Java macbook pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

BertMaet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jan 2017
Berichten
2
Om een bepaalde JAVA applicatie te gebruiken, moest Ik eerst JAVA installeren op mijn Macbook Pro... Dit heb ik gedaan van op de Oracle site: https://www.java.com/nl/download/ . Na installatie geeft deze site ook nog een test mogelijkheid mee. Dit was straight forward en alles leek te werken volgens Oracle.

Maar.als ik via 'terminal window'(terminal is an app in the applications/utilities folder) naar de java -version vraag geeft hij mij volgende foutmelding....http://b-kites.blogspot.be/2017/01/java.html
NO JAVA RUNTIME PRESENT.

Wat doe ik fout als eigenlijk volgend resultaat zou moeten krijgen:
java version "1.8.0_45"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_45-b14)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 25.45-b02, mixed mode)
what do you get?
 
Lijkt me geen standaard bash/terminal foutmelding die je beschrijft in je startposting.
Ik interpreteer het zo: java wordt wel degelijk aangeroepen en díe produceert de melding, niet bash/terminal.

Je zou het volgende kunnen proberen in terminal:
export JAVA_HOME="/Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Home"
en daarna
java -version

Krijg je dan een versieaanduiding van Java, dan (om het beschikbaar te hebben bij opnieuw aanmelden of herstarten van de Macbook) moet je die JAVA_HOME omgevingsvariabele nog automatisch laten maken in je opstartscript:
echo export JAVA_HOME="/Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Home" >> ~/.bashrc
en doe, voor de zekerheid, ook:
echo export JAVA_HOME="/Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Home" >> ~/.profile

Let op de 2x het > teken (>>), oftewel: achteraan toevoegen aan het bestand dat er achter wordt genoemd.
Uiteraard kun je, ipv. het in terminal te doen, ook ~/.bashrc resp. ~/.profile in een editor laden en de echo export regel achteraan toevoegen op een nieuwe regel.

Overigens staan hier de nieuwste Java Runtime versies bij elkaar. Niet vergeten het bolletje te zetten in "Accept License Agreement" voordat je iets kunt downloaden.

We horen het wel.

Tijs.
 
Graag gedaan, mooi resultaat.

Graag nog wel even de vraag als opgelost aangeven: Ingelogd op het forum en deze vraag geopend klikken op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]
Alternatief is er dan rechts onder jouw startposting (dus posting #1) een vergelijkbare optie.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan