Aantal velden met dezelfde waarden tellen in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VBAJAAP

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Berichten
46
Beste lezers,

In mijn oefendatabase (voetbalpoule) ben ik bezig om obv een uitslagentabel (tblwedstrijden) een overzicht van de stand te crëeren.
Ik heb in de wedtsrijden tabel een veld 'Thuisclub' en een veld 'Uitclub' opgenomen. Om het aantal gespeelde wedstrijden voor een club te bepalen wil ik dus het aantal malen dat een bepaalde waarde (Clubnummer) voorkomt in deze kolommen. (Tevens hieraan gehangen het criterium dat de velden waarin de gescoorde goals zijn opgenomen niet leeg zijn). Het criterium wil ik toevoegen om alleen de gespeelde wedstrijden in het resultaat te krijgen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken !?!??!

(database is bijgevoegd)

Groet,

Jaap
 

Bijlagen

  • ScoritoVoorbeeld.zip
    62,3 KB · Weergaven: 21
Maak eerst een UNION query die de twee resultaten bij elkaar zet in één query.
PHP:
SELECT tblClubs.Naam, Count(tblWedstrijden.Thuisclub) AS AantalVanThuisclub, tblClubs.Clubnummer, "Thuis" AS Lokatie
FROM tblClubs INNER JOIN tblWedstrijden ON tblClubs.Clubnummer = tblWedstrijden.Thuisclub
WHERE (((tblWedstrijden.GoalsThuis) Is Not Null))
GROUP BY tblClubs.Naam, tblClubs.Clubnummer, "Thuis"
ORDER BY tblClubs.Clubnummer
UNION SELECT tblClubs.Naam, Count(tblWedstrijden.Uitclub) AS AantalVanUitclub, tblClubs.Clubnummer, "Uit" AS Lokatie
FROM tblClubs RIGHT JOIN tblWedstrijden ON tblClubs.Clubnummer = tblWedstrijden.Uitclub
WHERE (((tblWedstrijden.GoalsUit) Is Not Null))
GROUP BY tblClubs.Naam, tblClubs.Clubnummer, "Uit"
ORDER BY tblClubs.Clubnummer;

Maak vervolgens een kruistabelquery op basis van deze totaalquery:
PHP:
TRANSFORM Sum(AantalVanThuisclub) AS SomVanAantalVanThuisclub
SELECT Naam, Clubnummer, Sum(AantalVanThuisclub) AS Totaal
FROM qryAantalwedstrijdenGespeeld
GROUP BY Naam, Clubnummer
PIVOT Lokatie;
 
Dank je wel Octafish!!

Kopieren en plakken liet me zien dat dit inderdaad het gewenste resultaat oplevert. Je hebt me mooi huiswerk gegeven om deze queries uit te pluizen !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan