Gezocht: tweede handsje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chysbert

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2015
Berichten
15
In februari 2017 bestaat Het virtuele Schaatsenmuseum (www.schaatsenmuseum.nl) 15 jaar. De site werd oorspronkelijk gebouwd met Frontpage, maar de laatste jaren heb ik mijzelf de hoofdzaken van html en css eigen gemaakt en de codering opgeschoond. Nu wil ik de slag naar responsivity maken en bovendien gebruik gaan maken van php. Na wat experimenteren heb ik besloten over te stappen op Dreamweaver. Omdat ik maar een amateur ben en dit programma uitsluitend wil gebruiken voor eigen gebruik zoek ik een goedkope (legale!) oplossing. Ik vraag mij daarom af of er niet forumdeelnemers zijn die een oude maar nog goed bruikbare versie in een la hebben liggen en daar voor een vriendenprijsje afstand van willen doen. Ik werk met W10. Reacties graag naar bert@schaatsenmuseum.nl.
 
Dreamweaver is wel leuk, maar onthoud wel dat je daarmee statische HTML-pagina's genereert. Als je een menu aanpast, dan zul je dat in theorie dat op elke pagina's gelijk moeten trekken. En als je een pagina toevoegt, dan moet je deze steeds weer kopiëren en aanpassen en steeds maar weer uploaden. Voor een grote site is het geen doen!

Is het geen beter idee om WordPress te downloaden en op je hosting te installeren? De enige vereisten zijn PHP en MySQL waar 98% van de hostings wel aan voldoen. Vervolgens kan je je richten op een bestaande template, of een bestaande template die je aanpast naar jouw wensen. Je kan dan meteen je site inrichten met alle inhoud zonder dat je steeds Dreamweaver hoeft te openen om je site te wijzigen. Ook zou iedereen die bij het museum werkt mee kunnen helpen aan de website omdat er geen HTML/CSS of programmeer-ervaring voor nodig is.
Wordpress is tevens ook een van de meest gebruikte CMS-systemen op het internet en werkt erg makkelijk in de praktijk. Je kan er zelfs een hoop add-ons voor downloaden om er extra functies aan te koppelen.
 
Laatst bewerkt:
Oei, laat ik nu juist bedacht hebben dat een CMS mijn vrijheid beperkt, en daarin bevestigd zijn door een paar professionals! Ik ben met een ASP-georiënteerde ontwerper aan de slag geweest en dat beviel slecht, omdat het mijn eigen ontwerpvrijheid heel erg beperkte. Ik ben toen wel overgestapt op Sharepoint Designer als editor, omdat Frontpage er een rommeltje van maakte. Met JS beheer ik nu een paar gemeenschappelijke paginadelen. Dat beviel me uitstekend, totdat resposive design om de hoek kwam kijken. Mij is toen duidelijk gemaakt dat ik om bijvoorbeeld de navigatie-elementen centraal te beheren (dat doe ik nu met een framespagina) het beste gebruik kan gaan maken van PHP. Maar dat kan niet met Sharepoint Designer, dat voor ASP is ontworpen. Vandaar mijn zoektocht naar een goedkope andere oplossing. Ik heb op het web gezien dat er het een en ander al dan niet free te downloaden is, maar denk dat ik met Dw beter af ben. Ik heb geen probleem (meer) met zelf programmeren in html en css.
Het gaat om twee sites met samen ruim 500 pagina's. Die moeten responsive gemaakt worden en ik wil er zeker nog een 100 aan toevoegen. En, niet onbelangrijk, dat doe ik mijn eentje. Het is allemaal het resultaat van een flink uit de hand gelopen hobby.
Nu heb ik in de loop van de jaren wel gemerkt dat alle deskundigen het ook niet altijd met elkaar eens zijn en vaak een verkokerde blik hebben. Dat maakt mij als amateur uiteraard onzeker, maar ik probeer goed te luisteren en mijn eigen weg te gaan. Maar ik blijf open staan voor iedere houtsnijdende argumentatie en dito oplossing. Dus, kom maar op!
 
Wordpress is heel makkelijk te stijlen als je ervaring hebt met HTML en CSS. Ik ben benieuwd hoe je met 500 pagina's alles gelijk wilt houden? (of wou je nog frames uit 1999 benutten ;) )

Een dynamisch systeem is echt iets waar je zeker wat aan zal hebben.
 
Ik krijg de indruk dat je de site nog geen blik waardig hebt getoond.
 
Jawel, en ik zie dat je frames gebruikt. Een techniek uit 1999 die je niet moet gebruiken om de volgende redenen:
- Site is slecht doorzoekbaar door Google
- Mensen kunnen niet naar een specifieke pagina linken
- Op mobieltjes is het dramatisch te bekijken.
- De site printen is een drama
- Blinden en slechtzienden met een screenreaders kunnen niks met je site.

Met andere woorden: De site voldoet niet aan de huidige tijd en blijft steken met oude standaarden in het verleden.
Daarom is het gebruik van Wordpress (of een ander CMS) zeker geen slecht advies.

Als ik een goede tip mag geven. Zorg dat het menu aan de bovenkant staat, en als je zelf met HTML en CSS gaat stoeien. Zorg er dan voor dat je de Bootstrap dan gebruikt. Met dit framework welke gemaakt is in JavaScript en CSS kan je eenvoudig een responsive webdesign maken die zich op de juiste manieren meeschaalt met de grootte van het scherm (de viewport genoemd).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee wat je met 'dubbel' bedoelt, maar ik neem aan dat je bedoelt te zeggen dat je aan observaties herhaalt wat ik als uitgangspunten voor een nieuwe koers heb opgesomd. Daar schiet ik dus niet veel mee op. Ik hoop dan ook dat er zich nog iemand anders in de discussie mengt. En vooral dat iemand zich meldt met een nog bruikbare versie van Dw.
 
Dat was een dubbel bericht, die per abuis door deze site is aangemaakt. Staat los van deze discussie.

Verder heb ik een hoop uitgangspunten opgesomd waar je site niet aan voldoet.
Dreamweaver is bedoeld voor statische sites, of een layout. Gezien de hoeveelheid pagina's is Dreamweaver niet echt geschikt voor je doeleinden is en een CMS veel raadzamer.

Je zou eventueel in Dreamweaver een layout kunnen bouwen voor om een CMS, maar de vraag is of de site dan voldoet aan de standaard van tegenwoordig voor wat betreft Responsive Webdesign. Ik weet niet of Dreamweaver daar makkelijke functies voor heeft. En nee, dat is niet enkel wat procentjes toevoegen aan je HTML, als je HTML-codes gebruikt.

Wat heb je liever 150 uur werken om alle sites in je huidige statische layout te bouwen, of een uurtje of 3 besteden aan een layout waar je de inhoud dynamisch inlaadt?

Verder geef ik een grotere kans dat anderen ook mee zullen gaan met mijn visie.
 
Beste PHP4U, ik waardeer je pogingen mij van jouw visie te overtuigen, maar geef mij niet zo gauw (meer) gewonnen. Ik ben in de loop der jaren vaker in dit soort discussies terecht gekomen en heb steeds weer geconstateerd dat er maar weinigen zijn die een brede visie hebben en in staat om een waardevrij oordeel te geven. Ik door zelfstudie en volharden een website gebouwd waar ik trots op ben. En dat wil ik blijven en daarom ben ik bezig met responsive maken. Daar heb ik nu een paar maal geld voor uitgegeven aan behulpzame professionals, maar het heeft tot nog toe tot niets geleid omdat zij hun eigen gang willen gaan en mij hun mening willen opdringen zonder diep in mijn website te kijken en naar mijn wensen te luisteren. Een deel van dit probleem ligt natuurlijk bij mijzelf: ik ben een goedwillende amateur en onvoldoende bekend met het jargon en de technische mogelijkheden. Zo begrijp ik bijvoorbeeld niet het door jou genoemde verschil tussen statisch en dynamisch. De inhoud van mijn site is per definitie statisch: ik heb geen wisselend assortiment. Wel ben ik voortdurend bezig met verbeteren en toevoegen van nieuwe elementen. Daarvoor heb ik in de oude situatie door de jaren heen een aantal paginasjablonen ontwikkeld voor teksten, plaatjes en tabellen. Die sjablonen wil ik responsive maken. De rest is een kwestie van kopiëren en plakken. Maar misschien is het beter de discussie op dit forum te stoppen en eventueel voort te zetten via de mail. Als je dat wilt kun je mij bereiken via de contactknop op www.schaatsenmuseum.nl.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan