Idee betreffende een CMS voor webdesigners

Status
Niet open voor verdere reacties.

NewbiProgrammer

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2009
Berichten
264
Hallo allemaal. Ik weet dat er een gouden regel bestaat: bouw niet je eigen CMS. Toch was er laatst over aan het nadenken. Ik heb eens een plugin en een template voor wordpress geschreven en ik merkte dat als je eenmaal een wordpress website bouwt, je moeilijk weer van wordpress afkomt (zonder veel opnieuw te bouwen). Natuurlijk heeft wordpress het voordeel dat je zonder al te veel website kennis een website kunt maken. Zelf vind ik het wel leuk om met HTML, CSS en JavaScript te werken. Ik zat er dus aan te denken om een CMS voor webdesigners te maken die zo min mogelijk footprint heeft in de website.

Mijn idee is om een soort van scanner script te maken (JavaScript) die de website scant op tags met bijvoorbeeld de klasse: editable en een identifier attribuut. Deze informatie kan dan worden gebruikt om de backend (pagina's en input-velden) in het CMS op te bouwen. Deze scan zal gebeuren bij de eerste keer opstarten van de website door iemand. Daarna is er een tweede stap die de velden met het betreffende id en klasse vult met data die in de database staat. Op deze manier hoeft er dus geen CMS specifieke logica in de website te worden geplaatst (naast een aanroep van het scriptje) en wordt de content separaat opgeslagen. Er zijn CMSen zoals cloudcannon die hetzelfde soort idee (CMS as a service) aanbieden, maar zij vervangen de content in de website-bestanden. Ik wil proberen om later ook dynamische content te kunnen vullen, vandaar dat ik voor de oplossing van handmatig scannen en bijpoetsen bij het laden kies.

De flow is dus als volgt:

eerste keer laden van de website.
- website laad
- script scant naar tags en stuurt tags + initiële waarde naar api.
- api slaat de tags + waarde op in de database

bij elk volgend bezoek
- website laad
- script scant naar tags
- script vraagt content behorende bij de tags op van de api.
- script vult de tags met waarde van de api

Als de gebruiker naar de cms pagina gaat zal hij/zij de pagina structuur zien en invoer-velden voor de tags. Deze cms-pagina's gebruiken dezelfde api routes om de tags en pagina's op te vragen.

Mijn idee is om later de api te hosten, maar lokaal draaien is ook een mogelijkheid. Alles wordt in ieder geval open-source.

Graag hoor ik van jullie wat jullie van het idee vinden. Enige tips en opmerkingen zijn zeer gewaardeerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat er dus aan te denken om een CMS voor webdesigners te maken die zo min mogelijk footprint heeft in de website
Die is er al: CMS Made Simple. Je maakt een CMS-onafhankelijke template uit puur html, css en javascript. In de html vervang je de gebruikers content door {content} en het menu vervang je door {menu}. Klaar ben je. Natuurlijk kan dit CMS veel meer maar de footprint is zeer klein. Ik gebruik het om "schone" templates aan klanten te tonen. Dit CMS is volledig MySql driven en voegt geen letter toe aan je code.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan