voeding FSP450-60emdn - 450 Watt

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkkist

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2002
Berichten
278
Hallo,
Titel zegt genoeg: ik ben op zoek naar een FSP450-60emdn - 450 Watt .
Zit in een Medion computer bij ALDI gekocht en gaat het begeven.

Rot herrie komt van de ventilator, en alleen de PC op de kop zetten laat hem nog geluidloos zijn werk doen. Ja echt waar :evil:
Ik hoop op een positieve reactie.
Groeten van Henk
 
Gewoon een klasse A ATX voeding van 450 Watt aanschaffen of openslopen en een drupje tefspray in de ventilator onder de sticker in het lager spuiten.
Geen olie of andere zooi gebruiken.
 
Of als je handig bent de fan vervangen.
 
Zou niet aan de huidige voeding sleutelen en hem dus dicht laten, ventilator zit zo te zien aan de onderkant, als je die zou gaan repareren zou je de printplaat los moeten maken. Hierbij kun je een schok krijgen omdat de condensatoren, die tonvormige dingen, lange tijd hun spanning behouden.

Goedkope vervanging is er zat. Lijkt op een simpele 450W ATX voeding, als je op etiket van je huidige voeding kijkt zie je onder DC output hoeveel Ampere per voltage je nodig hebt. Meer mag altijd.
Ik verwacht niet dat er veel bijzonders in de aldi pc zit, maar de hoeveelheid aansluitingen per soort van de voeding kunnen nog van belang zijn. Je zult bij vervanging sowieso alle voedingsaansluitingen los moet maken (beetje kennis hoe je ze voorzichtig los moet halen nodig). Als je weinig ervaring hebt, laat het door iemand met verstand van zaken doen.
 
Laatst bewerkt:
Geen verstand van zaken dus, zeg dan niets, schok van zo'n condensator stelt niets voor, mocht het al gebeuren.

En FSP maakt matige tot prima voedingen, ook voor oems.

Lager van ventilator is droog en versleten, teflon smeert en vult dat op, kan die weer jaren mee.
 
Grappig, je trekt wel erg snel een conclusie. Zo heb ik het ooit geleerd, uit Comptia A+:leermateriaalComptiaAplus01.jpg. Zelf ook een paar keer een opdonder gehad bij repareren voedingen (verleiding is soms te groot) zelfs na 5 minuten wachten voor openen. Ik ben niet de enige: http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=732589
http://www.tomshardware.co.uk/forum/161954-31-capacitors-dangerous
Je gaat er niet dood van (dat is een mythe) maar om te gaan zitten rommelen aan een FSP voeding... terwijl naar mijn inschatting de topic starter niet echt veel ervaring heeft... vraagsteller zou zich rot kunnen schrikken... Er zijn verschillende ervaringen met het risico op het krijgen van een schok bij openen van een PSU, de mijne is zoals die is. Als dat "geen verstand van zaken is", prima.
 
Heren,

Interessante discussie:d Ook voor een letterlijk oude Philips *Mechanical !!! Engineer* , die altijd bang is voor elektrische schokken.
Ook van die klap die je krijgt als je tijdens de training bij de TT probeert de bougiedop weer erop te krijgen bij een meercylinder. Au au....

OK, terug naar het onderwerp.
Heb wat meer gekeken en zie dat het zo'n *standaard* ventilator is. Philips bv.

Dit spreekt mij wel aan:
**openslopen en een drupje tefspray in de ventilator onder de sticker in het lager spuiten. Geen olie of andere zooi gebruiken. **

En als ik bij storingen zoals vaker gebeurd, de hoofschakelaar uitzet en dan een stuk of 10 keer op de aan/uit knop druk. ( na drie a vier keer is er trouwens al geen reactie meer )
En dan een hele dag wacht.........Is het dan redelijk veilig erin te duiken, en proberen, toch zonder iets te raken, bovengenoemde actie te doen ?
Ik ben dan wel een mechanical maar best met veel ervaring, ook vaak provisorisch.

Los hiervan laat ik hem eerst nog lekker op de kop werken. Zie daar geen bezwaren in ( ??)
Als hij het opgeeft is het tijd genoeg

Genoeg geouwebet nu, sorry. Leeftijd speelt mij met parten

Henk
 
Ervaring verandert wel wat, lijkt mij ook dat de spanning er dan wel van af is. Ik begin niet meer aan reparatie van voedingen, heb er hier genoeg liggen, ook nog een FSP gevonden met 12cm fan die mogelijk bouwgelijk is. Bij het type dat ik hier heb liggen hoef je de printplaat niet te verwijderen om bij de fan te komen. Als dat bij jou ook zo is; hoera! Dan klap je het bovenste gedeelte met de fan open, leg 'm er omgekeerd naast... etc. Let ook even op bolle condensatoren, zie je die (kans is redelijk groot; reparatie loont ook daarom vaak niet); goede reden hele voeding vervangen.
 
Ik denk dat ik genoeg info heb gehad nu.
Duidelijk dat het geen nieuwe PC wordt.
Sluit hem nu af.

Bedankt allemaal en wens jullie een Gelukkig Nieuwjaar
Henk
 
Lange Pier, Als een tierelier :) Geen oplawaai gehad, druppel Silicone op lager, zal hetzelfde zijn. Na plaatje en dopje eraf pakken (Teflon had ik niet)
Bedankt , allemaal
 
Mooi.
Euvel is wel dat die siliconen smeermiddel gaat uitdrogen zoals oliën maar je weet nu de weg.......
 
Ik heb dezelfde voeding die van mij is zijn spanning aan het verliezen. Daardoor reboots.
Van een medion akoya p5370d, u toevallig dezelfde pc?
 
Ik heb dezelfde voeding die van mij is zijn spanning aan het verliezen. Daardoor reboots.
Van een medion akoya p5370d, u toevallig dezelfde pc?

Zou best kunnen, maar het maakt niet uit . Met dank aan Lange Per.
Jij hebt gewoon pech.

Groeten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan