Softwareprobleem met ip cam's in netwerk of hardwareprobleem ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb sinds enkele maanden 3 ip cam's bedraad aangesloten op mijn netwerk en dan via een Synology nas.
Nu is er één cam(cam I) waarvan regelmatig de verbinding wordt verbroken, soms wordt de verbinding herstelt maar meestal niet.
Wanneer ik dan op de switch ga kijken waar de cam aanhangt is ook het lichtje van die aansluiting uit.
Wanneer ik dan de stekker even uittrek en weer insteek werkt alles weer perfect voor een dag.
Ik ben nu al maanden naar een oplossing aan het zoeken maar geraak er maar niet uit.
Heeft iemand misschien een idee ?
In bijlage heb ik een schema van heel mijn netwerk gemaakt.
Ik heb intussen wel even iets aangepast en dat is de nas aan de switch gehangen waar de twee cam's aanhangen omdat ik dacht dat misschien de Telenet modem alles niet zou aankunnen maar helaas.
Netwerk.jpg
 
Je weet zeker dat DHCP niet nog een keer je .10 adres probeert uit te delen?

Krijg je het probleem ook als alleen camera 1 aan de switch hangt? Al een andere poort op de switch geprobeerd? (je kunt misschien proberen eens camera 1&3 om te draaien als dat fysiek mogelijk is)

Tenzij het een IP conflict is of iets dergelijks is de enige manier om iets verder uit te sluiten vaak andere combinaties te proberen. Na andere poorten, kabels en locaties te hebben geprobeerd moet je misschien toch tot de conclusie komen dat de camera een defect heeft.
 
Lijkt me zinvoller om te kijken wat er gebeurt als je de IPCam op een andere switch aansluit, want de NAS heeft geen problemen.
Kan betekenen dat je (tijdelijk) een (extra) lange netwerkkabel nodig hebt om de 'vaste' switch van de IPCam te kunnen bypassen.

Alternatief kan het ook zo zijn dat de netwerkkabel van de IPCam niet goed meer is, dus testen met een nieuwe kabel vanaf de IPCam naar de switch is ook nog iets wat je kunt proberen.
Ook kun je kijken of aansluiten op een andere poort van de switch helpt (dan zou de switch brak kunnen zijn op een of meerdere poorten).

In het slechtste geval is gewoon de IPCam zélf brak en moet die vervangen worden.

@wampier: Zie dat er zelfs geen link is op dergelijke momenten ("[...]is ook het lichtje van die aansluiting uit[...]"), dus een DHCP probleem kan er zijn, maar het link-probleem moet sowieso eerst opgelost zijn.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@wampier: Zie dat er zelfs geen link is op dergelijke momenten ("[...]is ook het lichtje van die aansluiting uit[...]"), dus een DHCP probleem kan er zijn, maar het link-probleem moet sowieso eerst opgelost zijn.

Tijs.

Veel embedded hardware kan niet goed omgaan met netwerk conflicten. Wat er dan vaak gebeurd is dat de netwerk stack "crashed" en dan stopt de camera met sync pakketten sturen richting de switch waarna het lampje op de switch uitgaat.

Het uitgaan van de link kan dus veroorzaakt worden door een extern netwerk probleem (packet storm, IP conflict, etc.). Let wel: het zou niet mogen, maar 25 jaar hobbyen met netwerk apparatuur en embedded apparaten heeft me geleerd dat je het niet altijd uit kunt sluiten.
 
@wampier: Thx voor de toelichting. :)

Tijs.
 
Ok, vanavond was het alweer zover.
Dus cam 1 en cam 3 is nog aangesloten. Cam 2 die aan dezelfde switch hangt als cam 1 had ik vanmiddag uitgetrokken voor de zekerheid.
20u30 de verbinding met cam 1 is verbroken, om 20u31 de verbinding is hersteld.
Om 21u08 de verbinding met cam 1 is verbroken.
Het lichtje op de switch is nu ook uit en de cam is op geen enkele manier meer bereikbaar.

Ik ga nu de cam eens aansluiten via powerline eens kijken wat dat geeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hier iets gebeuren.
Ik heb net de kabel uit de switch gehaald en in de powerline gestopt en deze in het stopcontact gestoken. Aan de stroom van de camera ben ik niet aangeweest. Direct krijg ik een mail dat de verbinding met cam 1 is hersteld.

Dus het lijkt dat we in de goede richting aan het zoeken zijn. Nu maar weer afwachten tot morgen.
 
Iets te vroeg gejuicht.
Net melding verbinding met cam 1 is verbroken. Zelfs niet meer bereikbaar via de cam software.
Netwerklampje op de powerline was ook uit.
Ik ga cam 1 nu nog draadloos verbinden en dan zien we morgen wel weer.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk dan toch hoop in zicht.
Cam 1 is nu aangesloten via wifi en tot nu toe geen enkele verbroken verbinding gehad.

Moet het dan aan de datakabel liggen of kan dit ook nog een instelling in het netwerk zijn ?
 
Ik heb je een heel scala aan te onderzoeken zaken gegeven m.b.t. bedraad aansluiten in posting #3, de eerste 2 paragrafen.
Begin daar eens mee en meld terug hoe het daarmee functioneert. Zie dat daar (ook) andere netwerkkabels bij gebruikt worden.

Op eerste blik zou ik de huidige gebruikte netwerkkabel vanaf de IPCam verdenken, trouwens, gegeven dat het (met diezelfde kabel) ook misloopt op de powerline aansluiting.

Tijs.
 
Kan de kabel zijn, heb je steeds dezelfde kabel gebruikt dan bij bovenstaande testen? Kan ook simpelweg een probleem in de connector zijn aan de camera kant
 
Was steeds dezelfde kabel want deze gaat vanaf de kelder naar buiten.
Ik ga op onderzoek uit.
 
Eindelijk lijkt het probleem dan opgelost te zijn.
Heb gisterenavond de stekker van de datakabel afgeknipt en er een andere aangezet en tot nu toe geen enkele uitval meer.
Zou toch sterk zijn dat dat het probleem was maar tot nu toe blijkbaar wel.
 
Mooi resultaat. Graag de vraag de status opgelost geven.

Tijs.
 
Vanaf 25 aug tot daarnet alles ok. 10 min geleden kreeg ik weer de melding dat cam 1 verbinding verbroken is.
Ik heb de cam nu in een andere poort van de switch gestoken.
Wat wel opviel was wanneer ik de kabel in een andere poort stak de cam direct weer begon te werken.

Kan het zijn dat zo een switch overbelast geraakt ? (data van 2 cams en andere zaken)

Wat ik me ook afvraag is of de aansluiting zoals op het schema ok is ? Telenet modem gaat naar de Netgear switch en van de Netgear gaat het naar de switch van de camera's. Dus de Netgear voorziet de andere switch van Internet.
Zou het iets uitmaken dat het van de Telenet modem naar de switch van de cam's gaan en van die switch verder naar de Netgear ? Dus dat de switch van de cam's de Netgear van internet voorziet ?
Overzicht netwerk 22 juli 2016.jpg
 
a. Heeft die ip-camera zijn eigen stroomvoorziening (via een stroomadapter, bijv.) of wordt er gebruik gemaakt van PoE (Power over Ethernet, dus dat 1 netwerkkabel zowel data als stroom transporteert naar/van de IPCamera)? En indien PoE: Verzorgt de switch de PoE stroom of gebruik je een PoE power injector (zoals deze)?
Dit verhaal is alleen relevant als PoE wordt gebruikt én de switch de stroomvoorziening doet. Bij inzet normale stroomadapter of PoE power injector heeft het omprikken naar een andere switch-poort geen impact op de stroomvoorziening, alleen op de data-verbinding.
b. Uit je startposting: Het gaat om IP CAM I, die op dezelfde switch is aangesloten (zie je laatste netwerktekening) waar (verder) IP CAM II, LG Smart TV en PC Kelder op zijn aangesloten.
Als PC Kelder de switch niet over zijn vel haalt en de instellingen van IP CAM I vergelijkbaar is met die van IP CAM II en IP CAM III zou ik niet denken aan netwerkoverbelasting van de switch, maar het kan altijd zo zijn dat 1 van de LAN aansluitingen op zo'n switch minder goed werkt (of gecorrodeerd is) terwijl andere LAN-aansluitingen op dezelfde switch dat probleem niet hebben.

Wordt wat mij betreft weer afwachten hoe het gaat met die nieuwe netwerkkabel in die andere switchpoort. Gaat het nu (snel) weer mis dan zijn mijn tips op, en ga ik ervan uit dat IP Cam zelf niet 100% is (bijv. slecht contact maakt op zijn bedrade netwerkaansluiting met de netwerkkabel, crashen netwerk-stack waar wampier het over had).

Tijs.
 
A.
De cam heeft zijn eigen stroomvoorziening via een adapter. Daar ik ook al dacht dat daar een probleem zat heb ik deze verwisselt met die van cam 2 maar helaas.

B.
Pc kelder stond uit wanneer cam 1 uitviel.
Nu moet ik wel zeggen dat sinds enkele dagen ik een identiek probleem heb met pc kelder. Ik was daar gisteren enkele grote bestanden aan het kopiëren vanaf de nas naar die kelder pc en ook wat video aan het bekijken toen plots de verbinding verbroken werd. Ik ging dan op de switch kijken en daar was ook het lampje uit. Switch uit en aan gezet en alles weer ok tot 10 min later opnieuw hetzelfde. Het lijkt wanneer er grote hoeveelheden data passeren de switch het laat afweten. Cam 1 hangt ook aan onze zijdeur waar de meeste beweging en opnames gebeuren en dus ook de meeste data wordt verstuurd.
Zit nu toch het probleem dat dit switch dat niet aankan ? (D-Link SWI 5x Gigabit (1000 Mbps) Easy Netwerk Switch)

Denk jij trouwens dat het iets uitmaakt dat het internet binnenkomt via de Telenet modem - netgear en dan naar de switch of zou het verschil maken dat het van de Telenet modem - switch en dan naar de Netgear zou gaan ?

Ik ga nu even de switchen verwisselen misschien dat dat iets veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Denk jij trouwens dat het iets uitmaakt dat het internet binnenkomt via de Telenet modem - netgear en dan naar de switch of zou het verschil maken dat het van de Telenet modem - switch en dan naar de Netgear zou gaan ?
Ik zie (voor jouw probleem, waarbij de D-link switchpoort helemaal uitvalt) geen relatie met wat er "achter" de D-link gebeurt, tenzij de D-link switch zelf "brak" is (wat jij, o.b.v. gedrag PC Kelder, vermoedt) danwel niet lekker samenwerkt met IP Cams en/of PC Kelder. Probeer weer eens IP Cam I met de powerline te verbinden, nu een van de connectors aan de netwerkkabel is vervangen.

Tijs.
 
Tijs,
Zo snel er weer een uitval is ga ik de powerline weer testen, nu heb ik de switch verwisseld en wacht op een uitval.
 
Tien minuten geleden weer verbinding verbroken van cam 1.
Ben nu overgeschakeld naar powerline.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan