Fotos uitzoeken en op datum zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Berichten
2.694
Geachte forum leden.
Ik heb hulp nodig bij het uitzoeken van fotos Ik heb hier fotos van 2008 tot 2016. (alles staat door elkaar)
Die zijn afkomstig van mijn sony fototoestel van mijn telefoon en van wattsab en van andere foto toestellen.
deze hebbben allemaal een verschillende naam Hoe krijg ik deze allemaal op datum gezet
Als ik kijk op verkenner dan staat daar soms niet de juiste datum op ??
ook als ik kijk bij eigenschappen klopt dit niet doordat deze al eens zijn verzet of in een ander map zijn geplaatst.
Hoe krijg ik dit voor elkaar .
e de waele
 
Dat ze allemaal een verschillende naam hebben doet voor een datumsortering niet terzake.
Als jij ervoor zorgt dat alle foto's in een mappie komen te staan en je klikt in de verkenner op "Gewijzigd op", dan krijg je respectievelijk van oud naar de nieuwste of van de nieuwste naar de oudste op datum gesorteerd.
 
Dat is toch niet helemaal waar
als ik kijk op de verkenner en ik klik op gewijzigd op 31-12-2015 dan geeft hij de datum op dat ik de foto heb gewijzigd
Als ik dan kijk bij genomen op staat er 20-09-2015 (en dat is de correcte datum van de foto ) en niet de gewijzigd op
probeer dat zelf maar eens uit
Ik heb nog iets wat niet klopt als ik de fotos op verkenner bekijk van 2008 tot 2014 staan deze bv op datum netjes onder elkaar.
Als ik dan vanboven aan begin met te kijken in windows foto viewer dan begint hij van boven dan doet hij bv de eerste 5 fotos netjes achter elkaar
op datum, en dan laat hij een foto zien van 2013 hoe kan dat dan ?? terwijl ik klik op volgende ??
e de waele
 
Ja, de wijzigingssorteermodule 'kijkt' voor het sorteren naar de laatste datum (dus die van wijziging).
 
Als ik het begrijp en je sorteert met Windows verkenner dan kun je > Bovenaan bij Naam, Type, Grootte, Labels meer opties kiezen. Rechtsklik op die balk en kies Meer... Als ik dan Datum kies, dan komt die overeen met de datum waarop de foto werkelijk gemaakt is. Wellicht zie jij nog andere mogelijkheden om tot de juiste sorteerfunctie te komen.
 
Laatst bewerkt:
ok ik ga dit proberen heb je nog een idee waarom de volgorde van bekijken niet klopt ?
e de waele
 
Nee, dat weet ik niet. Ik gebruik geen Windows Foto Viewer. Je kunt eens kijken bij de handleiding/help van dat programma en 'sorteren' invoeren in de zoekfunctie. Om je mijn verhaal te besparen zou je hier ook eens kunnen kijken. Hernoemen van de bestandsnamen zou mogelijk een permanente oplossing zijn. Zelf gebruik ik FastStone Image Viewer maar ik weet niet hoe daar de sortering werkt. Moet je zelf maar even kijken. Voor het hernoemen van folders en files, mappen en bestanden zijn Métamorphose of Advanced Renamer handige programma's al vereisen ze wel enige studie.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een programma om de juiste data op de foto te zetten wanneer de foto is gemaakt.
Zodat deze altijd op de foto staat Ik heb fotos van mijn samsung telefoon geprobeerd met het programma Photodater maar dat werk voor geen meter.
Hij zet de bewerkte foto op zijn kop en de datum staat alleen de dag net nog aan de zijkant Ik heb zowat van alle mogenlijkheden gebruikt maar is niet goed te krijgen Misschien dat er gebruikers zijn die het wel weten hoe het moet
e de waele
 
Volgens mij kan alleen het fototoestel/camera/telefoon er voor zorgen dat er een datum staat bij de foto/video wanneer de foto is gemaakt (Eigenschappen). Er dan vanuit gaande dat daar de juiste datum is ingesteld op dat toestel/device. Die datum en andere vastgelegde gegevens noemen we metadata en worden in de afbeelding/video vastgelegd. Het is niet mogelijk als deze data ontbreken, deze er later met andere software bij te verzinnen. Ik weet niet hoe je dan die datum automatisch in de bestandsnaam/filename kunt vastleggen.
 
Ik maak fotos met mijn samsung telefoon als ik kijk bij eigenschappen van de foto staat daar netjes de datum bij de eigenschappen. dus deze data is wel degelijk aanwezig Maar hoe krijg ik deze data op de foto zelf dat is mijn bedoeling (ik kan moeilijk meer dan 100 fotos met de hand de data er op zetten Er moet toch in deze moderne tijden en progje voor zijn die deze simple data uitleest en op de foto plaatst
dat is mijn bedoeling Fotodater kan deze wel opsporen maar het gaat fout bij het op de foto zetten de datum staat er gewoon naast ??
e de waele
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan