Histogram

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Ik ben maar een amateur in het fotograferen en heb een Panasonic Lumix DMC-FZ 30.
Toch wil ik wat meer over digitale fotobewerking weten, met name over het histogram.
Ik gebruik gewoon Picasa. Daar kan je licht, schaduw en accenten wijzigen.
Waar moet je op letten? Bestaat er iets als het ideale histogram?
Kan iemand dat uitleggen of een koppeling geven waar ik dat kan vinden (hoeft niet in NL te zijn)?
Alvast bedankt!
 
Een histogram laat de verdeling zien van de kleuren in een foto; zit er veel zwart in dan zit er een stevige piek links, bij veel wit een piek rechts. Een ideaal histogram is er eigenlijk niet; zorg ervoor dat je histogram niet gelijk links of helemaal rechts tegen het kader zit, want dan is je foto onderbelicht of overbelicht en is er maar weinig aan te redden. Een goed histogram begint dus links op 0 en eindigt rechts op 0. Alles daarbinnen is prima.

Een fotoonderwerp met weinig contrast zal nooit het hele spectrum beslaan in je histogram. Dat geeft ook niks want dan heb je wat in je bewerkingsprogramma om mee te stoeien. Levels bijvoorbeeld.
 
Dat van die kleurenverdeling wist ik al. Maar wat bedoel je met "levels"?
 
Je kunt de dynamiek van een foto aanpassen door het Levels niveau aan te passen. Is één van de opties waarmee je foto's kunt verbeteren.
 
Ik veronderstel dat je het nu hebt over Photoshop (zo rijk ben ik niet :( ). In Picasa experimenteer ik een beetje met licht, schaduwen en accenten.
 
Ook een gratis programma als FSViewer kent de optie om Levels aan te passen. Picasa ken ik dan weer niet, maar die zal dat vast ook wel hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan