Hoe voeg ik simpel een extra gebruiker toe in Linux Mint?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack hals

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
11
Geachte leden van dit forum,

Na een aantal uren zoeken, you tube filmpjes kijken en wat "pielen" lukt het mij niet om een extra gebruiker toe te voegen.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Ik wil een extra gebruiker toevoegen die bij het opstarten van de pc op zijn eigen account inlogt.

Hoe moet ik bovenstaande voor elkaar krijgen?

Info:
* Linux version 4.4.0-53-generic (buildd@lcy01-28) (gcc version 5.4.0 20160609 (Ubuntu 5.4.0-6ubuntu1~16.04.4) ) #74-Ubuntu SMP Fri Dec 2 15:59:10 UTC 2016 (Ubuntu 4.4.0-53.74-generic 4.4.30)
* KDE

Alvast bedankt.
 
Open de terminal en log in met het root-account.

Voer de volgende opdracht uit: (vervang 'helpmij' door de gewenste username)
Code:
useradd helpmij

Om een wachtwoord toe te voegen (niet vereist):
Code:
passwd helpmij

Dat zou 't moeten doen.
 
Nou, ik vond toch gelijk een handleiding om dat te doen.
Dus waar jij op gezocht hebt, is mij een raadsel.

je werkt met Ubuntu 16.04?

KLIK HIER voor google zoekopdracht en uitkomst


Selecteer Systeem → Beheer → Gebruikers en groepen uit de bovenste taakbalk.
Klik de knop Gebruiker toevoegen... aan.
Geef een gebruikersnaam op. Je mag die vrij kiezen, maar doorgaans is de conventie dat deze naam uit maximaal 8 kleine letters bestaat.
Geef de volledige naam van de gebruiker in, en ook eventueel telefoonnummers en locatie.
Geef twee keer het wachtwoord in voor de gebruiker.
Druk OK.
De gebruiker verschijnt in de lijst bij de andere gebruikers.
Druk nogmaals OK om de veranderingen door te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Gaat 't nou om Mint of Ubuntu?

Ik dacht aan Ubuntu, maar ik zie ook KDE staan. Dus dat kan Kubuntu zijn of.......
Maar dan nog, het is toch overal zowat hetzelfde om een nieuwe gebruiker toe te voegen.
 
Via de terminal zou in ieder geval moeten lukken, neem ik aan?
 
Welnee, je kan gewoon naar Gebruikers en groepen.
Daar kan je een ander account aanmaken.

21.jpg

dit is in Mint (menu->beheer->gebruikers en groepen of via menu in zoekveld Gebruikers invullen)
In Ubuntu (Unity) in zoekvenster Gebruikers invullen.
 
Laatst bewerkt:
all

Ik werk met Linux Mint 18 Sahara + KDE.

Zeker heb ik allerlei handleidingen gevonden en uitgeprobeerd maar niets werkt. Ik neem jullie mee wat ik doe.

In KDE ga ik naar systeeminstellingen -> Personalisatie -> Accountdetails. Hier probeer ik een gebruiker toe te voegen. Vul alle velden in (uitgezonderd email) en druk op toepassen. Maar nop nada geen nieuwe gebruiker. beheerder.pngtoevoegen gebruiker.png

Ik ga nu de terminal proberen en kijken wat er gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
All

Met de terminal lukt het wel om een gebruiker aan te maken.
toevoegen gebruiker gelukt.png


Mijn wens is nu om als ik de pc opstart er een scherm komt waar de gebruiker zijn eigen profiel kiest en met zijn eigen wachtwoord inlogt. Tis vloeken in de kerk maar ik heb een afbeelding van windoos gebruikt om te laten zien wat ik bedoel.
images.duckduckgo.com.jpeg


Met stille hoop dat ik een inlog scherm krijg te zien. Ik kies voor verlaten -> herstarten maar helaas geen inlogscherm

Ik probeer wat anders en kies voor verlaten -> afmelden en jawel ik krijg het scherm dat ik wens.
IMG_2840.JPG

Maar bij herstarten geen inlogscherm.:-(

Hoe krijg ik het voor elkaar dat bij het opstarten van de PC ik altijd het scherm van alle gebruikers zie. Zodat een ieder met zijn eigen profiel en wachtwoord kan inloggen?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je iets hebben om het aanmeldscherm te veranderen qua thema.
Maar of dat bestaat weet ik niet.
Zoek daar maar eens op.

Wel raar dat je geen andere gebruiker kan aanmaken via het normale ipv de terminal.
Ik zie dat je een nieuwe gebruiker aanmaakt, maar ik zie geen plaatje waarin staat dat die niet is aangemaakt.

Overigens vraag ik mij af (ik gebruik Mint voor het Mint gebeuren), waarom je Mint met KDE gebruikt.
Dit is een omgeving in een omgeving. Dat kan problemen veroorzaken.

Gebruik dan of KDE (Kubuntu) of alleen Mint.
 
Je kunt doorgaans ook de speciaal voor KDE geschreven programma's, zoals de uitstekende tekst verwerker Kate (voor programmeurs), ook onder een van de andere desktop managers installeren. Maar daarvoor moeten dan wel behoorlijk wat extra libraries mee geïnstalleerd worden. Gelukkig gebeurt dat allemaal wel automatisch.

Juist die extra libaries kunnen problemen veroorzaken. En pakken ruimte in die onnodig is ;)
Mijn mening is dat je gewoon geen omgevingen in 9omgevingen moet gaan gebruiken; dit is vragen om problemen.
Maar goed, dat is eigen ervaring hoor.
 
Bedankt voor jullie tips.

De oplossing voor mij was als volgt.

Systeeminstellingen -> Werkruimte -> Opstarten en afsluiten -> Aanmeldscherm -> Geavanceerd -> Automatisch afmelden uitvinken.
Voila en na opnieuw opstarten moet elke gebruiker met zijn eigen wachtwoord inloggen.

Screenshot 1.jpeg

Screenshot 2.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan