzelfde maar apparaten zoals pc's en tablet die krijgen steeds een ander ip-ades.
Hoe komt dat het ene apparaat wel een nieuw adres krijgt en het ander niet ?
Heeft het trouwens zin om bv de pc's ook een vast ip adres te geven ?
 
De pc's en tablet krijgen hun IP adres waarschijnlijk van de DHCP (Automatisch). Dat anderen hetzelfde adres hebben wil overigens niet zeggen dat ze het niet van de DHCP krijgen maar dat kan ook handmatig zijn of er staat in de DHCP ingesteld dat een bepaald apparaat altijd hetzelfde IP nummer moet krijgen. Een vast IP adres heeft nut als je het apparaat van buiten je netwerk wilt kunnen benaderen. Dat adres wordt dan in de Port Forwarding gebruikt. (zeer korte uitleg)
 
Dat zou kunnen. Als je dan Teamviewer zo hebt ingesteld dat die computer via z'n IP adres wakker moet worden gemaakt zal dat niet meer werken. Je kan Teamviewer dan zo beter zo instellen dat de computer wakker moet worden gemaakt via z'n Teamviewer ID. Of geef die PC een vast IP adres buiten de DHCP range.
 
Toch nog even op inpikken. Ik heb nu teamviewer op 3 pc's en een laptop staan. Ik heb deze ingesteld zodat deze alleen worden opgestart aan de hand van het Teamviewer id.
Voor drie toestellen werkt dit maar voor éen pc merk ik dat deze s'nachts onverwachts opstart. Wanneer ik bij de instellingen van de netwerkkaart alles uitvink start deze niet meer onverwachts op. Wanneer ik alleen nog opstarten met een magic packet aanvink wordt die pc s'nachts toch nog vanzelf opgestart.
Ik vraag me dus wel af wat ervoor zorgt dat die pc s'nachts vanzelf opstart, iets moet er dan toch een magic packet verzenden.
Ik heb hier ooit eens een tip gekregen dat je dat kon zien via powercfg -lastwake maar daar staat niets in.
Hoe kan ik dat nog nakijken ?
1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ga dat progje wel eens testen maar het probleem is intussen volledig opgelost door de pc te updaten naar Windows 10.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan