Computer start niet meer met 8 pins voedingkabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

noukie89

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2012
Berichten
7
Vorige week is de computer van mijn neefje uitgevallen en sindsdien start deze niet meer op. In eerste instantie dacht hij dat deze te warm was geworden, maar dan zou de computer later wel weer opstarten.

Wanneer de aan/uit knop ingedrukt wordt gaan de ventilatoren 1 seconde draaien en dan valt alles weer uit. We hebben de voeding al helemaal losgekoppeld en met de paperclip truc getest of deze nog werkt, dit gaat goed. Daarna alles 1 voor 1 aangesloten en wanneer alleen de grote voedingskabel op het moederbord aangesloten wordt lijkt alles te blijven draaien.
Zodra de 8 pins voedingskabel naast de processor op het moederbord aangesloten wordt reageert de computer 1 seconde en valt dan direct weer uit.

Daarna alles behalve de 8 pins connector aangesloten, maar dan krijgen we helaas geen beeld en kunnen dus ook niets controleren. Dus of de computer uberhaupt ook echt opstart kunnen we niet zien. De fans en dergelijke draaien, maar daar blijft het denk ik ook bij.

Wat kan dit veroorzaken dat wanneer de 8 pin voedingskabel aangesloten zit de computer niet werkt? Kan het zijn dat die kabel van de voeding niet goed meer is? Of moet ik toch meer gaan denken aan het moederbord en/of processor? Is dit te testen?

Moederbord is: MSI 970a-G43

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
de EPS kabel voorziet normaal gesproken alleen de CPU van stroom. Dat sluit algemene kortsluiting dus wel uit, maar voor de rest kan het nog bijna alles zijn. Als ik uit bovenstaande moet gokken:

60% CPU
30% moederbord (12V > 3,3 volt converters; van het moederbord is dit het enige wat tussen de stekker en CPU zit)
10% power supply. De 12V van de EPS is dezelfde 12V als naar de videokaart en moederbord gaat en die lijkt stabiel. Blijft eigenlijk alleen de EPS stekker zelf over, maar de kans dat in een passief ding ineens iets kapot gaat is extreem klein
 
Lijkt mij een overleden voeding...
Dat deze aangaat met de paperclip-truuk zegt helemaal niks...
 
Is er een manier om de onderdelen door te meten of iets dergelijks zodat we dingen uit kunnen sluiten? Het mooiste zou zijn is dat de voeding overleden is, dat zou namelijk de goedkoopste oplossing zijn. Of is het dan echt een voeding uit een andere pc halen en daarmee testen?
 
Lijkt mij een overleden voeding...
Dat deze aangaat met de paperclip-truuk zegt helemaal niks...

Maar het systeem blijft wel draaien zonder EPS stekker. De ventilatoren e.d. worden ook aangestuurd vanuit de 12V van de voeding. Enige wat je kan hebben is dat er te weinig vermogen uit komt en een stage in de voeding is overleden, maar zoiets heb ik zelf nog nooit gezien. Dan zou ik eerder de powerconverters (of de daarin gebruikte elco's) op het moederbord verdenken.

Als je een andere voeding hebt kun je het natuurlijk altijd proberen
 
Helemaal kaal opstarten, alleen CPU met zijn koeler, de systeemluidspreker en de voeding uiteraard.
Voor de rest alles eruit en eraf, krijg je dan biosbeeps bij opstarten? Zo ja, welke?

Geen biosbeeps voor 99% moederbord overleden.
 
Bedankt, ik zal de computer morgen eens helemaal kaal opstarten. Ik zal morgen even terugkoppeling geven.
 
Zojuist alles losgekoppeld en alleen de CPU met zijn koeler nog op het moederbord aanwezig.

Eerst met de 8 pins kabel getest, fans draaien halve slag en stoppen direct.
Daarna zonder 8 pins kabel getest, fans draaien weer halve slag en stoppen ook direct. Kaal lijkt er nu dus ook niets te werken.

Daarna alleen 1 bank werkgeheugen erin geprikt, fans gaan draaien en blijven ook draaien. Alleen met werkgeheugen en zonder de 8 pins voedingskabel gebeurd er iets. Waarschijnlijk dus toch moederbord denk ik?

Is er een manier om de processor te testen of deze nog wel in orde is? Alleen een nieuw moederbord kan, maar als ook de processor dood is dan zou dat zonde zijn.
 
En je hebt wel een pc-speakertje aangesloten op het moederbord of niet..?
Want ik lees nl. niet of je wel of geen BIOS-beeps hoort...
 
En je hebt wel een pc-speakertje aangesloten op het moederbord of niet..?
Want ik lees nl. niet of je wel of geen BIOS-beeps hoort...

Excuus, inderdaad vergeten te vermelden. Speakertje is aangesloten maar helaas geen BIOS-beeps. Blijft geheel stil..
 
Dan lijkt een defect moederbord de meest aannemelijk oorzaak.
Processor lijkt me stug, zo'n ding gaat vrijwel nooit stuk maar het is uiteraard altijd mogelijk.
Zelf heb ik in ruim 20 jaar nog nooit een reparatie-pc of laptop onder handen gehad waarvan de processor stuk was, altijd voeding(scircuit) of moederbord.
 
Dan lijkt een defect moederbord de meest aannemelijk oorzaak.
Processor lijkt me stug, zo'n ding gaat vrijwel nooit stuk maar het is uiteraard altijd mogelijk.
Zelf heb ik in ruim 20 jaar nog nooit een reparatie-pc of laptop onder handen gehad waarvan de processor stuk was, altijd voeding(scircuit) of moederbord.

Dan ga ik eens kijken voor een ander moederbord en zien of we de boel weer aan de gang krijgen. Bedankt voor de hulp in ieder geval!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan