cirkels in Photoshop als aparte laag

Status
Niet open voor verdere reacties.

gbeersma

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2016
Berichten
90
Weet iemand hoe ik in Photoshop (ik heb CS4) een cirkel kan maken en als aparte laag kan opslaan zodat ik hem in de foto kan vergroten/verkleinen/verplaatsen/kopieren? Het gaat om een 'open' cirkel, dus niet om een cirkel met een gevuld oppervlak.
 
Photoshop is pixel georienteerd, dus dat gaat een beetje lastig worden. Je kunt een cirkelvormig pad maken met de Pen tool, en dat pad opslaan; dan kun je het pad later vergroten of verkleinen. Een pad alleen is echter niks; je zult daar dus iets mee moeten doen. En op dat moment zet je het pad weer om naar een pixel object, zoals een cirkel met een bepaalde dikte. Maar eigenlijk snap ik niet helemaal wat je wilt, en waarom je een 'open' cirkel achter de hand zou willen hebben. Een nieuwe cirkel op een laag is namelijk in no-time weer opnieuw gemaakt.
 
Zeer bedankt voor je reactie.
Ik doe de fotografie voor een door een ander geschreven wetenschappelijk boek. Die geeft aan waar in de foto's cirkels moeten komen als aandachtspunt (dus open omdat juist daar belangrijke zaken te zien zijn). De kans ik aanwezig dat er nog wijzigingen gaan komen en een cirkel wat verplaatst of wat vergroot moet worden. Om te voorkomen dat ik dan de hele foto opnieuw moet gaan doen leek het me logisch om de cirkel op een aparte laag te zetten. Bovendien kan ik die laag dan kopieren en op andere pagina's opnieuw gebruiken.
 
Om te voorkomen dat ik dan de hele foto opnieuw moet gaan doen leek het me logisch om de cirkel op een aparte laag te zetten.
Dat is sowieso altijd handig; daar zijn lagen immers voor om te voorkomen dat je het beeld vernaggelt :). Maar het is dus niet zo dat je een cirkel op één foto regelmatig moet veranderen; hooguit dat je hem wilt kunnen kopieëren. Ik zou daar een actie voor opnemen; dan ben je in één keer klaar (één toetscombinatie). De actie start je dan per foto.
 
Maar ik weet nu nog niet hoe ik die open cirkel in een aparte laag voor elkaar krijg. Wat ik nu doe: met Shift en het ovale icoontje maak ik een cirkel. Deze staat als 'vorm 1' in een aparte laag. Dan gebruik ik de rechter muis en kies 'laag omzetten in pixels'. Daarna ga ik naar bewerken en kies omlijnen. Er komt keurig een lijn (kleur en dikte naar keuze) om de cirkel. Maar hoe krijg ik de binnenzijde van de cirkel zelf nu weg? Als de buitenrand eenmaal op een aparte laag staat zal het kopieren geen probleem zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan