NAS advies?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Vorige week probeerde ik een backup van mijn systeem te maken, waarbij ik tot de ontdekking kwam dat mijn (externe) harde schijf vol is. Dit is een zelfgemaakt apparaat, bestaande uit een losse behuizing met USB3.0 en een HDD uit een oude laptop. Werkt prima, maar opslag voldoet niet meer.
Ik kan natuurlijk gewoon een extra en/of grotere HDD kopen, maar ideaal is anders. Er zijn, zoals bij iedereen tegenwoordig, meerder apparaten in huis waarop data wordt verzameld. Dat betekent dat op al die apparaten en klein beetje staat, maar dat nergens één compleet geheel is, en backups zijn nooit volledig en/of actueel.

Omdat ik nu toch op het punt sta om iets nieuws te kopen, overweeg ik een NAS. En dan meteen eentje met 2 schijven (die ik dan in een RAID 1 opstelling (mirror) wil hebben). De bedoeling is dan om schijf 1 te gebruiken voor primaire opslag (door meerdere apparaten) schijf 2 is dan de backup. Op die manier is in principe alle data vanaf alle apparaten te benaderen, en wordt er real-time een backup bijgehouden. Geen gedoe met losse schijven meer.

De vraag is.... waar doe ik dan verstandig aan? Ik ben een beetje aan het zoeken geweest, maar de bedragen welke gemoeid gaan met een dergelijke oplossing zijn nogal onbescheiden. Een behuizing (bijvoorbeeld een Synoloy DS216se of een WD MyCloud EX2) kost rond de €150,- en dan moeten er nog schijven in. Dat is niet zo erg, maar dan wil ik het wel goed doen, en geen aankoop doen waar ik later toch spijt van krijg.
Het is natuurlijk sterk afhankelijk van wat ik met die NAS wil doen. Feitelijk niet veel. Gewoon data-opslag (voornamelijk foto's en documenten) en backup. Het ding hoeft wat mij betreft geen bijzondere toepassingen te hebben als mediaspeler, automatische downloader etc. Als het kan is het prima, maar het is geen vereiste. Omdat ik ook niet van plan ben om massa's films op die NAS op te slaan, zou bovendien een set schijven van 2x2TB voorlopig meer dan genoeg moeten zijn. Misschien 2x3TB, maar ik verwacht niet dat ik tussen nu en een jaar of 5 méér dan dat nodig heb.

Waar doe ik dan goed aan? Na wat zoeken kom ik al snel uit bij Synology. Dat schijnt toch het HET merk te zijn als je het over NAS hebt. Tweede naam waaraan je bijna niet ontkomt is Western Digital (WD).
Synology heeft een goede reputatie, vooral wat betreft de meegeleverde software. WD lijkt betere kaarten te hebben als het gaat over de hardware (aanzienlijk meer geheugen en een krachtiger CPU). Er zijn natuurlijk ook nog anderen, maar die ken ik eigenlijk niet. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin in zo'n "voordelig" Chinees ding dat het achteraf toch allemaal nét niet blijkt te zijn.

Wie kan mij een beetje helpen? Wat is verstandig?
 
Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik al jaren een synology en dan 1 met twee schijven.
Die laat ik bij het bestellen meteen inbouwen.
Dan staat alles al gereed en is het getest..
Mijn verkoop punt www.mobile-harddisk.nl
Ook het synologyforum is een aanrader daar kun je zelf vragen stellen maar ook veel leren.
 
Die van Puppie kan ik je ook van harte aanbevelen. Ik heb ook een NAS. En het idee van je is helemaal goed. :thumb:
 
Uit het rijtje mist ook nog QNAP. Ja deze NAS'en zijn nogal aan de prijs. Waar je grotendeels ook voor betaald is natuurlijk 5 jaar support (bij synology iig) en de vele features en pakketten die ze leveren. De 216SE kost overigens 137 (scheelt alweer een beetje).

Zelf bouwen is ook een optie, maar dan moet je ook zelf het onderhoud verzorgen en de oplossing gebruikt vaak ook veel meer stroom. Er zijn wel een aantal oplossingen die echt alleen opslag verzorgen. Die zitten echter nog steeds rond de 80 euro en moet je hopen dat ze over 5 jaar nog support leveren. Ik heb er zelf indertijd ook naar gekeken en besloten om toch een synology te nemen en ik gebruik tegenwoordig zelfs ook een aantal van de extra features.
 
Zelf al jaren een Iomega, geweldig ding.
Laat mij nooit in de steek!

Dus zo je maar, ieder is anders. En wat de een geweldig vind, kan voor een ander niets zijn.

Ga dus zelf op onderzoek uit, kijk op tweakers bijv. naar de verschillen en naar wat ze wel of niet kunnen.
Ooit zelf een NAS met 2 schijven gehad, merk D-Link DNS-323 met 2 x 1tb
Maar ik was over deze niet helemaal tevreden. Maakte een hoop geluid in mijn oren.

Hier een aantal die bij vraag en aanbod worden aangeboden: https://tweakers.net/aanbod/zoeken/...U8tys4vKM5JTFfSUcpNzU1KLQpKLMnMS_fNzFOyMqkFAA

En loont nog weleens om daar te kijken.

Wat ook leuk is, (dat heb ik zelf) is een gewone HD (sata) die je in een apparaatje stopt die er een NAS van maakt.
Zo hoe je dus niet altijd dat aan te houden, wat je bij een NAS wel doet (althans ik laat die NAS 24/7 aanstaan, omdat ik dan overal in mijn huis op elk andere pc erbij kan).

Zo'n apparaatje is echt heel handig.
Zie hier het voorbeeld welke ik heb: https://tweakers.net/pricewatch/266782/synology-usb-station-2.html
 
Laatst bewerkt:
Er gaat iets mis. Bij RAID1 heb je geen 2 schijven die je apart kunt benaderen. En het is al helemaal geen backup. Verwijder je namelijk iets van de eerste schijf dan zal dit automatisch ook van de tweede schijf verdwijnen.

Functioneel kan een Synology of QNAP je prima van dienst zijn. Maar ook hier geldt dat alles wat bijv. op een telefoon staat niet automatisch gekopieerd wordt naar je NAS.
 
Er gaat iets mis. Bij RAID1 heb je geen 2 schijven die je apart kunt benaderen. En het is al helemaal geen backup. Verwijder je namelijk iets van de eerste schijf dan zal dit automatisch ook van de tweede schijf verdwijnen.

Wat betreft back-up bedoelde ik overigens meer dat ik in geval van een crash of kritieke fout op de eerste schijf, een kopie op de tweede heb.
Hoe los ik dat het beste op dan? Met een JBOD opstelling, waarbij ik op de tweede schijf periodiek een back-up maak? Of desnoods gewoon een NAS met één schijf en toch een losse HDD als back-up? Vooral dat automatisch maken van de back-up leek me nou zo prettig, omdat je het anders (te) gemakkelijk vergeet of verzuimt...
 
Die laat ik bij het bestellen meteen inbouwen.
Dan staat alles al gereed en is het getest..

Hmm, de hardware-verkopers doen voorkomen dat het opbouwen van zo'n ding werkelijk plug&play is. Kastje open, schijf erin, klaar... Hoe ingewikkeld is het om het in te stellen?
 
Hmm, de hardware-verkopers doen voorkomen dat het opbouwen van zo'n ding werkelijk plug&play is. Kastje open, schijf erin, klaar... Hoe ingewikkeld is het om het in te stellen?

Daar heb je wel een punt. De handleiding van Synology liegt er niet om bijna 200 bladzijden. En je moet er wel wat vanaf weten...... Voor een leek is het niet te doen. Het is niet zomaar play en plug en gaan met die banaan. :D

Als je die handleiding van de Synology moet hebben dan gil maar.
 
Dat klopt helemaal.
Hier thuis doen we dat via Dropbox of Stack. Daar heb je mooie apps voor.

En een Synology kan dit ook prima zelf! Geen andere software voor nodig.
Uiteraard is mijn advies ook zeker om een Synology te kopen. Krijg je geen spijt van.

Ook het plaatsen van een harde schijf en de installatie kan je zelf.
Ben ik van overtuigd. Zeker met mij (of onze) hulp hier op het forum.
 
Nee die bouwers doen het voorkomen alsof het rakketwetenschap is, zodat ze je de installatiedienst kunnen verkopen. Op hardware zit namelijk bijna geen marge.

Bij Synology is het een kwestie van de schijven insteken, en met de meegeleverde tool de firmware naar de Synology uploaden. Daarna de instellingen nalopen via de browser en klaar. Die andere 198 pagina's gaan over alle extra mogelijkheden en die lees je alleen als je daar iets van nodig hebt.
 
En een Synology kan dit ook prima zelf! Geen andere software voor nodig.
Waarschijnlijk mijn Iomega ook. Maar ik heb mijn NAS in gebruik om overal in huis waar dan ook, bij mijn bestanden te kunnen.

Ik werk met Linux, alles hier is Linux (behalve de smartphone en tablet).
Heb een 60 GB. SSD in alle pc's hier en als ik wat moet slaan, gaat dat gelijk op de NAS. Zo blijft mijn SSD verschoont van allerlei bestanden en is het alleen voor mijn OS bestemd.
Daar heb ik de NAS voor. ;)

ps. en ik schreef al dat het helemaal niet moeilijk is om een NAS te installeren. Het is eigenlijk heel simpel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan